Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekemistä oikein keksiä lapsen pitkään kesälomaan?

Vierailija
30.07.2026 |

Lapsi on menossa ekalle syksyllä ja on nyt 2,5 kk kesälomalla. Itse olen työttömänä eli koko kesän periaatteessa vapaalla. Rahasta on tiukkaa, joten ei voida oikein matkustella ollenkaan, myöskään mitään suvun mökkiä ei ole eikä autoa. Asutaan Helsingissä, niin julkisilla päästään kulkemaan. Alkaa vaan olla ideat lapsen lomapäiviin ihan loppu ja vähän mehutkin pois keksiä lomatekemistä ilman rahaa. Ollaan vietetty päiviä rannoilla, puistoissa, käyty kotieläintilalla, Suomenlinnassa, kirjastoissa, mustikassa jne, mutta ei noita määräänsä enempää jaksa ja tavallaan raskasta olla kaikkialla aina eväiden varassa (rahan takia). Lapsella ei ole sellaisia kavereita joita haluaisi nähdä vapaalla eikä naapurustossakaan asu samanikäisiä lapsia ollenkaan. Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olevat keksitte kesään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo koulu lähellä, voi opetella pyöräilyä. Kengännauhojen sitomista, kirjaimia jne.

Leipominen ja lautapelit ja lukeminen on hauskaa.

Vierailija
2/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kesäsiirtoloita lapsille. Nykyään ei, tilalla on telkkari ja pleikkari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa lomapäivätkin olla loppu, vajaa pari viikkoa ja kouluun

Vierailija
4/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sitä tekemistä olla koko ajan? Anna se lapsen itse kehittää tekemisensä - ei niitä tarvi keksiä koko ajan, että jonnekin mennään ja tehdään. 

Vierailija
5/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetty jalkapallo ja etsikää lähin kenttä. Ei tarvitse mitään muuta koko kesänä.

Vierailija
6/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo koulu lähellä, voi opetella pyöräilyä. Kengännauhojen sitomista, kirjaimia jne.

Leipominen ja lautapelit ja lukeminen on hauskaa.

Kuka jaksaa opetella 2,5 kuukautta 10 tuntia päivässä kengännauhojen sitomista ja kirjaimia. Onneksi minulla ei ole lapsia. 

Vierailija
7/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi keksiköön itse tekemistä. Ei ennenkään lapsia viihdytetty tai keksitty niille ohjelmaa. 

Vierailija
8/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi keksiköön itse tekemistä. Ei ennenkään lapsia viihdytetty tai keksitty niille ohjelmaa. 

Just niin. Kokatkaa vaikka yhdessä. Käykää kirjastossa. Ei lapselle tarvitse olla jotakin showta koko ajan.

Vierailija
9/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että ekaluokkalainen voi lähteä yksin uimaan tai mustikkaan, ainakaan stadissa.

Vierailija
10/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisten kesälomat pitäisi lyhentää maksimissaan 1 kuukauden pituuteen. Ehkä jopa vain 3 viikon pituuteen.

Vierailija
11/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululaisten kesälomat pitäisi lyhentää maksimissaan 1 kuukauden pituuteen. Ehkä jopa vain 3 viikon pituuteen.

Tänä kesänä on olleet niin ikävät ilmatkin, että ei olisi jäänyt paljosta paitsi, vaikka olisi kaikki nämä kesälomaviikot ollut koulussa.

Vierailija
12/12 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä on turha odottaa mitään ymmärrystä tai tsemppiä :D 

Tiedän niin tunteen, onneksi loma loppuu pian.