Koko ikäni Espoossa asunut, mutta nyt riittää
Koko ikäni olen Espoossa asunut, mutta nyt riittää. Paras naiskaverini muutti keväällä Etelä-Savoon, tekemään töitä etänä. Osti reilun 80 neliöisen rivarinpätkän, reilulla 40 tonnilla. On äärimmäisen tyytyväinen, eikä ole ikävöinyt Espoota, missä ikänsä asunut.
Nyt toinen tuttavani, aito, alkuperäinen espoolaismies joka osti muutamia vuosia sitten ns. rintamamiestalon eräästä Mikkelin pitäjästä, luovuttaa avaimet Espoon kämpästä perjantaina ja muuttaa syrjäseudulle.
Kyllästyi mm. siihen, että palkasta ei jää asumismenojen(vuokran) jälkeen paljon mitään, mutta samaan taloon väkeä lappaa kuin hollitupaan ja kela maksaa asumiset näiden vedellessä hirsiä kun itse lähdet aamulla duuniin. Sen lisäksi jatkuvaa häiriötä ja häiriköintiä asuinalueella ja pyykkituvassa.
Minä tein päätöksen lähteä myös. Espoolaisten hiljainen joukkopako lienee alkanut.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Minä, espoolaismies aion myydä muutaman vuoden päästä kaiken mitä mulla on muuttaa eläkepäiviks Kreikkaan. Espoossa ei niinkään vikaa, Suomessa on vikaa ja eriton Suomen säissä. Kesää ei ole lainkaan
Hahahahahaha
T Norja
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin pois koko Euroopasta.
Pistäkää paremmaks.
Mä en ole koskaan asunut Espoossa.
Tarve korottaa vuokria Espoossa on 12 % jotta talot saadaan pidettyä kunnossa. Osa asukkaista asuu kuin pellossa ja korjaustarve on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niin moni on kertonut tässä aikeistaan muuttaa pois Suomesta niin sanon, että minä taas muutin takaisin Suomeen ja voi että täällä Suomessa on ihanaa!!! Olen ollut jo monta vuotta täällä ja yhä tyytyväinen päätökseeni, vaikka asuin hyvissä ulkomaissa.
Itse asun edelleenkin ulkomailla, muutaman vuoden päästä tulee 20 vuotta täyteen. En ole vieläkään keksinyt syytä, miksi muuttaisin takaisin Suomeen. Onko siellä edes töitä? Epäilen.
Minä olen ruotsalaisessa firmassa töissä etätyösopimuksella. Täällä saaristossa pystyy hyvin ulkoistamaan itsensä yhteiskunnasta, eli muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin Espoon Itä-Uudellemaalle. Toistaiseksi vieraskielisten osuus selvästi alle 10%. Pidemmälle ei voi vielä lähteä, sillä taloudellisessa mielessä kannattaa käydä edelleen Vantaalla töissä. Olen kuitenkin varautunut muuttamaan vielä paljon pidemmälle pitkällä aikavälillä. Näin se homma etenee tässä maassa.
Eikö Sipoon väestöstä yli neljäsosa ole vieraskielisiä?
Ruotsalaisia v.tun tollo! Ei täällä yhtään saastapaskaa näy.
Tätähän täällä aina uhotaan, aina menee kaikki huonompaan ja pk-seudulla etenkin 😀
No Espoo on niille, jotka mieluummin asuisivatkin maalla kuin Hgissä mutta joilla on syitä joiden vuoksi pk-seudulla on asuttava. Itsekin kuulun näihin. Lähiötä mikä lähiötä, lähiössä on lähiöjutut. Elitistit voivat muuttaa kalliimpiin lähiöihin ja maaseutua kaipaavat tietenkin sinne maalle, jos ei kerran mikään täällä pidättele.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän täällä aina uhotaan, aina menee kaikki huonompaan ja pk-seudulla etenkin 😀
No Espoo on niille, jotka mieluummin asuisivatkin maalla kuin Hgissä mutta joilla on syitä joiden vuoksi pk-seudulla on asuttava. Itsekin kuulun näihin. Lähiötä mikä lähiötä, lähiössä on lähiöjutut. Elitistit voivat muuttaa kalliimpiin lähiöihin ja maaseutua kaipaavat tietenkin sinne maalle, jos ei kerran mikään täällä pidättele.
Joo minuakin työ Helsingissä pitää täällä betonihelevetin ja rupusakin keskellä. Espoossa kuitenkin siedettävämpi ympäristö kuin Helsingissä. Sieltä muutin pois pari vuotta sitten, ei ole kohta yhtäkään puuta pystyssä kun rakennusvimma on sekoittanut päät. Lisää maamuja maahan!
Asun maalla satakunnassa. Täällä on oma rauha ja hiljaista.
Minä olen 7. polven espoolainen. Jos asuisin edelleen Suomessa, niin asuisin Espoossa. Olen asunut myös Helsingissä ja Vantaalla, mutta Espoo on parempi ja pk-seudun ulkopuolelle en lähtisi. Vaihtoehdoksi jää Espoon lisäksi vain Kauniainen, mutta sehän sijaitseekin Espoon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kun niin moni on kertonut tässä aikeistaan muuttaa pois Suomesta niin sanon, että minä taas muutin takaisin Suomeen ja voi että täällä Suomessa on ihanaa!!! Olen ollut jo monta vuotta täällä ja yhä tyytyväinen päätökseeni, vaikka asuin hyvissä ulkomaissa.
Niin, mutta mikä kaupunki? Se on olennaista.
ennen sanottiin että rotathan ne ensimmäisenä lähtee pakoon, nyt lähdetään rottia pakoon...
Tervetuloa Kirkkonummelle. Täällä tehdään hyvää kuntapolitiikkaa, terveydenhuolto toimii ja omistusasumiseen kannustetaan. "Huonompia" asuinalueita on vain pari ja käytännössä nekin ovat aikamoisia lintukotoja pk-seutuun verrattuna. Kunta on vahvasti kaksikielinen, joten englanninkielisyyden sijaan korostetaan ruotsia. Monilla asuinalueilla saa olla hyvin rauhassa, koska julkinen liikenne on vähäistä/olematonta. Vilkaisepa esim. Veikkolaa ja Sundsbergia. Paljon korkeakoulutettuja, hyväosaisia lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy
Nauti, yhyy. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin Espoon Itä-Uudellemaalle. Toistaiseksi vieraskielisten osuus selvästi alle 10%. Pidemmälle ei voi vielä lähteä, sillä taloudellisessa mielessä kannattaa käydä edelleen Vantaalla töissä. Olen kuitenkin varautunut muuttamaan vielä paljon pidemmälle pitkällä aikavälillä. Näin se homma etenee tässä maassa.
Eikö Sipoon väestöstä yli neljäsosa ole vieraskielisiä?
Ruotsalaisia v.tun tollo! Ei täällä yhtään saastapaskaa näy.
Sul ei sit oo peilii?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Kirkkonummelle. Täällä tehdään hyvää kuntapolitiikkaa, terveydenhuolto toimii ja omistusasumiseen kannustetaan. "Huonompia" asuinalueita on vain pari ja käytännössä nekin ovat aikamoisia lintukotoja pk-seutuun verrattuna. Kunta on vahvasti kaksikielinen, joten englanninkielisyyden sijaan korostetaan ruotsia. Monilla asuinalueilla saa olla hyvin rauhassa, koska julkinen liikenne on vähäistä/olematonta. Vilkaisepa esim. Veikkolaa ja Sundsbergia. Paljon korkeakoulutettuja, hyväosaisia lapsiperheitä.
Halvempi hintataso kuin Espoossa ja Helsingissä. Ja RKP:n kannatus pitää huolen siitä, että ruotsinkieliset ovat se kielivähemmistö, jota suositaan englanninkielisten kotona viihtyjien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pääsen muutaman vuoden kuluttua muuttamaan pois konkkasuomesta 😄
Ei tarvitse odottaa niinkään kauaa - konkka-Suomi toipuu muutaman kuukaudne päästä ja muuttuu pikku hiljaa kasvu-Suomeksi. Sanoisin että eduskuntavaalien jälkeen.
Muuta toki minne haluat, meilläkin olisi etätyöläisinä mahdollisuus muuttaa miu-mau-lääniin ja hienon kämpän saisi tämän nykyisen kaupunkiasuntomme hinnalla mutta viihdytään niin hyvin Helsingissä ettei ole oikein tullut mieleen. Toisaalta joutuuhan etätyöläisetekin silloin tällöin käymään toimistolla. Nyt se hoituu polkupyörällä
Vierailija kirjoitti:
Pientaloalueella on ihan rauhallista asua edelleen. Palkasta jää säästöön ja ulkomaalaisia ei ole nimeksikään.
Me asutaan kerrostaloalueella, eikä ole häiriöitä.
Me muutettiin veks jo 15 vuotta sitten, ja samalla kustannuksella mitä maksettiin vuokra-asunnosta, maksetaan nyt okt:n lainaa ja kaikki siihen liittyvät juoksevat kulut per kk, ja jää ylikin. Helsinkiin ajaa 40min jos sinne haluaa mennä. Huikea elämän laadun parannus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mitä huonommaksi meno muuttuu sitä pohjoisemmaksi olen muuttanut. Ulkkarit voivat vaikka pitää stadin,vantaan ja espoon. Rajamuuri että eivät pääse enää muualle suomeen pilaamaan kaikkea hyvää.
Siinä vaiheessa kun tarpeeksi pohjoiseen joudut muuttamaan, muista että siellä voi törmätä hassua kieltä puhuviin paikallisiin.
Tämä vaan tiedoksi ettet sitten järkyty.
Uskomatonta että sossupummit ja työttömät maahantulijat kansoittaa kalliin pk-seudun veronmaksajien kustannuksella. Nämä työssäkäyvät muuttavat sitten pitkien matkojen taakse työpaikasta.
Meilläkin töissä iso osa reissaa Vihdistä, Kirkkonummelta ym. Hki töihin. Palkka ei riitä matalan tulon aloilla asumiseen Helsingissä ja lähialueilla tai sitten ovat niin kyllästyneet noiden loisten alueet tuhoaviin vaikutuksiin...