Juurihoidon aloittaminen ja raskaus!!
Kertokaa onko se kuinka kivuliasta, minulla eka kerta tulossa ja pelottaa. Samoin arveluttaa koska olen puolessavälissä raskaana vaikka lääkäri sanoikin että hyvin voi juurihoidon aloittaa. Kun näitä mielipiteitä kuitenkin on niin monia.
Ja millainen särky/jomotus on ekan käynnin jälkeen täytyykö nappailla kauheasti särkylääkkeitä??
Kiitos.
Kommentit (5)
Koska hammaslääkäri oli todella osaava ja hän ei mm. käyttänyt puudutusta, vaan työnsi tikun kahden hampaan väliin. Olin ensin kauhuissani, koska luulin ettei se puuduta ollenkaan, mutta se olikin parempi puudutusväline kuin itse aine! Mulla on nimittäin ollut todella kipeänä suu pari päivää puudutuksen jälkeen.
eikö ole jälkeinpäinkään ollut kipeä sinnehän pannaan lääkepaikka aina hoitojen välillä.
Joskus on kivuliasta, joskus ei. Minulta on juurihoidettu kolme hammasta ja kahden kohdalla ei hoidettaessa ollut mitään kipua (oli jo niin " kuolleet" hermot) joten puudutusta ei tarvittu. Yhden hampaan kohdalla oli aivan mielettömät kivut vaikka kuinka yritettiin puuduttaa. Hoidon jälkeen en kyllä muista olleen mitään erityisiä kipuja, ehkä pientä jomottelua, mihin en särkylääkkeitä tarvinnut. Ekaan hoitokertaan kuului aina röntgenkuvien otto ja antibioottikuuri. Mutta enempiä kuvia ei raskausaikana otettu, ellei ollut aivan pakko. Ja juurihoitosarjaa ei raskausaikana tehty loppuun, koska hammas pysyi rauhallisena lopun aikaa raskaudesta, joten vasta kun lapsi oli syntynyt niin hoitoa jatkettiin kaikkine röntgenkuvauksineen. Hoidot olivat aikaa vieviä; saattoi kestää tunninkin ja siinä oli kyllä aika työ jaksaa pitää suu auki ja maata paikallaan ( en kyllä millään olisi voinut loppuraskaudessa sillä tavalla maata vaakasuorassa selälläni!!!).
itse käynnit sujuu kivuitta, jos voit ottaa puudutuksen, mutta hoitokerran jälkeen on aikamoisen kurjia päiviä aina pari eli minä ainakin söin buranaa reilusti selvitäkseni arjesta. lisäksi mulla ainakin otettiin röntgenkuvia useaankin otteeseen.