Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hekan asuntoihin ei saada asukkaita

Vierailija
30.07.2026 |

Oon luullut ett kauhea pula kaupungin vuokra-asunnoista, mut päinvastoin, stadin asuntoihin ei löydy asukkaita. Ei meillä sit kauhean huonosti vielä mene.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten ollut uutisia 2027 hintojen noususta vielä?

Ei niitä liian aikaisin kannata huudella. Jouluna kun pudottaa sen +15 prossan korotusilmoituksen niin johan on taas joulumieltä.

Vierailija
82/103 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hekan uudet asunnot on niin kalliita ettei tuilla elävillä tai pienipalkkaisilla ole varaa maksaa niiden vuokraa. Edulliset asunnot taas ovat huonossa kunnossa ja sijainti sivussa huonoilla alueilla. Eivät kelpaa. Ne jotka ovat päässeet suhteellisen edulliseen ja hyvällä sijainnilla olevaan Hekan asuntoon eivät valita ja pysyvät yleensä tyytyväisinä asukkaina niin kauan kuin mahdollista. Onkos se vielä voimassa, että Hekan vuokrasopimuksen pystyi siirtämään suoraan omalle sukulaiselle? Eli jos esimerkiksi vanhempi muutti pois niin asunnon pystyi siirtämään helposti lapselle. 

Onhan, itse asun toimeentulotuella Hekan uudessa kämpässä vuoka 890€/kk ja Kela maksaa.

....osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekan kämppien vuokraamisessa pitäis olla joku järki tulojen tarkistuksessa. Yksi tuttu pariskunta sai halvan kämpän hyvältä alueelta Helsingistä kun olivat opiskelijoita. Vuokra on jotain ihan naurettavaa. Ovat nyt nelikymppisiä. Toinen on ekonomi ja toinen maisteri. Nyt ovat säästäneet niin paljon vuokrasta että rakentavat uutta omakotitaloa Helsinkiin, käteisellä.

Onko tämä sosiaalisen asuntotuotannon tarkoitus?

Kyllä. Saada opiskelijat menestymään.

Vierailija
84/103 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaidotonta väkeä Hekassa, mistähän heidät haalittu. 

Vierailija
85/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on kaupungin asuntoja joita saa vain työssäkäyvät,  eikä niihin ole tulorajoja.  Siellä asuu ihan koulutettua porukkaa jolla hienoja autoja ja ovat viikonloput  mökeillään. Helsinki hoitaa väärin  köyhät asukkaat.  Ei köyhät halua  samalle vuokrakasarmialueelle, sinne  alkaa pesiytyä  pahoja poikajengejä. Osa sitten kuolee jo alle  30 kymppisenä. Isät ovat jo sitä ennen kadonneet.

Vierailija
86/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa Hekan taloista on hyvin hoidettuja ja asukkaat pitkäaikaisia. Osa on hoidettu päin persettä ja seinistä irtoilee paloja, roskia ja ruiskuja on rappukäytävissä ja poliisi vakiovieras. Hekallakin on kahden kerroksen väkeä.

Voisi ajatella että jälkimmäinen asukasryhmä jättää paljon korjattavaa jälkeensä.

Vierailija
87/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Hekan 2023 valmistuneessa talossa ja minun yksiön vuokra on 819€/kk + vesi.

Jollain toisella hekayksiö on tyyliin neljäsataa.

Vierailija
88/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai, niihin joihinkin asukkaita saadaan.

Mikäs vika niissä on joihin ei saada?

Remppaamattomia, huonolla alueella vai mikä?

Naapureina Kuli-Hassan ja Mutabe Isomolo.

Vierailija
89/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. 

Hekan asuntoihin tuli tulorajat, mutta etenkin perheasunnot ovat niin kalliita, että tulorajoihin menevällä ei ole niihin varaa. 

Olen itse keskituloinen ja asun Hekan asunnossa. Aina välillä mulle tullaan sanomaan että mun pitäisi muuttaa pois ja antaa asunto jollekin pienempituloiselle "jolle se on tarkoitettu". Mutta ei pienituloisella olisi varaa maksaa tätä vuokraa. Tämä on juurikin sellainen asunto joka on liian pieni esimerkiksi pariskunnalle, mutta joka olisi aivan liian kallis matalapalkalla työskentelevälle yksinasujalle. Tukien piirissä olevalle tämä vuokra olisi täysin epärealistinen. 

Yksityiseltä sektorilta saisin suunnilleen samalla hinnalla about vastaavan asunnon, ehkä vähän vielä pienemmän. Mutta en ole vaihtamassa asuntoa jonkin kuvitellun velvollisuuden vuoksi, että minulla ei olisi "oikeutta" asua tässä. Pidän pysyvyydestä, mun tuloilla ei osteta omistusasuntoa Helsingistä ja Heka on yksityistä paljon luotettavampi vuokranantaja. Olen hyvä vuokralainen: maksan vuokrat ajallaan, elän rauhallisesti, autan naapureita (tässä on useampi vanha ja liikuntarajoitteinen mummeli, käyn heille välillä kaupassa, vien roskia ym) ja pidän asunnon hyvässä ja siistissä kunnossa. 

Vierailija
90/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noihin slummeihin haluaa

Vierailija
91/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Hekalle tarkoituksena asua muutama vuosi ennen maalle muuttoa. Kovin on vuokrat nousseet asunnoissa. Voi olla että pitääkin muuttaa jo aikaisemmin. Meilläkin vasta remontoitu asunto joka päällisin puolin siisti mutta maalit irtoilee seinistä omia aikojaan.

Vierailija
92/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian korkeat vuokrat. Systeemi on rakennettu pitkälti asumistuen varaan, ja nyt kun OrpoPurra leikkasi asumistukia samalla, kun Hekan vuokria rajusti nostettiin parina vuotena peräkkäin, ihmiset eivät pysty enää maksamaan noita vuokria.

Vierailija
93/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian korkeat vuokrat. Systeemi on rakennettu pitkälti asumistuen varaan, ja nyt kun OrpoPurra leikkasi asumistukia samalla, kun Hekan vuokria rajusti nostettiin parina vuotena peräkkäin, ihmiset eivät pysty enää maksamaan noita vuokria.

On ne kalliita vrt naapurikaupunkien vastaavat. Ei pysty oikein käsittämään tämänkään järkeä.

Miksi joka suunnassa on nykyään niin paljon järjettömän oloista toimintaa??

Vierailija
94/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hekan uudet asunnot on niin kalliita ettei tuilla elävillä tai pienipalkkaisilla ole varaa maksaa niiden vuokraa. Edulliset asunnot taas ovat huonossa kunnossa ja sijainti sivussa huonoilla alueilla. Eivät kelpaa. Ne jotka ovat päässeet suhteellisen edulliseen ja hyvällä sijainnilla olevaan Hekan asuntoon eivät valita ja pysyvät yleensä tyytyväisinä asukkaina niin kauan kuin mahdollista. Onkos se vielä voimassa, että Hekan vuokrasopimuksen pystyi siirtämään suoraan omalle sukulaiselle? Eli jos esimerkiksi vanhempi muutti pois niin asunnon pystyi siirtämään helposti lapselle. 

Onhan, itse asun toimeentulotuella Hekan uudessa kämpässä vuoka 890€/kk ja Kela maksaa.

....osan.

Koko vuokran maksaa.

Vierailija
95/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei porukka halua ylipäätänsä pääkaupunkiseudulle, kun on paljon kivempiakin paikkoja, kuten Turku ja Tampere.

Öyh sinne persujunttilaan. 

Vierailija
96/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko Helsingin esikaupunkeja? Esim sellainen jonka matalapalkkatyö on naapurissa. Tai se houkutti ennen.

Vierailija
97/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se yksi Mari saatiin helvettiin sieltä?

Vierailija
98/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saada asukkaita, kun yritetään Hekan omat pieleen menneet sijoitusmokat maksattaa asukkailla, nostamalla heidän vuokriaan.

Vierailija
99/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko Helsingin esikaupunkeja? Esim sellainen jonka matalapalkkatyö on naapurissa. Tai se houkutti ennen.

Niin lähellä että töihin ei välttis tarvinnus hsl-lippua. Nyt tuokaan ei kompensoi.

Vierailija
100/103 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saada asukkaita, kun yritetään Hekan omat pieleen menneet sijoitusmokat maksattaa asukkailla, nostamalla heidän vuokriaan.

Vuokria voi joutua nostamaan mutta ei nyt sentään tuolla tyylillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän