Arght! Kamalat omantunnon tuskat :(
Neuvolatäti kielsi, ettei saa pestä ikkunoita, koska käsien kurottelu liikuttaa niin paljon napanuoraa, ja napanuora voi kietoutua vauvan kaulan ympärille.
Kieltoa uhmaten pesin kuitenkin tänään ikkunat, koska ne olivat niin likaiset.
Oonkohan mä nyt kuristanut masuvauvani? :(
Kommentit (19)
Nyt parhaillaan juuri liikkuu.
Jäi vain vaivaamaan mieltä tuo juttu...
AP
Likaiset ikkunat olis odottaneet sua vaikka kolmenkin vuoden päästä...
Vierailija:
Likaiset ikkunat olis odottaneet sua vaikka kolmenkin vuoden päästä...
Mutta kyllähän ne oottaa, oot siinä ihan oikeessa...
Sitten synnytyksessä vasta kiristyy napanuora kaulan ympärillä.
Onko sulla sitten jo todettu jotenkin että se napanuora olis menossa kaulanympäri, vai mistä moinen kielto sai perustelunsa?
Mulla kaksi lasta ja kolmatta odotan, joka raskaudessa olen pessy ikkunoita ja kurotellut paljonkin. Eikä ole koskaan kielletty... Onkohan sun neuvola tätsky ihan ajantasalla? Vai oletko ymmärtäny jotenkin väärin? Vai oonko tosiaan missanu jotain tosi olennaista :)
Juu mutta kätilö kyllä tietää mitä tehdä jos napanuora kuristaa lasta. Eli ei lapsi silloinkaan kuristu vaikka nuora olisi kaulan ympärillä.
turhaa pelottelua odottaville äiskille!
ei hengittänyt ja elvytettiin. itse en ottaisi mitään riskiä mahdollisissa seuraavissa raskauksissa. lääkäri ultrasi 2 kertaa synnytysvastaanotossa eikä nähnyt että napanuora oli kaulan ympäri!!
En muista 5,5v aikana yhtään varoitusta pestä likaiset ikkunat napis komplikaatioiden vuoksi. Ikkunoidenpesu on ainoastaan sydänsairauksista kärsiville ihmisille riskiliike työn asennon vuoksi. Tämä on ainoa asia minkä muistan sisuksien/anatomian tunneilta. Oppia ikä kaikki ;)
Eihän toi voi nyt niinku pitää mitenkään paikkaansa. Että ku kurottelee niin napanuora " lassoais" lapsen! =)
perustelu oli, ettei vahingossa satuta itteään, jos tipahtaa korkeelta.
En usko, että ymmärsin neuvolatädin väärin. Hän niin täsmällisesti selitti asian minulle.
En tiedä kuinka ajantasalla hän on. Mutta, on yleisesti ottaen todella tarkka monen muunkin asian suhteen.
AP
Vierailija:
Onko sulla sitten jo todettu jotenkin että se napanuora olis menossa kaulanympäri, vai mistä moinen kielto sai perustelunsa?
Mulla kaksi lasta ja kolmatta odotan, joka raskaudessa olen pessy ikkunoita ja kurotellut paljonkin. Eikä ole koskaan kielletty... Onkohan sun neuvola tätsky ihan ajantasalla? Vai oletko ymmärtäny jotenkin väärin? Vai oonko tosiaan missanu jotain tosi olennaista :)
Jos se olis oikeesti niin vaarallista, niin sittenhän pitäis kieltää kaikki muukin kurottelu. Esim hyllyihin tavaroiden laitto tai otto ym. En ole kuullut että kukaan olisi jäänyt äitiyslomalle heti mistään senkaltaisesta työstä kurottelun takia. Esim kaupassa hyllyttäjät jne. Ei oo kyllä yhdestä ikkunanpesusta sulle ja vaaville mitään haittaa.
Koska mulle on molemmat nla-tätit sanoneet ettei ikkunoita saa pestä kun istukka voi revetä/irrota.
Tosta napanuora-jutusta en ole kuullut ollenkaan.
Eihän tuossa kiellossa ole mitään järkeä. Yhtälailla naiset eivät saisi jumpata,jos muka käsien nosto kuristaisi vauvan. Ja toisekseen, napanuora kaulan ympärillä on hyvin tavanomaista, kätilö sitten selvittelee sen pään synnyttyä.
On myös väitettty,että napikset menevät vauvan kaulan ympärille jo pikkusikiövaiheessa,kun vauvalla on runsaasti tilaa liikkua. Siinä napanuora on sitten kaulan ympärille loppuraskauden synnytykseen saakka. Joten älä hyvä ap kanna syyllisyyttä!
kätilö
Vai että käsien kurottelusta napanuora kiristyy! =D =D No jo on. =D HAHAHAAHHAHAHAAA!! =D
Ja on kyllä ainakin itse varma asiastaan.. Tosin mä kuittaan tilanteen niin, että pesen just silloin kun ehdin ja voin, ja jos äiti jotain kyselee, sanon että mies pesi.. Vävyllä on pisteet kyllä harvinaisen korkealla anopin silmissä! :D:D:D
Sikiö kuristuu äidin pestessä ikkunoita! Oliko tämä ihan provo kirjoitus, ap?
Kai te vakavissanne uskotte senkin että jos äitiä närästää, niin lapsen tukka kasvaa... On hiukkasen kyllä tätillä tiedoissaan päivittämistä.
Jos vauva masussa potkii, niin tuskinpa olet kuristanut!=0)