Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulin raskaaksi ja on hyvin vaikea kiinnostua enää muiden elämästä, etenkin lapsettomien

Vierailija
02.08.2026 |

Onko kohtalotovereita? Kun on näin iso elämänmuutos, tuntuu moni muu asia niin tyhjänpäiväiseltä. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä(kään) en ole koskaan ollut tippaakaan kiinnostunut muista kuin omasta rakkaimmasta lähipiiristäni (johon kuuluu lapsiakin) ja itsestäni.

Muu maailma joutaisi puolestani jorpakkoon. Mitä vähemmän tarvitsee olla tekemisissä, sen parempi.

Jeps, ihan kuin huumeissa olisi. Huumeissakin ihminen on täysin sisäänpäin kääntynyt ja kiinni vain omassa välittömässä nautinnossaan.

Ei tässä mitään vikaa ole, kunhan kaikki tiedostavat millaisesta tilasta on kyse, eivätkä odota näiltä humaanisuutta vaan kohtelevat kuin narkoja ja/tai villieläimiä. 

Sen lisäksi että nautintohormonit ovat tapissa, kuten huumeissa, myös raivohormonit ovat eläinvaistonvaraisuuden vuoksi. Kuvitellaan lapselle uhkia ja kaikenlaista sekoa muista aikuisista ja ympäristöstä. 

Ei hätää, kyllä me tiedetään. Ottakaa ihan rauhassa vaan. Emme me tule häiritsemään sekoiluanne. Kyllä se siitä. Nauttikaa.

Vierailija
22/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tervettä. Naisen kuuluukin olla kiinnostunut omien lastensa ja kodin hoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne äitiyshormonit jotka jyllää kehossasi, ap.

Vierailija
24/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ap. En ikinä vaihtaisi elämääni omaasi.

Vierailija
25/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä(kään) en ole koskaan ollut tippaakaan kiinnostunut muista kuin omasta rakkaimmasta lähipiiristäni (johon kuuluu lapsiakin) ja itsestäni.

Muu maailma joutaisi puolestani jorpakkoon. Mitä vähemmän tarvitsee olla tekemisissä, sen parempi.

Tämä. Tuntui kuin elämältä olisi pudonnut pohja kun lapset aikuistuivatkin niin nopeasti ja muuttivat omaan elämäänsä ulkomaille. Sitä tyhjyyttä on vaikea lapsettomalle edes kuvailla miltä tuntuu huomata ettei omaa elämää ole.

Vierailija
26/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyllä ymmärrän, varsinkin jos olo on tukala ja huolestunut. Siinä on vaikea samaistua jonkun työprojektistressiin, jos on huolissaan vaikka siitä onko vauva elossa, jos liikkeet ovat vaimeita.

Vierailija
27/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vetäydyin ihmisten parista raskaus- ja vauva-aikoina, sillä oma kapasiteetti riitti lähinnä vauvajuttuihin ja myös siksi, että koin olevani tämän takia monotoninen seuralainen. Aiemmin olin (ja myöhemmin olen taas) mukavan ja keskustelutaitoisen ihmisen maineessa. Olennaiseen keskittyminen puhdisti ja virkisti. Luonto on hoitanut asian näin. Onneksi ei tarvinnut mennä töihin edes raskausaikana, vaan sain olla ihanassa vauvakuplassani.

Vierailija
28/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että mielenkiintosi painopiste on suuntautunut ja keskittynyt raskautuneessa tilassasi sinne minne sen tällöin tuleekin. 

Vierailija
29/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymä on kuolemantuomio :(

Mitä sitten? Lapsella pystyy tyydyttämään omia tarpeitaan.

Vierailija
30/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tuntui kuin elämältä olisi pudonnut pohja kun lapset aikuistuivatkin niin nopeasti ja muuttivat omaan elämäänsä ulkomaille. Sitä tyhjyyttä on vaikea lapsettomalle edes kuvailla miltä tuntuu huomata ettei omaa elämää ole.

No jaa. Jotkut selviävät siitä että menettävät kaiken, ja aloittavat elämänsä alusta. Tietty jokaisella on oma tapansa ja aikansa päästä yli tällaisesta dramaattisesta muutoksesta, mutta kyllä se onnistuu. 

Kannattaisi varmaan tutustua johonkin henkisiin oppeihin nyt kun on aikaa ja maalliset velvoitteet on suoritettu. Elämä on vasta puoliksi eletty kun on materiaaliset velvoitteet suoritettu, siitä alkaa ihan uusi maailma kun siirtyy hengen puolelle.

Vierailija
31/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt vähän samanlainen olo, tosin odotan jo neljättä. Itselläni tämä sisäänpäinkääntyminen on liittynyt raskauteen ja pikkuvauva-aikaan, ja palautunut sieltä joka kerta suht normaalille tasolle. Tosin, jo ensimmäisen lapsen jälkeen joiduin karsimaan joitain asioita elämästä pois ihan sen vuoksi, etteivät ne joko enää sopineet elämääni tai mulla ei vain ollut niihin äitinä enää kapasiteettia.

Se on kyllä ihan tarpeen ottaa tilaa näin ison asian kynnyksellä. Kun rankin on ohi ja hormonit vähän tasaantuneet, niin on virkistävää käydä taas harrastuksissa ja vaihtaa ajatuksia erilaisten ihmisten kanssa. Siinä ikään kuin joutuu rakentamaan itsensä vähän uudelleen ison mullistuksen jälkeen.

Onnea odotukseen!

Vierailija
32/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nauti tästä ainutkertaisesta ajasta täysillä, äläkä piittaa täälläkään hulluista alapeukuista. Minulla on jo aikaa siitä kun odotin, mutta muistan kirkkaasti kuinka näin vain raskaana olevat naiset kaduilla. Uskon, että luonto hoitaa näin tämänkin asian, tuleva äiti valmistautuu uuden ihmisen tuloon. Tottakai raskaus vaikuttaa monella tavalla myös fyysisest, mutta ihana asia eikö vain!

Onnellista odotusta! Onnea tulevaan!

Vierailija
33/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä, mutta vielä kuitenkin riittää muita eläimiä ja kasveja ihmisten materiaaliksi, eikä se ole kovin kallista kunhan ei syö liikaa. Esimerkiksi vauvan sisäfilettä saa 49,95€ /kg. 

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/familia-vasikan-sisafilee-n1kg-reunaton-2371268200005

Vierailija
34/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nauti tästä ainutkertaisesta ajasta täysillä, äläkä piittaa täälläkään hulluista alapeukuista. Minulla on jo aikaa siitä kun odotin, mutta muistan kirkkaasti kuinka näin vain raskaana olevat naiset kaduilla. Uskon, että luonto hoitaa näin tämänkin asian, tuleva äiti valmistautuu uuden ihmisen tuloon. Tottakai raskaus vaikuttaa monella tavalla myös fyysisest, mutta ihana asia eikö vain!

Onnellista odotusta! Onnea tulevaan!

Kiitos! Joo vähän hämmennyin miten tämä aloitus keräsi alkuun näin inhottavia kommentteja. 

Ei mun elämä ole minun mielestä yhtään sen kummempaa kuin kenenkään muun, mutta ehkä on vain tajunnut oman elämän hienouden uudelleen ja pystyy keskittymään siihen ihan eri tavalla kuin aiemmin. Voin paremmin kuin ikinä henkisesti. -Ap

Vierailija
35/35 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, juuri raskaaksi tulleet naiset on jotkut tosi rasittavia, ihan kuin maailmassa kukaan muu ei olisi moista saanut aikaiseksi. Ollaan niin täynnä itseään.

Se on surullista kuinka heidän elämänsä ja persoonansa muuttuu yhdeksi pelkäksi sikiöksi, jonka selviytymisestä ei edes ole mitään varmuutta.

Itse koen, että persoonapiirteeni ovat vahvistuneet ja turha hioutunut pois. T. Ap

Se on psyyken luoma harha, se auttaa kun elät sitä vauva-arkea, koska muuten et hakkasi sitä paskaa muuten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme