Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesistöt täynnä kalaa, miksei työttömät ole kalassa?

Vierailija
30.07.2026 |

Melkein ilmaista ruokaa. Särkikin ihan hyvä ruokakala ja ekoteko niitä kalastaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin psykiatrille vaihtoa johonkin muuhun hoitomuotoon vedoten pelkoon mahdollisten hoidon aiheuttamien muistihäiriöiden negatiivisesta vaikutuksesta sen hetkiseen, alkutilanteesta reilusti parantuneeseen psyykkiseen vointiin. Psykiatri ehdotti vaihtoehdoksi ketamiinihoitoja, jotka osoittautuivat omalla kohdalla olemaan ponnahduslauta parantumiseen. Oon nyt ollut kaks vuotta ilman mitään hoitokontaktia ja opiskelen toista vuotta AMK:ssa. Psykoterapia rullaa taustalla, mutta olettaisin sen loppuvan joko tänä tai ens vuonna. Haastakaa niitä psykiatreja, jos tämmöset asiat pelottaa.

Vierailija
2/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotin psykiatrille vaihtoa johonkin muuhun hoitomuotoon vedoten pelkoon mahdollisten hoidon aiheuttamien muistihäiriöiden negatiivisesta vaikutuksesta sen hetkiseen, alkutilanteesta reilusti parantuneeseen psyykkiseen vointiin. Psykiatri ehdotti vaihtoehdoksi ketamiinihoitoja, jotka osoittautuivat omalla kohdalla olemaan ponnahduslauta parantumiseen. Oon nyt ollut kaks vuotta ilman mitään hoitokontaktia ja opiskelen toista vuotta AMK:ssa. Psykoterapia rullaa taustalla, mutta olettaisin sen loppuvan joko tänä tai ens vuonna. Haastakaa niitä psykiatreja, jos tämmöset asiat pelottaa.

Mulla ei ole omia kokemuksia mutta olen alalla töissä ja nähnyt sitkeän ja hoitoresistenssin masennuksen reagoivan sähköhoitoon. Yleisellä tasolla sanoisin että ECT:llä on pelastettu ihmishenkiä. Toki hyödyt ja haitat täytyy aina punnita, mutta tuo on parhaimmillaan hyvin vaikuttavaa hoitoa. Suosittelen puhumaan ajatuksistasi avoimesti hoitavan lääkärisi tai hoitajasi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin nyt kuitenkin antaa vihreää valoa ECT:lle, kun kyllähän tuo tutkitusti on kuitenkin tehokkain hoitomuoto vaikeaan masennukseen. Ite oon kamppaillut tätä sairautta vastaan kohta 12kk täysin voimin ja alkaa olla ukko siinä pisteessä, että kaikki tarjottu hoito otetaan vastaan. Toivottavasti olis apuja. Mietin jo vakavasti sitäkin, että puhuisin itseni osastolle. Kerran olin 15v takaperin ja silloin toimi kyllä ihan silmiäavaavana ja terapeuttisena reissuna. Mutta sähköhoitoahan ne tuolta osastoltakin pääasiassa pyrkis antamaan ketamiinin sijaan.

Vierailija
4/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei mahdu kalaan eikä mustikkaan.

Vierailija
5/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kokeilla kannattaa. Itse olin osastolla, kun kävin sähkössä. Siitä on nyt kymmenisen vuotta, mutta en sitä osastoaikaa muista vieläkään tarkkaan. Voi olla, että en haluakaan muistaa. Ja vaikea masennus itsessään heikentää muistia. Eikä siellä edes tapahtunut mitään muistettavaa. Huonekaveri oli psykoosissa ja järjesteli vaatteitaan yötäpäivää, ei ollut juttukaveriksi. Silloin oli kyllä joku sellainen, että nukutuksen jälkeistä yötä ei olisi edes saanut olla yksin kotona? Siihen hetkeen sopi se osastolla oleminen. Saipahan lämpimät ateriat. Just löysin tuollaisen YT-kanavan kuin J-P Strang. Kertoi saaneensa ketamiinia suoneen. Onko teillä tietoa, että onko tuo infuusio nykyään yleinen antotapa? Käytetäänkö Sparavatoa nenään ollenkaan? -21 oli suuria suunnitelmia, että sitä voisi alkaa ottaa kotona itse. Tuolloin hoitaja antoi sairaalasängyssä. Verhon takana annettiin ETC-hoitoja ja samaan huoneeseen tultiin aamupalalle.

Vierailija
6/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä taas. HUS valitukseen sain vastauksen: "Viittaan saamaani selvitykseen, johon minulla ei ole oleellista lisättävää." Eli ei nyt sitten johtanut mihinkään, ketamiinihoitoon ei HUS:lla nyt sit pääse ellei sähköhoitoa ole kokeiltu ensin. Nyt pitäis sitten vakavasti pohtia uskaltaako sähköhoitoa kokeilla vai ei. Toipuminen ei ole edennyt omin konstein vuoden aikana ollenkaan, joka aamu alkaa yhtä vaikeilla masisoireilla ja haasteena päästä sängystä ylös.

Vierailija
7/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä taas. HUS valitukseen sain vastauksen: "Viittaan saamaani selvitykseen, johon minulla ei ole oleellista lisättävää." Eli ei nyt sitten johtanut mihinkään, ketamiinihoitoon ei HUS:lla nyt sit pääse ellei sähköhoitoa ole kokeiltu ensin. Nyt pitäis sitten vakavasti pohtia uskaltaako sähköhoitoa kokeilla vai ei. Toipuminen ei ole edennyt omin konstein vuoden aikana ollenkaan, joka aamu alkaa yhtä vaikeilla masisoireilla ja haasteena päästä sängystä ylös.

Ekal ECT kerran jälkeen pääsin remissioon noin 6:ksi vuodeksi. Sit masennus uusiutu ja toin esiin huolta niistä muistiongelmista niin laittoivat mut siihen rTMS, ei vastetta Sit sinne tokaan ECT:hen, ei vastetta. Lääkäri kylläkin lupas et laittaa lähetteen ketamiiniin jos ei toimi, mut sit vaihtu lääkäri ni se oli eri mieltä koska mul oli taustaa kannabiksen käytöstä. Jonku vuoden mä kitkuttelin sit lääkkeillä ennen kun mul oli taas uus lääkäri joka halus viel kokeilla ECT, ei vastetta ja sit piti kitkutella vielä vähän lisää ennen kuin sai sen ketamiini lähetteen. Siihen vaikutti se et olin ollu jonki aikaa jo päihteettömänä et sain lähetteen ja eikä mul kyl oo ketamiinin jälkee enää tehny mielikään käyttää mitään tbh, nyt toka ketamiini sarja käynnissä ja hyvä vaste ollu kyl. BDI 46 -> 16.

Vierailija
8/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vitunmoista paskaa. Tulee pysyvää vaurioita aivoihin ja paskalla tuurilla olet hereillä semmoisessa tilassa, että et voi liikkua tai puhua mitään ja sitten vaan tulee sitä sähköä koko kehoon ja tunnet sen kivun täysin myös etkä vaan voi tehdä mitään. Tuosta tulee sitten niin pahat traumat, että et tule unohtamaan niitä koskaan.

Vierailija
9/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kenelläkään kokemuksia laihdutuslääkkeistä? Semariglutideista, wegovy, ozempic ja erityisesti tablettimuotoinen rybelsus. Ap ei ole mikään supersami mutta lapsiperhe arki tekee vaikeaksi laihduttamisen ja arvelisin että nämä uudet lääkkeet ainakin lehtijuttujen mukaan ovat todella tehokkaita

Vierailija
10/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä päässyt vähällä, kun ei ole tarvinnut sähkö hoitoon mennä. Masis on ollut ajoittain psykoottinen, mutta jotenkin oon räpistellyt eteenpäin. Muisti on kyllä mennyt tosi huonoksi psykoosien myötä ja kognitiivisissa taidoissa on puutteita. 

Vierailija
11/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään kokemuksia laihdutuslääkkeistä? Semariglutideista, wegovy, ozempic ja erityisesti tablettimuotoinen rybelsus. Ap ei ole mikään supersami mutta lapsiperhe arki tekee vaikeaksi laihduttamisen ja arvelisin että nämä uudet lääkkeet ainakin lehtijuttujen mukaan ovat todella tehokkaita

Homo ap ei tajuu faradayn häkkii

Vierailija
12/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Rybelsus. Toimii aika hyvin. Laihduin 15 kiloa aluksi, mut no, viisi on tullut takaisin. Saan siihen korvauksen, kun mulla on diabetes. Mitään ihmeempiä haittavaikutuksia ei ole tullut, välillä on ummetusta. 

Vierailija
13/13 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ihan "täh töh ootsä vammanevittu MJÖTÖÖÖÖÖH".
Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti liian autistisia 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi