Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheet menevät vieraille pihoille viettämään aikaa? Voisko joku valaista, mikä ajatuskulku tässä on?

Vierailija
30.07.2026 |

Meidän kerrostalopihalla on joka päivä porukkaa, joka ei asu talossa. Lapset tuodaan liukumäkeen laskemaan ja leikkimään taloyhtiön yhteisillä leluilla. Lisäksi ihan vieraat ihmiset tulevat tämän tästä lounastamaan meidän pihan puutarhakalusteille. Pari päivää sitten joku vapautti autollisen lapsia meidän hiekkalaatikolle ja antoi samalla koiran kusaista leikkipaikalle. Äsken vilkaisin ikkunasta, ja taas on joku ihan vieran lapsiperhe lounaalla tuossa.

Voisko joku valaista, että mikä ihmeellinen ajatuskulku on niillä ihmisillä, jotka kokevat toisten pihat yleisiksi alueiksi? En voi ymmärtää, kun ei tulisi itselleni mieleenkään viedä omia mukuloita toisten pihoille leikkimään ja ruokailemaan.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kantasuomalaisia?

Nyt oli taas persulta tärkeimmän prioriteetin kysymys! Harmi että tästä ei nyt saada 100 sivun kommenttirallia ulkomaalaisia vastaan. Harmillista! 🤣🤣🤣🤣

Vierailija
42/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä iso taloyhtiö? Meidän taloyhtiössä on niin monta pihaa, ettei millään tiedä, ketkä ovat taloyhtiön asukkaita ja ketkä ulkopuolisia. Joku kommentoi aikaisemmin, että alueet oli aidattu ja porttiin lukko. Tämä täytyy ottaa yhtiökokouksessa esille, koska piharemonttia muutenkin tulossa, menisi siinä samalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuossa vieressä aika hulppeita omakotitaloja, näyttää olevan tramppaa ja paljua ja kesäkeittiötä pihassa. Eli tällä periaatteella taidan huomenna hakea Prismasta vähän paremmat kesäeväät ja mennä viettämään päivää jonkun omakotitalon pihalle, kun se kerran on ihan ok.

Tietysti se on on! 

Mulla on itsellä tosi huono patja sängyssä, joten ajattelin käydä naapurissa testaamassa, missä olis hyvä sänky nukkua. Ehkä isäntääkin vois lainata kun itse olen sinkku. 

Kun kaikki on yhteistä... 

Vierailija
44/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiympäristössä noi vähän hämärtyi välillä. Esimerkkinä sellainen sisäpiha, missä leikkipaikka oli ilmeisesti kadunvarren omistusasuntoja sisältävän taloyhtiön, mutta keskellä siis sisäpihaa, jonka toisella laidalla oli uudisvuokrakohde ilman omaa leikkipaikkaa ja kolmannella sivulla saneerattu vuokrakohde. Joten... Olisi outoa että siihen ei tulisi muitakin leikkimään kuin sen yhden taloyhtiön vekaroita. 

Tää siis noin 5v takaa kun asuttiin Helsingissä. Sama homma oli meidän omassa leikkipaikassa. Pihakannen toisella puolella oleva paikka oli kivempi kun siellä oli keinut. Sinnehän ne muksut meni. 

Ja näissä ei siis ollut mitään yksityisalue kylttejä missään. Ei myöskään meidän pihoilla. 

Kolmea kerrostaloa kohden oli siis ehkä 1 leikkipaikka jossa muksut ramppas ristiin rastiin. Suurin osa ihan omistusasuntoja, mutta osa vuokrataloyhtiöitä

Mistä sitä aina edes tiesi mikä paikka oli minkäkin talon? 

No mutta AP.n tapauksessa tietää. 

Ehkä keskustelun aihe ei koske niitä pihoja, joissa ei tiedä, mille talolle se piha kuuluu. 

Vierailija
45/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin joskus kerrostalossa, missä oli alakerroksessa päiväkoti. Päiväkodille oli omat autopaikat, mutta toki niitä oli liian vähän. Päiväkodin paikkojen viereinen paikka oli mun autopaikka, ja tietysti pääsin töistä aina samaan aikaan kun vanhemmat haki niitä muksujaan. 

Aina mun paikka oli varattu, eli siinä oli jonkun lapdenhakijan auto. Tai autot oli ajettu aamulla ajettu niin lähelle,etten sopinut oman autoni. 

Aloin laittaa lappuja näiden väärinpysäköijien tuulilasiin. Päiväkodista suututtiin  mulle. Valitin turhasta, mitä sen väliä, pääsenkö ajoissa lähtemään töihin, kun en pääse omaan autooni ja josmun paikka on varattu kun tulen kotiin, mun olis pitänyt jättää auto johonkin muualle, ja tulla päiväkodin sulkeuduttua siirtämään oma autoni omalle paikalle. 

Kerroin ettei tule kuuloonkaan. Olen maksanut autopaikastani ja sen on oltava mun käytössä aina. Siihen ei voi edes väliaikaisesti pysäköidä ja mun kulkua autooni ei saa estää. Jos ne viereiset autot on omissa ruuduissaan, kuten kuuluu, kaikki mahtuvat kulkemaan autoihinsa. 

Päiväkodissa oltiin naamat nurinpäin, mutta ongelma ratkesi. 

Mun mielestä oli todella törkeää edes ehdottaa, että siirtelisin autoani sitten myöhemmin . 

Vierailija
46/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yksityisen taloyhtiön leikkialue oli merkitty Google mapsissa yleiseksi leikkipuistoksi. Merkinnän sai helposti tägättyä yksityisalueeksi ja se on poistunut. Nyt tässä käy enää ulkomaalaisia.

Vierailija
47/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo toisten pihoihin tulijat taitaa olla niitä, jotka asuvat vuokralla. Silloin ehkä hämärtyy se, että joku ihan oikeasti maksaa ne leikkipaikat pihoille  

Vierailija
48/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että kerrostalon leikkikenttä tyhjillään päivästä toiseen koska lapsiperheitä ei asu talossa.

Vierailija
49/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan sitä on toisessa talossa on paremmat leikkivälineet kuin omassa pihassa ja on lähempänä kuin leikkipuisto.

Juuri tästä syystä meillä poistettiin kaikki muut leikkivälineet paitsi hiekkalaatikko. Kyllästyttiin maksamaan muiden perheiden kivat leikkipuistohetket meidän taloyhtiön pihassa. Tästä nousi iso haloo, kaupunkia pyydettiin apuun, mutta koska kaavassa ei ollut vaatimusta leikkipaikan varusteista, niin näillä mennään.

Vierailija
50/50 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiympäristössä noi vähän hämärtyi välillä. Esimerkkinä sellainen sisäpiha, missä leikkipaikka oli ilmeisesti kadunvarren omistusasuntoja sisältävän taloyhtiön, mutta keskellä siis sisäpihaa, jonka toisella laidalla oli uudisvuokrakohde ilman omaa leikkipaikkaa ja kolmannella sivulla saneerattu vuokrakohde. Joten... Olisi outoa että siihen ei tulisi muitakin leikkimään kuin sen yhden taloyhtiön vekaroita. 

Tää siis noin 5v takaa kun asuttiin Helsingissä. Sama homma oli meidän omassa leikkipaikassa. Pihakannen toisella puolella oleva paikka oli kivempi kun siellä oli keinut. Sinnehän ne muksut meni. 

Ja näissä ei siis ollut mitään yksityisalue kylttejä missään. Ei myöskään meidän pihoilla. 

Kolmea kerrostaloa kohden oli siis ehkä 1 leikkipaikka jossa muksut ramppas ristiin rastiin. Suurin osa ihan omistusasuntoja, mutta osa vuokrataloyhtiöitä

Mistä sitä aina edes tiesi mikä paikka oli minkäkin talon? 

No mutta AP.n tapauksessa tietää. 

Ehkä keskustelun aihe ei koske niitä pihoja, joissa ei tiedä, mille talolle se piha kuuluu. 

Jep

Ja sen vuoksi ei tollasta tapahdukkaan. Ei kukaan tule retkeilemään pihaan josta tietää että se ei ole yleistä aluetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme