Onko teistä ok, että 3-4-vuotias juoksee vapaasti kaupassa tai ravintolassa?
Meillä on jatkuva riita puolison kanssa aiheesta. Minusta tuon ikäisen voi jo opettaa, ettei ravintolassa ja kaupassa juosta. Mielestäni juokseminen tuolla ei muutenkaan ole oikein. Puolisoni mielestä juokseminen on ok. Lisäksi hänen mielestään lapsen voi antaa vapaasti mennä kaupassa, koska "hän luottaa lapseen". Minua vain raivostuttaa koko aihe, mielestäni tuon ikäinen voi kulkea vierelläni kaupassa, eikä esim juosta haarukkatrukin perässä k-raudassa. Ruokakaupassakaan en anna lapsen juosta, koska siellä pitää osata käyttäytyä ja pahin pelkoni on, jos hän juoksee jostain syystä parkkipaikalle.
Kommentit (147)
Ei ole ok, miksi pitäisi edes juosta? Joissain ravintoloissa on heiluriovia, joista työntekijät kulkevat. Siinä on aika nopeasti muksu nurin, jos juoksee ohi juuri kun ovi aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että on jokin ideologia, ettei lasta saa kieltää. Siis vanhemmat jotka seuraavat tätä ideologiaa, eivät sano lapselle että kaupassa ei saa juosta tai että ravintolassa ei saa huutaa. Muutama tuttava on tällainen, ja heidän lapsensa ovat suoraan sanottuna aivan hirveitä. En ole päässyt jyvälle, mikä ihme on tavoitteena siinä, ettei lasta saisi koskaan kieltää. Mutta tämä on siis näiltä vanhemmilta tietoinen valinta.
On jopa päiväkoteja missä henkilökuntaa on kielletty sanomasta lapsille ei. Kyse on siitä, että päiväkoti on painottunut ns. positiiviseen pedagogiikkaan.
Ei jumalauta mitä sekoilua! Tuolla taktiikalla kasvaa lumihiutaleita, joiden mieli särkyy pienestäkin vastoinkäymisestä
Valjaat lapselle, helppo tapa opettaa kulkemaan vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin napakasti, että "me ei nyt mennä kahvilaan."
Sitten lapsi juoksee sinne kahvilaan ja vetää itkupotkuraivarit.
Ei juokse kun aikuinen pitää lasta tiukasti kädestä. Jos tulee itkupotkuraivarit, aikuinen ottaa lapsen napakasti syliin ja kantaa pois. Pitää osata olla aikuinen eikä tanssia lapsen pillin tahtiin
Moniko jaksaa kantaa jotain sätkivää 5-vuotiasta?
Kasvatus pitää aloittaa jo paljon ennen kuin 5 v. Ongelma on jo levinnyt käsiin. 5v on jo iso lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juokse kun aikuinen pitää lasta tiukasti kädestä. Jos tulee itkupotkuraivarit, aikuinen ottaa lapsen napakasti syliin ja kantaa pois. Pitää osata olla aikuinen eikä tanssia lapsen pillin tahtiin
Ainakin miehesi varmaan jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa hankkia sterilisaatio asap. Ei noin avuton voi turvallisesti olla vastuussa lapsesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkään ikäinen lapsi ei juokse ravintolassa ei kaupassa ei kadulla, puistot ja metsät on sitä varten. Terveisin neljän äiti, jonka lapset sai ravintolassa mennä leikki paikalle kävellen
Mikä sellainen ravintola oli?
Leikkipaikka ravintolassa..
Hyvin usein oli ainakin viime vuosituhannella jopa useissa kaupoissa
Useissa perheitä kalastelevissa ravintoloissa on edelleen leikkipaikat lapsille, esim. Rossot. Perheet ovat yleensä tuottoisampia asiakkaita ravintoloille kuin vaikkapa pariskunnat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä saa kaupassa juosta. Siinä vaarantaa lapsen, muut ja tuotteet. Lapset ohjataan ja kasvatetaan kulkemaan siinä kärryn vierellä.
Kaupassa työskennelleenä en vaan tajua vanhempia, jotka antavat lastensa juosta kaupassa sisällä ja esim. leikkiä siellä hippaa ja piiloa. Eikö niillä vanhemmilla yksikään aivosolu syty, kun käytävillä kulkee isoja päältäajettavia siivouskoneita (joita kaupan henkilökunta itse väistää syrjään) tai metallisia isoja rullakoita tai trukkeja, joita ei saa heti edes pysäytettyä, jos joku juoksee yllättäen hyllyn takaa eteen? Kaupan sisällä on ihan yhtä vaarallista juoksennella aivotonna kuin siellä parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä saa kaupassa juosta. Siinä vaarantaa lapsen, muut ja tuotteet. Lapset ohjataan ja kasvatetaan kulkemaan siinä kärryn vierellä.
Kaupassa työskennelleenä en vaan tajua vanhempia, jotka antavat lastensa juosta kaupassa sisällä ja esim. leikkiä siellä hippaa ja piiloa. Eikö niillä vanhemmilla yksikään aivosolu syty, kun käytävillä kulkee isoja päältäajettavia siivouskoneita (joita kaupan henkilökunta itse väistää syrjään) tai metallisia isoja rullakoita tai trukkeja, joita ei saa heti edes pysäytettyä, jos joku juoksee yllättäen hyllyn takaa eteen? Kaupan sisällä on ihan yhtä vaarallista juoksennella aivotonna kuin siellä parkkipaikalla.
Ja tähän vielä lisäisin, että jokaikisessä liikkeessä, jossa olen koskaan työskennellyt, myyjiltä on juokseminen ollut ehdottomasti kiellettyä turvallisuussyistä.
On se sille lapselle normaalia. Noissa ympyröissä olisi normaalia rajoittava kasvatus.
Lapsen voi viedä juoksemaan metsään tai puistoon ennen ravintolakäyntiä, niin jaksaa istua paremmin paikallaan. Matkat voi kulkea kävellen ja pyörällä, niin ei tarvitse sisällä kuluttaa sitä ylimääräistä energiaa.
Ei ole ok. Ei 3- eikä 4-vuotiaaseenkaan kannata liikaa vielä luottaa, impulssikontrolli ja havainnointikyky ovat todella kehittymättömät vielä. Tuo on paitsi vaarallista niin toki myös huomaavaisuuden puutetta muita ihmisiä kohtaan, että pieni lapsi haahuilee yksinään ja voi tapahtua vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että on jokin ideologia, ettei lasta saa kieltää. Siis vanhemmat jotka seuraavat tätä ideologiaa, eivät sano lapselle että kaupassa ei saa juosta tai että ravintolassa ei saa huutaa. Muutama tuttava on tällainen, ja heidän lapsensa ovat suoraan sanottuna aivan hirveitä. En ole päässyt jyvälle, mikä ihme on tavoitteena siinä, ettei lasta saisi koskaan kieltää. Mutta tämä on siis näiltä vanhemmilta tietoinen valinta.
Sitten muut joutuu kieltämään. Viimeistään vartijat ja poliisit, ja sitten vanginvartijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ihan jokainen, jolla on sätkivä 5-vuotias. Tai pitäisi ainakin. Jos ei jaksa pois kantaa, niin paikallaan voi pitää silti, kunnes rauhoittuu. Eri asia 15-vuotiaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hersileijaa.Ei se lapsi monta kertaa sätki, kun tietää mitkä on sen seuraukset. Ei lapset ole niin tyhmiä.
Sätkivä lapsi kannetaan niin monta kertaa, kun ohjeet menee perille. Joillekin auttaa kerta, joillekin kymmenen. Miten luulisit päiväkodissa ja esikoulussa kaksi hoitajaa pärjäävän, jos lapsilla ei ole mitään sääntöjä. Se lapsen kasvatus aloitetaan jo puoli vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pahoittaa mielensä ja saa traumoja, jos ei saa toteuttaa itseään.
Ihan hirveä karhunpalvelus lapselle toimia noin.
Ei ole ok. Puistot sitten erikseen. Mutta ylipäätään 3-4v ei juoksentele itsekseen missään missä on vaarallista tai eksymisen vaara. Ei vesialueilla, ei väenpaljoudessa, ei huvipuistoissa. Joillekin vanhemmille tämä on vaikeaa ymmärrää ja omaa lasta yritetään pitää isompana kuin onkaan (jotta pääsee itse helpommalla, kunnes jotain sitten sattuu).
Vierailija kirjoitti:
Valjaat lapselle, helppo tapa opettaa kulkemaan vierellä.
Ei läheskään kaikki lapset tarvi valjaita. Meillä riitti kädestä pitäminen.