Jos alkaa tuntua ettei viherkasveille ole enää tilaa, miten ratkaista?
Kyllä, harkitsen että annan kasveja pois, mutta en sitäkään haluaisi tehdä kun vihdoin olen saanut kasvit menestymään 😀
Kommentit (17)
Kyllä aina muutaman saa talven aikana kitumaan, keväällä sitten heität ne pois.
Vierailija kirjoitti:
En ole viiteen vuoteen joutunut heittämään pois mitään, eivät kärsi vaan rehottavat. Selvästi viihtyvät puulämmitteisessä talossa 😀 ap
Vierailija kirjoitti:
Laitat kasvit yhteen paikkaan (esim makuuhuone), valitse olohuoneeseen muutaman kasvin kokeileimalla eri vaihtoehtoja. Kun olet löytänyt ne pari sopivaa. Teet saman muille huoneille. Ylimääräiset kasvit annat sitten eteenpäin.
Meillä on vaan tupakeittiö ja makkari, molemmissa paljon kasveja, ikkunat täynnä. Ap
Hajauta. Seinille, amppeleihin, kaapin päälle.
Isompi asunto tai jos asut ok-talossa, niin pihalle toinen rakennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole viiteen vuoteen joutunut heittämään pois mitään, eivät kärsi vaan rehottavat. Selvästi viihtyvät puulämmitteisessä talossa 😀 ap
Käytätkö altakasteluruukkuja tai lisävaloa? Mun pitäisi selvittää, mikä ero on työhuoneessani hoitamillani kukoistavilla kasveilla ja oman olohuoneen kituvilla kasveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö altakasteluruukkuja tai lisävaloa? Mun pitäisi selvittää, mikä ero on työhuoneessani hoitamillani kukoistavilla kasveilla ja oman olohuoneen kituvilla kasveilla.
Molempia. Kaikki viherkasvit ovat säiliöllisissä altakasteluruukuissa. Lisävaloa saavat syyskuusta toukokuulle, muulloin ovat ikkunoilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan laajentaa taloa.
Kieltämättä oma viherhuone olisi aivan upea! Täytyypä laittaa harkintaan. Ap
Jotain hyllyköitä tms., joihin asennat esim. valolistoja, koska tarvitsevat siellä lisävaloa.
itse en olisi halunnut luopua viherkasveista. Mullan vaihdon yhteydessä tuli jäätävä harsosääski invaasio. Keltaiset liima-ansat on mustanaan niitä. En ole edes kastellut kasveja aikoihin. En ala hankkimaan mitään lisä ötököitä syömään niitä. En taida tämän jälkeen enää ostaa mitään kasveja. Harmittaa, kun nämä olivat vuosia mulla.
Vierailija kirjoitti:
itse en olisi halunnut luopua viherkasveista. Mullan vaihdon yhteydessä tuli jäätävä harsosääski invaasio. Keltaiset liima-ansat on mustanaan niitä. En ole edes kastellut kasveja aikoihin. En ala hankkimaan mitään lisä ötököitä syömään niitä. En taida tämän jälkeen enää ostaa mitään kasveja. Harmittaa, kun nämä olivat vuosia mulla.
Itselläni ei ollut 30 vuoteen mitään ötökkäongelmia. Sitten yhden ostoksen myötä tuli ripsiäisiä, ja siinä taistelussa meni pari vuotta. Sen jälkeen iski harsosääski-invaasio, uudesta mullasta jonka kaupasta ostin.
Nyt näyttää siltä, että ötökät vähenee ja voi hiljalleen alkaa vähentää liimalappuja.
Uusia kasveja minullekaan ei tule, ainakaan ilman vaativaa karanteenia. Mutta kun nykyiset kasvaa ja komistuu, alkaa käydä ahtaaksi 😂 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia. Kaikki viherkasvit ovat säiliöllisissä altakasteluruukuissa. Lisävaloa saavat syyskuusta toukokuulle, muulloin ovat ikkunoilla. Ap
No niin, eli kotona olevat kasvit saavat liian vähän valoa, vaikka ovat eteläikkunalla. Pitää hommata kasvilamppuja. Toimistolla on loisteputket, siksi ne siellä koillisikkunalla kasvavat hyvin.
Levitin omaa ikkunalautaani 40 cm leveällä liimalevyhyllyllä, kun kasvatin taimia keväällä. Taimet eivät ole tarvinneet lisävaloa, mutta ympärivuotiset viherkasvit ilmeisesti tarvitsevat. Nyt mulla on sitten 40cm x 200cm tilaa uusille viherkasveille, kunhan hommaan toimivat kasvilamput.
Kiitos avusta! Valitettavasti sinun ongelmaasi en keksi ratkaisua, jos olet jo hyödyntänyt amppelit, seinähyllyt ja muun lisätilan kasveille. :)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan laajentaa taloa.
Tästä syystä meillä on jo kolme lisäsiipeä talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, eli kotona olevat kasvit saavat liian vähän valoa, vaikka ovat eteläikkunalla. Pitää hommata kasvilamppuja. Toimistolla on loisteputket, siksi ne siellä koillisikkunalla kasvavat hyvin.
Levitin omaa ikkunalautaani 40 cm leveällä liimalevyhyllyllä, kun kasvatin taimia keväällä. Taimet eivät ole tarvinneet lisävaloa, mutta ympärivuotiset viherkasvit ilmeisesti tarvitsevat. Nyt mulla on sitten 40cm x 200cm tilaa uusille viherkasveille, kunhan hommaan toimivat kasvilamput.
Kiitos avusta! Valitettavasti sinun ongelmaasi en keksi ratkaisua, jos olet jo hyödyntänyt amppelit, seinähyllyt ja muun lisätilan kasveille. :)
Itse ajattelin pitkään että kasvit pärjää ilman lisävaloa, kunnes muutin väliaikaisesti todella pimeään asuntoon. Sinne hankin valot ja hyvänen aika, miten kasvit alkoi viihtyä! Olihan ne aiemmin hengissä pysyneet joo, mutta lisävalon kanssa kasvoivat upeasti ja moni alkoi kukkia keskellä talvea. Sen jälkeen olen hankkinut monta lamppua lisää 😀
Juuri tässä pohdin, pitäisikö ottaa kirjahyllyratkaisu takaisin käyttöön. Eli kasvit hyllyyn ja lamppuja sinne tänne, ylhäältä alas valaisemaan. Siten saisin noita siirrettyä kauemmas ikkunoista. Kohtahan se on syksy muutenkin ja pitää lamput kaivaa kaapista 😊 ap
Tiiän tunteen. Miinuspuoli siinä että kasvit viihtyy.
Mä hankin useita erilaisia peikonlehtiä pieninä ja suloisina. Toive oli tottakai että ne kasvaa. Nyt sitten oon ongelmissa kun ovat jättimäisiä.
Annoin yhden tyttärelle, yhden paikalliseen myymälään. Vieläkin peikkoja on 6 erilaista ja väristä jäljellä.
Laitat kasvit yhteen paikkaan (esim makuuhuone), valitse olohuoneeseen muutaman kasvin kokeileimalla eri vaihtoehtoja. Kun olet löytänyt ne pari sopivaa. Teet saman muille huoneille. Ylimääräiset kasvit annat sitten eteenpäin.