Lounasravintoloiden hinnat...huh...kuka syö?
Itse en ole vuosiin syönyt työpaikka-/lounasravintoloissa ja viimeksi kun olen ollut sairaalan työpaikkaruokalassa niin muistaakseni lounaan hinta oli n. 6 e. Keitto/ salaattilounas oli halvempi.
Nyt näyttää keittolounas pyörivän siinä kympin tienoilla ja raskaampi vaihtoehto jopa 14 e.
Kiva nousu hinnoissa.
Kommentit (95)
Minä käyn aika useinkin, vaikka en ole enää edes työelämässä. Kiva päästä välillä syömään muiden tekemää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Tulee syötyä kerran päivässä hyvin ja oikein ruokaympyrän mukaisesti.
Siitä tulee kuluja jopa 300 euroa kuussa.
Saan työnantajalta joka päivä verottoman ruokarahan 14€/pv.
Raksaroope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole lähellekään noin kallista lounasedulla
Ja miinuksista huolimatta tuo kommentti on täyttä faktaa.
Mutta vauvapalstan vajakeilla on aina oma todellisuutensa.
Tässä maassa on kyllä jotain perustavaa laatua pielessa kun lounasruokalat hinnoittelee sen mukaan paljonko jokin työnantajan antama etu on työntekijälle. Miettikääpä että kouluissa:
Keskihinta: Noin 3,25–3,42 € / oppilas / päivä (sisältää raaka-aineet, työn ja logistiikan).
Miten ihmeessä se hinta on jopa 14 e ruokaloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä kalliina. Saa syödä vihanneksia, kanaa, kalas, lihaa, leipää ja tämän lisäksi on useissa paikoissa jälkiruokaa. Syön usein lounas ravintoloissa. Jos ostaisin kaupasta salaattiainekset ja muun ruoan niin rahaa menisi paljon enemmän. Ihmiset on pihiä, en keksi muuta selitystä. Toki saa jonkun ravintoarvoltaan nolla knorrin nuudelipaketin eurolla jos haluaa nuukailla ja syödä epäterveellisesti!
Lounaspaikkojen ruoka ei mitään hyvää ole ravinnollisesti. Teollista einestä.
Riippuu aivan missä käy. Mun vakipaikassa nimenomaan on terveellistä, ja tulee syötyä todella monipuolisesti. Paljon vihanneksia ja hyvät salaatit.
En ole syönyt lounasta kolmeen vuoteen kuin jos työkaverien kanssa ollut "pakko". Laatu huonontunut niin paljon ja hinta noussut. Esim. Yritäppä etsiä kunnollista proteiinia ja hyvää salaattia noista vaihtoehdoista. Tai jälkiruokaa joka ei ole tehty jostain valmisjauheesta.. Olen siirtynyt annosten tilaajaksi ja syömään Hetki-salaatteja vaikka niissäkin on toki sitten lisäaineita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. So ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne käy jotka haluaa. Mutta monella on toki lounassetelit, jossa työnantaja maksaa osan ja itse osan. Toki on varmaan enemmistö niitä jotka ei joka päivä lounaalla käy
No ei suurimmalla osalla todellakaan ole mitään lounassseteleitä.
ePassia ja muuta vastaavaa alkaa olla yhä useammalla, ellei ole firman henkilökuntaravintola tarjolla.
Ei e-passilla syödä. Ja se on muutenkin koko vuodelle vain alle 100 e.
Ei syödä ei, mutta monessa lounaspaikassa sillä voi maksaa, mikäli työnantaja sellaisen edun tarjoaa. Joutuuhan siitä toki itse suurimman osan maksamaan, mutta huomattavasti halvempaa se on kuin maksaisi rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan työnantajalta joka päivä verottoman ruokarahan 14€/pv.
Raksaroope
Lounasedun eli ravintoedun verotusarvo on 75 % aterian nimellisarvosta, kun arvo on 8,80–14,00 euroa. Työntekijä maksaa verotusarvon omavastuuna, ja työnantajan tuki on enintään 25 %. [1, 2, 3, 4]
ÄLÄ PUHU PASKAA.
Kouluaikoina lapset syö lounaan koulussa, vanhemmat syö töissa eväät ja kotona tehdään päivällinen, joka syödään 17.30. Kaikki istuu pöydän ääressä silloin. Päivällisaikaa muutetaan sen mukaan, onko jollakulla joku harrastus. Tulee halvemmaksi. Hämmentävää, että teinit otti hyvin vastaan tuon mun ruoka-aika jutun: niillä on loputtomasti asiaa. Mies sensijaan aluksi protestoi, kunnes se jyrättlln. Rajoitti kuulemma hänen vapauttaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on kyllä jotain perustavaa laatua pielessa kun lounasruokalat hinnoittelee sen mukaan paljonko jokin työnantajan antama etu on työntekijälle. Miettikääpä että kouluissa:
Keskihinta: Noin 3,25–3,42 € / oppilas / päivä (sisältää raaka-aineet, työn ja logistiikan).
Miten ihmeessä se hinta on jopa 14 e ruokaloissa?
Kyllä se laatu on jotain toista kuin peruskouluissa.
Olin 16-vuotiaana Tampellassa missä oli oma halpa itse alusta asti ruuat tekevä työpaikkaruokala.
Homma pilattiin sillä kun kaikki yksityistettiin, nykyään ties mitkä ylikansalliset ketjut omistaa näitä työpaikkakuppiloita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo melkoisen täynnä näyttää silti olevan.
Sikariporras käy syömässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä kalliina. Saa syödä vihanneksia, kanaa, kalas, lihaa, leipää ja tämän lisäksi on useissa paikoissa jälkiruokaa. Syön usein lounas ravintoloissa. Jos ostaisin kaupasta salaattiainekset ja muun ruoan niin rahaa menisi paljon enemmän. Ihmiset on pihiä, en keksi muuta selitystä. Toki saa jonkun ravintoarvoltaan nolla knorrin nuudelipaketin eurolla jos haluaa nuukailla ja syödä epäterveellisesti!
Mitäs lounasravintoloita käytät ?
Vierailija kirjoitti:
Me syömme asukkailta ja asiakkailta ylijääneet ruuat ilmaiseksi.
🤢🤮 ties mikä herpeshuuli on ruokaa näykkinyt tai joku ripulitapaus ja oliko pessyt käsiään vessassa käytyään. Kerran työpaikan pikkujouluissa tehtiin tarjottavat nyyttäriperiaatteella. Yhdellä piirakantekijällä oli kotona ollut vähän norovirusta. Seuraavalla viikolla oli töistä pois parhaimmillaan kolmasosa väkeä, yksi joutui tiputukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lounashan on halpa.
Hah...14 e teen 5 litraa vaikkapa makkarakeittoa, tai ISON vuuan lasagnea.
Käyn kerran viikossa toimistolla keskustassa ja ihan mielelläni käyn silloin jossain ulkona lounaalla sen sijaan että söisin eväät. Toimisto on keskustassa, joten valinnanvaraa riittää moneen makuun.
Edellinen firma oli syrjemmällä joten käytännössä tarjolla oli vain kyseisen toimistohelvetin oma ruokala. Sen pelasti poikkeuksellisen monipuolinen salaattipöytä jonka ansiosta ne tinkimättömän keskinkertaiset pääruuatkin sai nälkäänsä syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaisissa lounaspaikoissa käyt vai käytkö ollenkaan ja vain oletat mutta ne joissa käyn, niissä ruoka ei ole mitään einestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne käy jotka haluaa. Mutta monella on toki lounassetelit, jossa työnantaja maksaa osan ja itse osan. Toki on varmaan enemmistö niitä jotka ei joka päivä lounaalla käy
No ei suurimmalla osalla todellakaan ole mitään lounassseteleitä.
ePassia ja muuta vastaavaa alkaa olla yhä useammalla, ellei ole firman henkilökuntaravintola tarjolla.
Ei e-passilla syödä. Ja se on muutenkin koko vuodelle vain alle 100 e.
Ei syödä ei, mutta monessa lounaspaikassa sillä voi maksaa, mikäli työnantaja sellaisen edun tarjoaa. Joutuuhan siitä toki itse suurimman osan maksamaan, mutta huomattavasti halvempaa se on kuin maksaisi rahalla.
Meillä epassi on 250€, sen päälle epassissa lounasetu, joka on 14€ per päivä, josta työntekijän osuus 8,80.
Lounashan on halpa.