Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaan oma-aloitteisuus

01.10.2008 |

Kuinka oma-aloitteisia teidän 4-vuotiaat ovat? Meidän neitonen on 4,5v ja esim. pukemisessa joudun olla koko ajan mukana jos vaatteet mielitään päälle. Vaikka laitan vaatteet valmiiksi lattialle ja kehoitan pukemaan, mitään ei tapahdu, neiti vaan hyppelee jossain. Eli mun tarvitsee joko huutaa tai sitten konkreettisesti pukea vaatteet hänelle. Tämä on todella rasittavaa koska minulla on puettavana myös yksivuotias. Voihan tämä olla mustasukkaisuutta, että isompi haluaa että myös hänet puetaan mutta hän on kyllä aina ollut tuollainen. Hän osaa kuitenkin pukea, siitä ei ole kyse. Eli miten ihmeessä saan esim. tämän pukemisen sujumaan paremmin, en jaksa tätä systeemiä jossa uloslähtö kestää ikuisuuden.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on kyllä tosi oma-aloitteinen!

pukee itse, käy vessassa isollakin asialla ja pyyhkii itse, ei oikeestaan tarvii paljo mihinkään enää apua, tosi pesen hiukset ja käytän suihkussa...

Meillä on perheessä vuotta vanhempi tyttö ja 1v9kk ikäinen pikkusisko

Vierailija
2/5 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei ole pukeminen ikinä kiinnostanut! On erittäin liikkuvainen eikä muutenkaan malta pysyä paikallaan helposti. Sen vuoksi joudun pukemaan hänet aina, jos on oikein kiire lähteä. Toinen vaihtoehto on jatkuva uhkailu tai lahjonta, jotta pukeminen itse ei kestäisi pitkään. Kotiaamuisin saa kyllä vaatteet päälleen, kun saa jokaisen vaatekappaleen välissä käydän hillumassa ja pomppimassa tai noutamassa jonkin uuden lelun tutkittavaksi...

Eli minusta tämä riippuu paljon lapsesta. Villit haluavat lähinnä juosta! Kaverini rauhallinen, ei-liikkuvainen samanikäinen lapsi pukee kaikki vaatteet itse rauhassa ja mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4,5 vuotias poika, joka pukee täysin itse. Ei tarvitse auttaa ollenkaan eikä haluakaan apua. Myös valitsee vaatteet itse, ei siis anna minun valitakaan. Mutta itse olen sitä mieltä, että auttaisin vielä mielelläni. Pieniähän nämä lapset ovat vain hetken. Kannattaa nauttia siitä, että saa auttaa. Se loppuu kuitenkin ennen pitkään! Meillä myös kohta 2v lapsi, joka esimerkin mukaisesti haluaisi pukea kaiken itse, vaikka ei edes osaa. Se on raivostuttavaakin, kun ei osaa eikä kuitenkaan saisi auttaa.

Vierailija
4/5 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi lasta. kun heitä oli vain kolme joudun usein pukemaan kaikki lapset. Vauvan 3v ja 4v tytöt. Tuo 4v puki kyllä itse mutta kun vauva puettiin ja 3v autettiin niin ei isoinkaan enää osannut mitään. Meillä joutui siti aina pukea itse muuten jäi matkasta. Joskus kun isi oli kotona ja neidin piti pukea että pääsisi kanssani kauppaan eikä vaatteet mennyt reippaasti päälle lähdin kauppaan yksin ja tyttö jäi eteiseen itkemään vaateidensa kanssa. Mutta seuraavalla kerralla vaatteet meni nopeammin.

Talvi vaatteiden kanssa tapeltiin kesä helpotti asiaa ja seuraavana syksynä molemmat tytöt pukivat itse ja puin enää vain 1v.

Tosin lapsissa on eroja. Nyt minulla no taas kolme alle kouluikäistä. 5v poika, 3v tyttö ja 1v vauva. Tuo 3v tyttö on pukenut itse kaikki vaattensa jo vuoden eikä anna auttaa vaikka kuin olisi hankalaa. Aamulla kun herää ottaa iyse yö vaipan pois käy pissalla. Ja pukee päivävaatteet. Aluksi oli housujen päällä sukkahousut ym. hassua mutta pian oppi missä järjestyksessä vaatteet kuuluu laittaa. Nykyään saattaa olla paita väärin päin tai kengät väärissä jaloissa.

Jaksamista kiukkupussin kanssa. Olenkin aina sanonut että tuo talvi kolmen lapsen kassa oli raskainta aikaa ikinä! Toivotaan että helpotusta pukemiseen tulisi jo talvella että ei kesään asti tarvitse odotella.

Vierailija
5/5 |
12.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutenkin kovin omatoiminen. Napit ja vetoketjut vielä vähän hankalia, mutta suurinosa housuista onkin neppari- tai hakaskiinnityksellä.

Meillä muutettiin vaatekaappi niin, että käytössä olevat vaatteet ovat sopivalla tasolla lapselle itselleen. Poika ottaa aamulla itse vaatteet kaapista ja laittaa päälle. Onnistuisiko sellainen, että teilläkin tyttö saisi valita itse? Laitat johonkin hyllylle sopivia vaatteita. Ei aina haittaa vaikka värit ei ihan ole yksyhteen tms. Meillä poika on oppinut jo "huutamaan" mulle, että "laitetaanko tänään lyhyet vai pitkät kalsarit ja t-paita vai pitkähihainen" jne. Muutaman kerran olen joutunut vähän oikomaan valintoja, kun on jotenkin saanut tähän aikaan vielä löydettyä shortsit tms.

Myös ulkovaatteet menee päälle "itsekseen", mitä nyt välillä leikkii vauvaa, ettei muka osaa. Meillä ei ole toista lasta, joten voin pitää välillä vauvanakin ja pukea.