Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ok, että 3-4-vuotias juoksee vapaasti kaupassa tai ravintolassa?

Vierailija
02.08.2026 |

Meillä on jatkuva riita puolison kanssa aiheesta. Minusta tuon ikäisen voi jo opettaa, ettei ravintolassa ja kaupassa juosta. Mielestäni juokseminen tuolla ei muutenkaan ole oikein. Puolisoni mielestä juokseminen on ok. Lisäksi hänen mielestään lapsen voi antaa vapaasti mennä kaupassa, koska "hän luottaa lapseen". Minua vain raivostuttaa koko aihe, mielestäni tuon ikäinen voi kulkea vierelläni kaupassa, eikä esim juosta haarukkatrukin perässä k-raudassa. Ruokakaupassakaan en anna lapsen juosta, koska siellä pitää osata käyttäytyä ja pahin pelkoni on, jos hän juoksee jostain syystä parkkipaikalle.

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että on jokin ideologia, ettei lasta saa kieltää. Siis vanhemmat jotka seuraavat tätä ideologiaa, eivät sano lapselle että kaupassa ei saa juosta tai että ravintolassa ei saa huutaa. Muutama tuttava on tällainen, ja heidän lapsensa ovat suoraan sanottuna aivan hirveitä. En ole päässyt jyvälle, mikä ihme on tavoitteena siinä, ettei lasta saisi koskaan kieltää. Mutta tämä on siis näiltä vanhemmilta tietoinen valinta.

On jopa päiväkoteja missä henkilökuntaa on kielletty sanomasta lapsille ei. Kyse on siitä, että päiväkoti on painottunut ns. positiiviseen pedagogiikkaan.

Höpöhöpö. Ei varmasti löydy päiväkotia, jossa ei käytetä ei-sansa. Lapsihan olisi suuressa vaarassa. Ja päiväkoti on  vastuussa lasten  turvallisuudesta. 

Vierailija
142/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin napakasti, että "me ei nyt mennä kahvilaan."

Sitten lapsi juoksee sinne kahvilaan ja vetää itkupotkuraivarit.

Ei  juokse kun aikuinen pitää lasta tiukasti kädestä. Jos tulee itkupotkuraivarit, aikuinen ottaa lapsen napakasti syliin ja kantaa pois. Pitää osata olla aikuinen eikä tanssia lapsen pillin tahtiin

Moniko jaksaa kantaa jotain sätkivää 5-vuotiasta?

Kyllä mä olen pari kertaa kantanut sätkivän lapsen ulos kaupasta. Kovin monta kertaa ei tarvinnyt toistaa operaatiota, kun lapsi oppi, että huonosta käytöksestä on seurauksensa eikä enää pääse painamaan nappia hevi-osastolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valjaat lapselle, helppo tapa opettaa kulkemaan vierellä. 

Ei läheskään kaikki lapset tarvi valjaita. Meillä riitti kädestä pitäminen.

Ei tietenkään tarvitse, mutta näille sinnetännetonne ryntääville lapsille olisi tarpeen, jos ei kädestä kiinni pitäminen onnistu. 

Vierailija
144/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö joo. Talutus hihnassa ja valjaissako sen sitten pitäisi kulkea?

Niin juuri pitäisi jos ei muuten osaa rauhassa kulkea (tai ravintolassa pysyä omalla paikallaan).

Vierailija
145/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa ei todellakaan juoksennella. Eikä kaupoillakaan, jos lapsi on mukana, niin hän osallistuu ostosten hakuun. Yhdessä.

Vierailija
146/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos omalla rahalla ostelee.

Vierailija
147/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että on jokin ideologia, ettei lasta saa kieltää. Siis vanhemmat jotka seuraavat tätä ideologiaa, eivät sano lapselle että kaupassa ei saa juosta tai että ravintolassa ei saa huutaa. Muutama tuttava on tällainen, ja heidän lapsensa ovat suoraan sanottuna aivan hirveitä. En ole päässyt jyvälle, mikä ihme on tavoitteena siinä, ettei lasta saisi koskaan kieltää. Mutta tämä on siis näiltä vanhemmilta tietoinen valinta.

On jopa päiväkoteja missä henkilökuntaa on kielletty sanomasta lapsille ei. Kyse on siitä, että päiväkoti on painottunut ns. positiiviseen pedagogiikkaan.

Höpöhöpö. Ei varmasti löydy päiväkotia, jossa ei käytetä ei-sansa. Lapsihan olisi suuressa vaarassa. Ja päiväkoti on  vastuussa lasten  turvallisuudesta. 

Löytyyy! Ohiksena tässä komppaan. Haettiin lapselle paiikkaa yksityisestä päiväkodista. He ulkoilivat säällä kuin säällä ja siellä oli eläimiäkin. Pari vuohta, kanoja, hanhia... kissaa ja koiraa. Jonkin verran taiteilvat ja tekivät retkiä. Lähinnä kasvisruokaa lähitilolta.. ruokalistat näytti hyvältä, mutta olikin sitten vähän kalliimpi hinta. Olisin ollut senkin valmis maksamaan.

Tuollai kuulosti aivan unelmalta. Sitten alkoi selvitä, että mitä kaikkea siihen ideologiaan liittyy, niin vedinpä hakemuken takas. 

Tuommoinen ei - sanan kieltäminen ja negatiivisyys oli yksi heidän pääteemoistaan. Lasta ei pidä alistaa negatiivisuudelle.. yms. Mkäs siinä jos henkilökuntaa on tarpeeksi. Kuusi lasta per yksi hoitaja. En mä uskaltanut lapsia sinne jättää. Löydettiinkin pätevä hoitaja kotiin.

Vierailija
148/148 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyyy! Ohiksena tässä komppaan. Haettiin lapselle paiikkaa yksityisestä päiväkodista. He ulkoilivat säällä kuin säällä ja siellä oli eläimiäkin. Pari vuohta, kanoja, hanhia... kissaa ja koiraa. Jonkin verran taiteilvat ja tekivät retkiä. Lähinnä kasvisruokaa lähitilolta.. ruokalistat näytti hyvältä, mutta olikin sitten vähän kalliimpi hinta. Olisin ollut senkin valmis maksamaan.

Tuollai kuulosti aivan unelmalta. Sitten alkoi selvitä, että mitä kaikkea siihen ideologiaan liittyy, niin vedinpä hakemuken takas. 

Tuommoinen ei - sanan kieltäminen ja negatiivisyys oli yksi heidän pääteemoistaan. Lasta ei pidä alistaa negatiivisuudelle.. yms. Mkäs siinä jos henkilökuntaa on tarpeeksi. Kuusi lasta per yksi hoitaja. En mä uskaltanut lapsia sinne jättää. Löydettiinkin pätevä hoitaja kotiin.

Kuusi hoitajaa per yksi lapsi olisi ollut sopiva määrä henkilökuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi