Ihmiset, jotka "muka" vähättelevät osaamistaan
Olen monta kertaa elämässäni ihmetellyt tällaista kummallista käytöstä... En viitsi kertoa viimeisintä esimerkkiä, koska en tiedä, lukeeko kyseinen tyyppi kenties palstaa. Mutta esimerkki muutaman vuoden takaa:
Yksi tuttu valitteli suureen ääneen, että pitäisi huomiseksi kääntää yksi tekstinpätkä ranskaksi, mutta en osaa mitään, siitä on niin kauan kun koulussa oli ranskaa, en muista siitä enää mitääään, apuaaaa. Minä sitten tyhmänä ehdotin, että jos se ei ole pitkä pätkä, niin voin auttaa. Tuttu vastasi hymyillen että kiitos, ei tarvitse.
Myöhemmin kuulin, että kyseinen tuttava oli nauranut kovasti selkäni takana, että minä olin lukioranskani kanssa ehdottanut auttavani häntä, joka on opiskellut ranskaa niin paljon että puhuu kuin natiivi ja on asunutkin jonkin aikaa Ranskassa. Pilkkasi oikein, että mikä tuo juntti oikein luulee olevansa.
??? Jos olet ranskassa aivan loistava, miksi hemmetissä valitat ja väität, ettet osaa ranskaa? En tajua. Selkeästi hän ei edes varsinaisesti halunnut teeskennellä olevansa huono ranskassa, koska otti niin kovasti nokkiinsa, etten jotenkin telepaattisesti ymmärtänyt hänen olevan ranskassa natiivipuhujan tasolla.
Tällaiseen olen törmännyt monta kertaa - viimeksi eilen! - että joku ikään kuin "vähättelee" osaamistaan, mutta ei kuitenkaan "oikeasti". Mikä ihme tämän pointti voi olla? Tietääkö joku?
Vaikeeta sanoa. Voi olla ettei hän vähätellyt osaamistaan lainkaan, vaan kaipasi oikeasti apuasi ja jälkikäteen väänsi asian noin pönkittäkseeni egoaan joka on pelkkää kulissia. Vaikka kyse olisi ollut vähättelystä, niin ihan sama juttu.
Tuollaisista ihmisistä kannattaa kuitenkin pysyä kaukana joka tapauksessa.