Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei-ruskeasilmäisillä suomalaisilla on yleensä melko epämääräisen väriset silmät?

Vierailija
29.07.2026 |

Harvalla on selvästi siniset tai vihreät silmät. Yleensä on joku sellainen harmaansininen tai sinisenvihreä tai vihreänharmaa. Ulkomailla sinisilmäisillä on usein ihan kirkkaan siniset silmät.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän nämä ulkomaiden sinisimmut mahtavat olla? Suomessa ja muissa pohjoismaissa on varmastikin eniten sinisiä silmiä - ja vaaleita hiuksia koko maailmassa.

Itselläni on toki teräksenharmaat silmät, kuten Tarzanillakin.

Joo mutta kysymys olikin, että miksi Suomessa se väri on niin epäselvä. Näkee että ruskea se ei ole, mutta muuten ei voi selvästi sanoa.

Vierailija
22/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on juuri tuollaiset, ympärys harmaata, sitten siinä on eri värisiä harmaan/vihreän/sinisen säteitä ja ihan iriksessä kiinni sellainen kullertava.

Lapseni peri tämän kullertavan sukupolven yli koko silmiensä väriksi jotka ovat tyyppiä "hazel" eli ei sellaiset pistävän tumman ruskeat vaan vaaleat.

Mikä ihme on PISTÄVÄN tumman ruskea? 

Yleensä tummanruskeita silmiä pidetään lempeinä ja pikemminkin kellanruskeita pistävinä, mutta makukysymyksiä kaikki.

-eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah oikeastiko täällä ihmiset flexaavat silmiensä värillä? Melko surullista.

Vierailija
24/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Sellaiset haileanharmaansinertävät on monilla.

Ehkö katsot eri valossa ja arvostelet.  Entä omasi? Luonnonvalossa meikittä? Tuskin suklaanruskeat. Hailakammat rusket on monella kuin sinisilmäisellä. Sen hoksaa siitä miten helposti mustuainen sieltä näkyy.   Itse asiassa sininen on se yleisin väri, ei harmahtava. Täysin harmaat ovat harvinaisin silmien väri.

Mutta se sininen ei ole mitenkään selvä sininen vaan vain sellainen häivähdys.

Se että sulla on ei tarkoita muillakin. Sulla värinäössä ongelmaa?

Enemmän katselen muiden silmiä kuin omiani. Keskustellessa, kun on kohteliasta katsoa silmiin.

Vierailija
25/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän nämä ulkomaiden sinisimmut mahtavat olla? Suomessa ja muissa pohjoismaissa on varmastikin eniten sinisiä silmiä - ja vaaleita hiuksia koko maailmassa.

Englannissa, Irlannissa, Hollannissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa tullut vastaan noita kirkkaan sinisiä silmiä.

Suomalaiset harvoin käyttää naurettavia väripiilareita.

Vierailija
26/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä amerikkalaisilla sinisilmäisillä on monesti tosi kirkaan siniset silmät. Selkeät kulmat, tummat ripset ja selkeän siniset silmät. Monesti näyttelijöitä katsellessa miettii, et miksei täällä kenelläkään ole selkeitä värejä ja kirkkaita piirteitä.

Vierailija
27/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollaiset ei minkään väriset silmät. Lähinnä vihreänharmaat. Tuulisen järven väriset.

Vierailija
28/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa, Irlannissa, Hollannissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa tullut vastaan noita kirkkaan sinisiä silmiä.

Eli maita joissa on ihan eri geenit, viikinkiverta ja punapäitä.

Vierailija
29/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä amerikkalaisilla sinisilmäisillä on monesti tosi kirkaan siniset silmät. Selkeät kulmat, tummat ripset ja selkeän siniset silmät. Monesti näyttelijöitä katsellessa miettii, et miksei täällä kenelläkään ole selkeitä värejä ja kirkkaita piirteitä.

Voi elämä... Ihanko moneen kertaan olet joutunut miettimään etkä vieläkään ole keksinyt :D

Vierailija
30/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ruskeasilmäisiä nykyään. Tulee heti negatiiviset vibat. Eihän silmien värille mitään voi mutta ruskeista silmistä on kadonnut hohto.

Vierailija
31/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollaiset ei minkään väriset silmät. Lähinnä vihreänharmaat. Tuulisen järven väriset.

Sama minulla. Vaihtavat vieläpä väriä ympäristön ja valon värin mukaan, mutta olen tullut tulokseen, että ne ovat varmaankin harmaat vihreällä sävyllä. 

Vierailija
32/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttelijöillä on ripsi- ja kulmaväriä. Siellä myös paljon irkkuja, eli ihan eri porukkaa kuin me.

Vierailija
33/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maita joissa on ihan eri geenit, viikinkiverta ja punapäitä.

No no shit. Eri geenit, mutta ei selitä sitä miksi silmien väri on kuin sekametelisoppa.

Vierailija
34/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla. Vaihtavat vieläpä väriä ympäristön ja valon värin mukaan, mutta olen tullut tulokseen, että ne ovat varmaankin harmaat vihreällä sävyllä. 

Samoin mulla. Sinistä silmissäni ei ole ollenkaan. Ne on vihertävän harmaat tai harmaan vihertävät valosta riippuen.

Vierailija
35/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Sellaiset haileanharmaansinertävät on monilla.

Tuo on hyvin yleinen eurooppalainen väri. Koittakaas katsoa vaikka saksalaisia tai itävaltalaisia tai ruotsalaisia jne.

Vierailija
36/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaat silmät luokitellaan muuten virallisesti sinisiksi.

Vierailija
37/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kuvankäsittelystä kuullut, ja meikistä, ja plastiikkakirurgiasta, ja värillisistä piilolinsseistä? 

Vierailija
38/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin selkeästi vihreät, joissa myös selkeä ruskea rengas pupillin ympärillä. Perin nämä äidiltäni ja toisella tyttärelläni on myös. 

Vierailija
39/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin enemmän ihmisen moraalia.  Esim. Mummonryöstäjä on mummonryöstäjä, oli sitten myrkynvihreät tai pikimustat.

Vierailija
40/57 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ruskeasilmäisiä nykyään. Tulee heti negatiiviset vibat. Eihän silmien värille mitään voi mutta ruskeista silmistä on kadonnut hohto.

Itse voisin tuijottaa lumoutuneena Adile Sevimlin silmiä ja älykästä/intensiivistä katsetta tuntikausia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme