Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankin pari vuotta sitten hautajaisvaatteet

Vierailija
01.08.2026 |

Ei ollut hautajaisia tiedossa, mutta kun oli alennusmyynnit, päätin hankkia ne. Tosi kivat, tyylikkäät ja istuvat. Nyt oli sitten hautajaiset ja kylläpä oli hieno juttu, kun oli heti mitä laittaa päälle. Käytän niitä vain hautajaisissa, enkä missään tapauksessa ala käyttää muualla. Haluan, että ne pysyvät uudenveroisina.

Suosittelen! Helpottaa elämää kummasti. 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä punaista maksullisen vaatetta

Vierailija
62/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluan että vaatteille tulee mahdollisimman paljon käyttöä, siksi ei ole erikseen vain hautajaisissa käytettäviä vaatteita.

Minun mielestäni tuo ei estä sitä, että kaapissa on myös hautajaisvaatteet. Ne ovat kuitenkin vain yksi asu ja hieman arkivaatteita hienommat. En laita hautajaisiin paitaa tai housuja, jotka on pesty jo sata kertaa ja sen myötä kulahtaneet. Jos minulla pitäisi olla kaapissa koko ajan melkein uusia vaatteita, jotka kelpaavat myös juhlatilaisuuksiin, se tarkoittaisi, että koko ajan pitäisi olla ostamassa lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin garderoobista pitää löytyä hautajaisvaatteet. Mitä enemmän tulee ikää, sitä useammin hautajaisia on. Joskus ne hautajaiset tulevat nopeassa aikataulussa ja silloin on ikävä lähteä vaatteita metsästämään, kun pitää tilata myös kukat ja tehdä matkajärjestelyjä ja what not.

Itselläni on ollut painon kanssa ongelmia ja sen myötä hautajaismekkoja on useammassa eri koossa. Onnea teille, jotka ette koskaan ole lihoneet ja voitte käyttää vuosikausia samankokoisia vaatteita.

Lihomisella ja onnella on harvoin tekemistä keskenään.

Vierailija
64/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen uimapuku päälle

Vierailija
65/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin muutama vuosi sitten kirpparilta uudenveroisen mustan kotelomekon/hyvin istuvan polvimittaisen mekon, jossa on yksinkertainen leikkaus, kevyesti avarampi o-kaula-aukko ja vyötäröllä irrotettava musta vyö samaa kangasta, hopeanvärinen solki. Your Face -merkkinen. Todella monikäyttöinen mekko, sillä jo menty kahdet vanhemman sukulaisen hautajaiset mustan silkkiboleron/lyhyen jakun ja mustien korkkareiden kera. Lisäksi erinäiset kissanristiäiset ja muutama muu juhlavampi tilaisuus. Vaikka yleensä tykkäänkin pukeutua vähän vaaleampiin ja ehkä koristeellisempiinkin mekkoihin juhlissa ym. Todella hyvä löytö, maksoi 6 euroa.

Vierailija
66/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näppärää, kun on kaapissa valmiina juhlavaatteet. Hautajaisvaatteille alkaa tulla käyttöä näin keski-iässä, kun sukua alkaa tippua. Tänä kesänä viimeksi piti osallistua hautajaisiin ja jouduin ostamaan itselleni vain sukkahousut. Lapsille piti hankkia siistit vaatteet, mutta ne kasvavat niin nopeasti etten ala hankkia niille valmiiksi juhlavaatteita.

Eiköhän se ole ihan sattumaa miten usein niitä hautajaisia sattuu kohdalle.

Vierailija
67/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluan että vaatteille tulee mahdollisimman paljon käyttöä, siksi ei ole erikseen vain hautajaisissa käytettäviä vaatteita.

Minun mielestäni tuo ei estä sitä, että kaapissa on myös hautajaisvaatteet. Ne ovat kuitenkin vain yksi asu ja hieman arkivaatteita hienommat. En laita hautajaisiin paitaa tai housuja, jotka on pesty jo sata kertaa ja sen myötä kulahtaneet. Jos minulla pitäisi olla kaapissa koko ajan melkein uusia vaatteita, jotka kelpaavat myös juhlatilaisuuksiin, se tarkoittaisi, että koko ajan pitäisi olla ostamassa lisää. 

Miten niin? Tuossahan oli kyse nimenomaan niistä erillisistä hautajaisvaatteista, mitä käytetään vain hautajaisissa. Itselläni on juhlavaatteet erikseen arkivaatteista, mutta ei hautajaisvaatteita erikseen. Eikä tosiaan ole tarvinut koko ajan olla ostamassa juhlavaatteita, viimeksi ostin uudet housut papan hautajaisiin talvella, sitä edellisen kerran ostin uuden mekon vuonna 2019.

Vierailija
68/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hautajaisiin tummanharmaan jakkupuvun. Musta ei sovi mulle.

Vierailija
69/70 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Kun tulee tiettyyn ikään, pitää olla hautajaisvaatteet aina valmiina. Hautajaisia on usein. 
Viime talvena ostin hautajaissaappaat, siis tyylikkäät lämpimät ulkokäyttöön sopivat paremmat mustat nahkasaappaat. Hintaa 200€. En ole käyttänyt niitä vielä kertaakaan, mutta on hyvä fiilis, kun ne on valmiina seuraavia talvihautajaisia varten. 
Eihän sinne arkulle nyt mennä seisomaan mitkään kontiot jalassa.

Olen kerran ollut hautajaisissa kumisaappaat jalassa, sateinen lokakuun päivä ja hautausmaalla vesilätäkköjä vieri vieressä. Kirkosta siunaustilaisuudesta haudalle oli matkaa varmaan kymmenen minuuttia ja sinne ei ollut mitään järkeä mennä juhlakengillä tai edes nilkkureilla.

Tyhmäähän se olisi ollutkin, fiksu pukeutuu sään mukaan.

Vierailija
70/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viimeksi käynyt hautajaisissa 50v sitten. En usko, että mulla olisi erillisille hautajaisvaatteille paljon käyttöä.

Minua kiinnostaa jostain syystä kovasti aikuiset ihmiset, jotka eivät käy tai eivät ole käyneet hautajaisissa vuosikymmeniin. Minun on hieman vaikea ymmärtää miten se on käytännössä mahdollista? 
Silläkin on varmasti vaikutusta, että missä päin Suomea asuu ja asuuko isossa kaupungissa vai pienemällä paikkakunnalla/maaseudulla. Minulla on käsitys, että esim. Helsingissä/pääkaupukiseudulla on nykyään melko yleistä, että hautajaisia/muistotilaisuuksia ei ehkä pidetä tai sitten ne ovat niin pienimuotoisia, että sinne kutsutaan vain ihan lähipiiri. 
Itse asun pienellä paikkakunnalla maaseudulla keskisessä Suomessa ja olen käynyt lukemattomissa hautajaisissa elämäni (51v) aikana (perheenjäseniä, lähempiä/kaukaisia sukulaisia, ystäviä, naapureita/kyläläisiä). Niitä on ollut varmaan aina vähintäänkin 1-2 vuodessa, mutta on ollut aikoja, että niitä on sattunut useammat vuoden aikana. Nyt tuntuu, että vauhti vaan kiihtyy, kun vanhempieni ja heidän tuttaviensa ikäluokka on jo melko iäkästä. Kuluneen 12kk aikana olen ollut 4 hautajaisissa, joista 2 oli minun ja puolisoni vanhempia. Minulla ei ole mitenkään erityisen iso suku, ainakaan enää, koska niin monet ovat jo edesmenneitä. Vanhempieni ikäluokassa on ollut enemmän sukulaisia, useita serkkuja yms. sukulaisia. Nyt heitäkin on enää jäljellä vähän. Ja lapsuuden perheestäni on enää 2/4 elossa.

Älkää ymmärtäkö väärin, sillä hyvähän se on, jos hautajaisia on harvoin. Kadehdin sitä suorastaan. Mutta ihmettelen, että miten on mahdollista, että aikuinen ihminen ei käy/ei ole käynyt hautajaisissa lähes ollenkaan tai vuosikymmeniin. Toki taustalla voi olla hyvin monenlaisia syitä. Tiedän yhden mieshenkilön, joka menetti isänsä yllättäen sairauskohtaukseen ollessa itse yläasteikäinen. Hän ei ole isänsä hautajaisten jälkeen halunnut/pystynyt käymään muissa hautajaisissa.

Hautajaisvaatteista vielä sen verran, että minä olen myös hommannut ns. hautajaisvaatteet, jotta ne pysyisivät siistimpänä, kun käytän niitä pääosin vain hautajaisissa (muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta). Meillä hautajaisvaatteet löytyy myös lapsilta/nuorisolta, jotka hekin ovat olleet lukuisissa hautajaisissa mukana ja nyt myös arkunkantajina. Etiketin mukainen pukeutuminen on mielestäni sekä vainajan että omaisten kunnioittamista surujuhlassa. Vaatteiden ei muutoin tarvitse olla mitenkään kalliita vaan alennusmyynneistä/kirppareilta/Tori.fi.stä voi löytyä siistit ja sopivat vaatteet.