Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankin pari vuotta sitten hautajaisvaatteet

Vierailija
01.08.2026 |

Ei ollut hautajaisia tiedossa, mutta kun oli alennusmyynnit, päätin hankkia ne. Tosi kivat, tyylikkäät ja istuvat. Nyt oli sitten hautajaiset ja kylläpä oli hieno juttu, kun oli heti mitä laittaa päälle. Käytän niitä vain hautajaisissa, enkä missään tapauksessa ala käyttää muualla. Haluan, että ne pysyvät uudenveroisina.

Suosittelen! Helpottaa elämää kummasti. 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en ole mekkoihminen ostin hyvin istuvat suorat housut, silkkitopin ja hyvin istuvan bleiserin, kaikki mustana. Ihan siis tavalliset mitä hautajaisissa näkyy, toppi olisi voinut olla valkoinenkin, mutta ostin mustan. Ap

Ei todellakaan naisella saa olla housuja kirkossa että ihan trolli olet

Haista sinä paska.

Eihän kaikkia hautajaisia edes pidetä kirkossa.

Vierailija
22/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut parhaimmillaan kuudet hautajaiset reilun puolen vuoden aikana. Hautajaisvaatteita löytyy siis ihan joka vuodenajalle ja säälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minkälaiset ostit. Onko ne sellaiset jotka voidaan myös laittaa sun päällesi jos itse kuolisit. On nimittäin niin että kuolleet puetaan omiin vaatteisiin ja jos sellaisia ei ole niin sitten on tarjolla joku 'kuolinkaapu' hautaustoimistosta.

Kuolleet puetaan ensisijaisesti mainitsemaasi ’’kuolinkaapuun’’ ja erikoistoiveesta omiin vaatteisiin, mutta se maksaa extraa.

Pelkkä pukeminen maksaa 50e; tarkistin eräästä helsinkiläisestä hautaustoimistosta. 

Tässä on esimerkkejä toisen hautaustoimiston tarjoamista kuolinpaidoista https://www.hok-elannonhautauspalvelu.fi/tuotteet/vainajan-vaatteet

Vierailija
24/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vuosia että olisi hyvä kun saisi ostettua kaikki valmiiksi. Ei huvittanut kun oli niin lihava. Kyllähän se helpottaisi elämää kun olisi varautunut eri tilanteisiin. Muullakaan ei ole kuin arkivaatteita.

Vierailija
25/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole erillisiä hautajaisvaatteita vaan valitsen sitä mitä juhlavaatteista löytyy viimeksi oli tummat suorat housut ja vaaleansininen paita. Talvella taas mustat suorat housut ja tummanpunainen paita.

Enemmän väriä päälle kaikilla. Hautajaiset voivat olla kivojakin

Olen ollut hautajaisissa, jossa  lähimmillä naisilla oli kukkamekot vainajan toivomuksesta, mustaa ja harmaata, tumman sinistä, osalla vain mustassa mekossa kukkasomiste tai pieni kukka kirjottuna.

Kaunista, arvokasta ja vainajan oman toiveen täyttävää.

Vierailija
26/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minkälaiset ostit. Onko ne sellaiset jotka voidaan myös laittaa sun päällesi jos itse kuolisit. On nimittäin niin että kuolleet puetaan omiin vaatteisiin ja jos sellaisia ei ole niin sitten on tarjolla joku 'kuolinkaapu' hautaustoimistosta.

Vainajan voi pukea arkkuvaatteisiin tai omiin vaatteisiin.

Tässä lisää asiasta.

Missä vaatteissa haluaisit tulla haudatuksi?

https://yle.fi/a/3-10458934

https://www.memoria.fi/hautajaiset/arkut/vaatteet/

Vierailija
27/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viimeksi käynyt hautajaisissa 50v sitten. En usko, että mulla olisi erillisille hautajaisvaatteille paljon käyttöä.

Elämä on. Olin jo vasta päiväkoti-ikäisenä ensimmäisissä hautajaisissa. Viimeisimmistä on nyt aikaa 2,5 vuotta, seuraavia odotellaan koska iso suku alkaa olla iäkästä. Olen myös ollut tuplahautajaisissa joissa viikon sisällä toisistaan kuolleet vainajat siunattiin yhtäaikaa.

Vierailija
28/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole erillisiä hautajaisvaatteita vaan valitsen sitä mitä juhlavaatteista löytyy viimeksi oli tummat suorat housut ja vaaleansininen paita. Talvella taas mustat suorat housut ja tummanpunainen paita.

Itselläni kokemus, että ne hautajaisvaatteet vähän leimautuu niistä hautajaisista ja ei tunnu hyvältä pitää niitä muualla. Mitä läheisempi, sitä vahvemmin vaikuttaa. 

Vierailija
29/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viimeksi käynyt hautajaisissa 50v sitten. En usko, että mulla olisi erillisille hautajaisvaatteille paljon käyttöä.

Kivat sinulle. Minä hautasin kymmenen vuotta sitten oman lapseni, mutta koska käytän muutenkin vain mustia vaatteita, valitsin niistä siistin mustan mekon ja mustat sukkahousut.

Liittyy asiaan miten? Ei kai tämä ole mikään kilpailu kuka on useimmin käynyt hautajaisissa.

Vierailija
30/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kokemus, että ne hautajaisvaatteet vähän leimautuu niistä hautajaisista ja ei tunnu hyvältä pitää niitä muualla. Mitä läheisempi, sitä vahvemmin vaikuttaa. 

Onneksi itselläni ei ole noin

Vierailija
31/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sekään mitenkään vaikeaa ole että menee tilanteen mukaan, onhan hautajaisiakin erilaisia eikä kaikkiin välttämättä tule pukeuduttua ihan samalla tavalla.

Vierailija
32/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluan että vaatteille tulee mahdollisimman paljon käyttöä, siksi ei ole erikseen vain hautajaisissa käytettäviä vaatteita.

Tuo on vaikeaa kun vihaan mustia vaatteita.

Vierailija
33/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löytyy myös musta jakku ja mustat housut ja puolihame, niistä saa kesään ja talveen erilaisten toppien ja mustien matalakorkoisten kenkien kanssa asiallisia hautajaiskokonaisuuksia. Jakkua käytän kyllä muuallakin.

Vierailija
34/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluan että vaatteille tulee mahdollisimman paljon käyttöä, siksi ei ole erikseen vain hautajaisissa käytettäviä vaatteita.

Tuo on vaikeaa kun vihaan mustia vaatteita.

Ei hautajaisiin ole pakko pukeutua mustaan, tummat sävyt muista väreistä käy yhtä hyvin.

Vierailija
35/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivat sinulle. Minä hautasin kymmenen vuotta sitten oman lapseni, mutta koska käytän muutenkin vain mustia vaatteita, valitsin niistä siistin mustan mekon ja mustat sukkahousut.

Liittyy asiaan miten? Ei kai tämä ole mikään kilpailu kuka on useimmin käynyt hautajaisissa.

Luetun ymmärtäminen.

Vierailija
36/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen.

Suosittelen. Tuo alkuperäinen kommentoi ettei hänellä olisi erillisille hautajaisvaatteille käyttöä ja mainitsee käyneensä hautajaisissa viimeksi 50v sitten. Sitten toinen tulee kommentoimaan hänelle, että kivat sulle. Ja perään omaa elämäänsä. Niin kuin miksi?

Vierailija
37/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sekään mitenkään vaikeaa ole että menee tilanteen mukaan, onhan hautajaisiakin erilaisia eikä kaikkiin välttämättä tule pukeuduttua ihan samalla tavalla.

No mä en tiedä sitä tilaisuuden erilaisuutta kuin vasta paikan päällä. Eli laitan ne mustat vaatteeni ja olen sitten enemmän tai vähemmän oikein pukeutunut. 

Vierailija
38/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa... se tietää hautajaisia sitten.

Vierailija
39/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiini saa pukeutua värikkäästi. Suomessa pukeudutaan paljon mustiin vaatteisiin, niistä on saanut jo ihan tarpeeksi. Surullista kansaa.

Vierailija
40/70 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin garderoobista pitää löytyä hautajaisvaatteet. Mitä enemmän tulee ikää, sitä useammin hautajaisia on. Joskus ne hautajaiset tulevat nopeassa aikataulussa ja silloin on ikävä lähteä vaatteita metsästämään, kun pitää tilata myös kukat ja tehdä matkajärjestelyjä ja what not.

Itselläni on ollut painon kanssa ongelmia ja sen myötä hautajaismekkoja on useammassa eri koossa. Onnea teille, jotka ette koskaan ole lihoneet ja voitte käyttää vuosikausia samankokoisia vaatteita.