Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinalaisia halpavaatteita myyvän Cybershopin toimitusjohtaja: Temu lienee iso syy Suomen talousahdinkoon

Vierailija
02.08.2026 |

https://yle.fi/a/74-20235126

Kiinalaisia halpavaatteita myyvän Cybershopin toimitusjohtaja: Temu lienee iso syy Suomen talousahdinkoon

Cybershop ja Morticia -liikkeet myyvät vaatteita, joita voi ostaa myös suoraan Temusta tai Sheinistä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun ihmetellä että suomalaiset tilaa Temusta. En ole koskaan tilannut enkä tilaa jatkossakaan.

Minä puolestani ihmettelen homoilua. En ole homo enkä koskaan ole homoillut enkä tule koskaan homoilemaankaan. Siksi olen varsin pätevä kommentoimaan kaikkia homoiluasioita.

Vierailija
22/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun luulin, eetä Temu oli yksin syyllinen? Eikö se ollutkaan se syy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mutta ovat tärkeitä työllistäjiä. Temu ja Shein ei suomalaisia työlllistä. 

No ei varmaan kun katsoo postin toimintaa.

Kuljetus Suomen kamaralla on niin pieni osa kokonaisuutta ettei sillä ole juurikaan työllistämisvaikutusta. Ja Posti joutuu kuljettamaan ne ilmaiseksi Kiinan vilpillisen kehitysmaa-statuksen vuoksi. 

Vierailija
24/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta temusta jos olisi rahaa niin paljon että voin ostaa se 1e tuotteen 10 eurolla.
Temu ym ei ole ongelma vaan ongelman seuraus eli ihmisillä ei ole rahaa.

Maksat samasta tuotteesta mieluummin 10 euroa kun sen myydään Suomessa kovemmalla hinnalla?

Kyllä jos minulla on rahaa.
Se kovempi hinta pitää sisällää verot ja työntekijöiden palkat sekä muut kustannukset.

Ensiksi maksat verot palkastasi, sitten tämän verotetun kympin kun kulutat, siitä menee 90% kaikkien muiden ihmisten taskuun ja kuluihin.

Olet iloinen veronmaksaja kun kokonaisveroasteesi lähentelee sataa.

Vierailija
25/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mutta ovat tärkeitä työllistäjiä. Temu ja Shein ei suomalaisia työlllistä. 

Joku välistävetäjä on siis tärkeä työllistäjä?

Mietippä uudelleen, niin ymmärrät että juuri nämä halpatuotteita tuovat ovat oikeasti suurin syy Suomen heikkoon taloustilanteeseen. Lähes kaikkien tuotteiden valmistus on viety halpamaihin, ja se hyödyttää lähinnä vain sitä halparoinan myyjää. Hinnat ei asiakkaalle päin juuri sitä halvempia ole olleet kuin Suomessa valmistetut. Mutta kun on totuttu valtaviin katteisiin, ei ole enää mahdollista että menetetty valmistus tulisi takaisin Suomeen.

Suomen ompelimot lakkautettiin pääosin jo 70-80-luvulla, ei nämä nykyiset firmat siihen ole syyllisiä. 

Tottakai ovat. Tuskin mitään muutakaan asiaa puolustaisit sillä, että joku muu on aiemmin tehnyt samoin🤣

Vierailija
26/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jutusta kävi ilmi, samat tuotteet ja myydään samoilla kuvillakin. Suomalaiset kauppiaat saksivat tuotteisiin kiinnitetyt laput pois ennenkuin laittavat myyntiin kymmenkertaisella hinnalla.  Asian korjaamiseksi voisi tehdä sellaisen win-win-win -tilanteen, jossa voittaa kaikki: Temu, kuluttaja ja suomalainen kauppias. Kuluttaja ostaa Temusta 1 eurolla tuotteen, jonka hinta on suomalaisessa kaupassa 10 euroa. Sitten kuluttaja antaa lahjaksi suomalaiselle kauppiaalle 4 euroa, jolla kauppias työllistää jonkun. Näin kaikki saivat hyötyä.

Vierailija
27/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä Temusta tilaajia mutta en myöskään niitä jotka tilaa näistä suomalaisista halpakaupoista. Kukaan ei tarvitse niitä lumppuja mihinkään. 

Vierailija
28/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin oikein mielelläni ihan Suomessa valmistettuja tuotteita. Jos tuote on valmistettu muualla, silloin tilaan sen sieltä muualta. Ei ole mitään järkeä ostaa Suomesta kalliimmalla ulkomaisia tuotteita.

Vierailija
29/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan Temusta, enkä häpeä sitä yhtään.Tälläkin hetkellä päällä puuvillainen, siisti, hyvin tehty t-paita ja jalassa sortsit, joissa vetoketjulliset isot taskut, mahtuu kännykkä hyvin. Suomessa nämä vaatteet olisi maksanut lähemmäs 100€, Temussa alle 20 yhteensä. Säkölaitteita tai meikkejä en Temusta osta. Temusta ostaessa täytyy lukea tuotetidot tarkkaan, vaatteissa on aina kokotaulukot, joista näkee sentilleen tuotteen mitat. 

Miksi tekisin suomalaisista kauppiaista miljonäärejä, kun voin itsekin tilata saman tuotteen ainakin 5 kertaa halvemmalla Kiinasta.

Vierailija
30/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että suurin osa ei ole itseni tapaan tilannut temusta yhtään mitään. En osta suomenkaan kaupoista mitään keinokuituroskaa säänkestäviä ulkoiluvaatteita lukuunottamatta.

En osta minäkään Temusta tms mitään vaatteita tai kenkiä,  mutta varaosia ja tarvikkeita ostan.  Nyt esim "muualta" osa maksoi 70€ kun sama Motonetissä 237€.

Vierailija
31/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi juntti köyhät täällä puolustaa temua. Säälittävää.

Pitäisi puolustaa yrittäjää joka ostaa tavarat Temusta (tai vastaavasta) ja myy ne sitten kovalla hinnalla kansalaisille.

Vierailija
32/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan Temusta, enkä häpeä sitä yhtään.Tälläkin hetkellä päällä puuvillainen, siisti, hyvin tehty t-paita ja jalassa sortsit, joissa vetoketjulliset isot taskut, mahtuu kännykkä hyvin. Suomessa nämä vaatteet olisi maksanut lähemmäs 100€, Temussa alle 20 yhteensä. Säkölaitteita tai meikkejä en Temusta osta. Temusta ostaessa täytyy lukea tuotetidot tarkkaan, vaatteissa on aina kokotaulukot, joista näkee sentilleen tuotteen mitat. 

Miksi tekisin suomalaisista kauppiaista miljonäärejä, kun voin itsekin tilata saman tuotteen ainakin 5 kertaa halvemmalla Kiinasta.

Ne on jo miljonäärejä😉

Vierailija
33/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostaisin oikein mielelläni ihan Suomessa valmistettuja tuotteita. Jos tuote on valmistettu muualla, silloin tilaan sen sieltä muualta. Ei ole mitään järkeä ostaa Suomesta kalliimmalla ulkomaisia tuotteita.

Juuri näin. Kotimainen kauppias ei tee tuotteesta suomalaista. Suomessa on aivan järkyttävät hinnat moneen maahan verrattuna, joten tietysti tilaan muualta. Jos suomalaiset tekisivät hyviä tuotteita, suomalaisin voimin, ostaisin niitä vaikka maksaisivat enemmän. Roskaa en osta edes suomalaisten valmistamana.

Vierailija
34/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on jo miljonäärejä😉

Ja me köyhät lampaat olemme heille nämä miljoonat heille lahjoittaneet.

Vierailija
35/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on jo miljonäärejä😉

Ja me köyhät lampaat olemme heille nämä miljoonat heille lahjoittaneet.

Ja siinä kiitos, että veivät työpaikat halpatuotantomaihin.

Vierailija
36/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan Temusta tarvittaessa ja ihan sama, mitä sanotte muut. Miksi ihmeessä maksaisin jonnekin suomalaiselle marketille tai Tokmannille samoista jumppatrikoista 2-3 -kertaisen hinnan? Nekin hakee Kiinasta tuotteensa... Ei minulla ole varaa harrastaa hyväntekeväisyyttä paikallisten kauppojen eduksi. Esimerkiksi uimapuvuissa aivan upea valikoima, satoja ja satoja värejä ja kuoseja. Noin 10 Euroa kappaleelta. Miksi kävelisin Cittariin ja maksaisin siitä tylsästä mustasta 50 Euroa? Ostin sifonkimekon kesän juhliin sieltä 15 Eurolla ja todellakin menee ihan siinä kuin täältä ostetut 70 Euron mekot. Olen saanut kehuja ja mitenkään sen huonompi/laaduttomampi ole. 

Sitä paitsi tätähän yritykset halusi. Tuotanto halpamaihin, jotta voidaan itse kääriä voitot. Nyt alkoi itku, kun porukka alkaa suoraan hyötymään siitä tuotannosta siellä. 

Vierailija
37/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nettikaupat sekä kivijalkakaupat myyvät samaa kiinassa valmistettua tavaraa. Asiakkaan kannalta tilauspäätökseen vaikuttaa hinnan lisäksi ainakin: Tuotteiden esittelyn laajuus (kuvat ja tiedot), toimituskulut, toimitusaika, palautusehdot, sekä yleinen luotettavuus, yhdessä kaupassa voi tuotteiden laadussa olla valtava skaala ja kopiotuotteitakin on paljon, toisessa kaupassa tuotevalikoima on laadullisesti paremmin kuratoitu. Minä käytän pääasissa amazon.de, aliexpress.com, ebay.de, ja etsy.com kauppoja. 

Tähdennän, että nykyisin kopiotuote voi olla merkittävästi parempilaatuinen tai sillä voj olla selvästi suurempi hyöty/hinta suhde kuin alkuperäisellä tuotteella.

Vierailija
38/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan Temusta tarvittaessa ja ihan sama, mitä sanotte muut. Miksi ihmeessä maksaisin jonnekin suomalaiselle marketille tai Tokmannille samoista jumppatrikoista 2-3 -kertaisen hinnan? Nekin hakee Kiinasta tuotteensa... Ei minulla ole varaa harrastaa hyväntekeväisyyttä paikallisten kauppojen eduksi. Esimerkiksi uimapuvuissa aivan upea valikoima, satoja ja satoja värejä ja kuoseja. Noin 10 Euroa kappaleelta. Miksi kävelisin Cittariin ja maksaisin siitä tylsästä mustasta 50 Euroa? Ostin sifonkimekon kesän juhliin sieltä 15 Eurolla ja todellakin menee ihan siinä kuin täältä ostetut 70 Euron mekot. Olen saanut kehuja ja mitenkään sen huonompi/laaduttomampi ole. 

Sitä paitsi tätähän yritykset halusi. Tuotanto halpamaihin, jotta voidaan itse kääriä voitot. Nyt alkoi itku, kun porukka alkaa suoraan hyötymään siitä tuotannosta siellä. 

Niinpä! Koska se Suomalainen kaupan sisäänostaja ei uskalla ostaa kuin varmoja värejä, valikoima jää siksi sen suhteen pieneksi. Sama tuote, pienempi valikoima värejä ja kymmenkertainen hinta.

Vierailija
39/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on jo miljonäärejä😉

Kyllä , ovat miljonäärejä, mutta ovat älynneet pitää hinnat alhaisina ja saavat asiakkaita ympäri maailmaa. Toista se on Suomessa, 5-10 kertaiset hinnat, kalliit tuotteet karkottavat kaikki asiakkaat ja konkurssi tulee. Jos tuotteet olisi halvampia, eikä järjetöntä voittoa tavoteltaisi, kauppa kävisi.

Vierailija
40/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan näistä goottimuovisontaa myyvistä verkkokaupoista (jo ysärin postimyyntiajoilta) hommaa myytävät Kiinasta. Nyt on vaan niin, että kuluttaja itse voi ostaa suoraan valmistajalta saman tuotteen halvemmalla ja se kiukuttaa. Ei sillä että sitä muovia kukaan halua ostaa. Ysärillä goottivaatteetkin olivat pääasiallisesti puuvillaa tai puuvilla-polyesteriskoitusta, kun ne nykyään ovat puhtaasti polyesteriä ja halvinta mahdollista kangasta. Ompelulaatukin on sellaista vähän-sinnepäin, amiksessa jos teki samanlaista ommelta niin purkamiseksi meni kun opettaja pääsi katsomaan tuotosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi