Naapuri poimi kaikki viinimarjat
Pihassani on useampi iso viinimarjapensas. Taannoin naapurini kysyi liikenisikö minulta hänelle viinimarjoja, kun haluaisi tehdä mehua ja hänellä ei niitä ole. Sanoin, että kernaasti saa tulla poimimaan, kyllä noista tulee aina yli oman tarpeen.
Lähdin viikonlopuksi reissuun ja takaisin tullessani huomasin heti, että sieltähän on poimittu melkein kaikki viinimarjat. En kyllä sellaiseen antanut lupaa. Emme ole olleet naapureita kovin pitkään ja tähän mennessä keskustelumme ovat rajoittuneet tervehdyksiin ja pintapuolisiin kuulumisten vaihtoihin.
Miten tällaisen asian ottaisi fiksusti puheeksi? Tai toisaalta kannattaako edes ottaa, kun vahinko on jo tapahtunut?
Kommentit (31)
Aloituksen mukaan lupasit, että poimia saa, et kertonut määriä tai sopivaa poimimisaikaa, joten en ymmärrä, missä ongelma.
Itse en anna koskaan lupaa mihinkään sellaiseen, mistä voi koitua minulle lisätyötä. Pari vuotta sitten joku mökkiläinen olisi halunnut pitää häänsä meidän puutarhassa isojen tammien alla, mutta kun selvisi, että meidän pitäisi maksutta järjestää pihalle sähköpisteitä ja antaa talomme juhlaväen käyttöön, niin tarjottu 100 e tuntui aika pieneltä korvaukselta. Vaikka sillä olisi saanut somenäkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani muutettiin ok-taloon, kesällä. vanha emäntä kertoi että sellainen tapa on kiinteistökaupassa että edllinen asukas saa vielä muuttovuoden sadon, sitten loput on meidän. Tähän myönnyttiin ja näin kävi.
vähän taisi vanhempia huvittaa moinen pihtaus, oli kuitenkin aika varakas ihminen. Olipa siinä sitten muuttokiirettä sen kesän ja toriltahan ne meidän marjat sitten ostettiin. Mutta mene tiedä, ehkä tuollainen sääntö on olemassa?
En usko että on.
Voisin itse vähän varovaisesti kysellä asiasta, että keräsikö epähuomiossa kaikki vai onko rastaat auttaneet. En siis alkaisi syyttelemään kun linnut syö myös marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse en antaisi lupaa. Tämä ihan siksi, että tuo saattaa paisua vaikka miksi: naapuri voi luulla, että lupa on automaattisesti ikuinen, koskee muutakin pihallasi jne. Jos kyseessä on rajaton, mielenterveysongelmainen tai häikäilemätön ihminen, näin saattaa käydä. Ihan kokemuksesta puhun. Seuraavana vuonna taas käyty: oho, luulin, että tämä oli sovittu juttu.
Mieluummin lupa sellaiselle, jonka tuntee ja tietää.
Ei tulisi mieleenkään kysyä, että saako kerätä marjoja naapurin pihalta.
Jo tuo yksin kertoo siitä, että on ns. rajaton ihminen, joka kannattaa pitää välimatkan päässä, muuten pyynnöille ei tule loppua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoit luvan ennen kuin olit itse poiminut? Naapuri on saattanut luulla, että puskissa jäljellä olevat marjat ovat sinulle tarpeettomia.
Vastaavassa tilanteessa voit sanoa, että katsotaan myöhemmin, jääkö niitä sinulta yli.
Itse teen samoin. Annan muille luvan kun oma pakastin on täynnä.
Poimi melkeen kaikki ja kusas vielä loppujen päälle
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut varmaan 20 keskustelua siitä, että varsinkin työttömien pitäisi poimia marjoja.
Nyt sitten nähdään että sekään ei ole hyvä että on poimittu.
Metsästä, eikö se ole itsestään selvää ?
Itse kyllä kysyisin asiasta, että keräsitkö kaikki? Kun se ei nyt ollut suinkaan tarkoitus. Muuten naapuri saattaa luulla, että lupa on voimassa seuraavinakin vuosina.
Mikä siinä on, että tällaisissa asioissa ei kehdata sanoa väärin toimineelle muka naapurisovun takia ja hävetään puheeksiottoa. Sopuhan on jo kärsinyt, mutta naapuri ei vain tiedä sitä.
Mun lapsuudenkodin, nyt meillä vain kesäpaikkana mutta asutusalueella, pihalla on vadelmia, joita en tänä vuonna ehdi käydä keräämässä kun ne on jo kypsiä etuajassa ja nyt on muita menoja, 300 km matka. En uskalla antaa lupaa muille kuin yhdelle naapurin papalle, joka kerää tyyliin puoli litraa että saa yhden kiisselin tehtyä. Muuten jääkööt linnuille. Voisin laittaa puskaradioon että halukkaat hakekoon, mutta en uskalla kun se voidaan tulkita luvaksi poimia kaikki muukin ja jatkossa nämäkin. Yleensä poimin itse ja annan suurimman osan veljille.
Nyt kannattaa Ap aloittaa naapurisota. Eikun vaan keppostelemaan että saat häädettyä ei toivotut pois naapurista. Otat mallia lukemalla Aku Ankkaa ja varsinkin niitä tarinoita joissa Aku räyhää naapurinsa Teppo Tulpun kanssa.
Lapsuudessani muutettiin ok-taloon, kesällä. vanha emäntä kertoi että sellainen tapa on kiinteistökaupassa että edllinen asukas saa vielä muuttovuoden sadon, sitten loput on meidän. Tähän myönnyttiin ja näin kävi.
vähän taisi vanhempia huvittaa moinen pihtaus, oli kuitenkin aika varakas ihminen. Olipa siinä sitten muuttokiirettä sen kesän ja toriltahan ne meidän marjat sitten ostettiin. Mutta mene tiedä, ehkä tuollainen sääntö on olemassa?