Miten usein neuvolassa?
Olen uudelleensynnyttäjä, tämä on 3.raskaus. Olen nyt rv 23+. Neuvolantätini sanoi maanantaina, että minulla käynnit jatkuvat 4 vkon välein raskausviikolle 36 ja sen jälkeen 2 vkon välein synnytykseen asti. Mielestäni se kuulostaa tosi harvalta, kun edellisissä (myöskin 2. raskaudessa) raskausviikon 30 jälkeen kävin 2 vkon välein ja raskausviikon 36 jälkeen viikon välein neuvolassa...hän vaan sanoi, että koska olen uudelleen synnyttäjä, niin siksi näin. En ole koko raskauden aikana ollut kovin vakuuttunut neuvolantädistä -hän ei tiedä mistään, mitä häneltä kysyy ja käskee vaan itse ottamaan selvää. Joku sijainen kuulemma.
Mielipiteitä ja kommentteja otetaan vastaan!
-Ultsi + Lahja 23+6-
Kommentit (11)
rv28 tienoilla, että nyt ne käynnit varmaankin jatkuvat 2 vko välein, mutta neuvolan terkkari sanoi, että ei kun kuukauden väleinhän ne ovat. Mutta antoi silti seuraavan ajan 2-3 viikon päähän. Olen ensisynnyttäjä ja minulla yksi km takana, joten luulis että pääsis senkin vuoksi useammin. On ne kyllä ottanut aina sitten käymään, jos jotain häikkää tuntuis olevan.
vauva2006 rv29+4
Itselläni neuvolakäynnit kyllä tihenivät vko 30 jälkeen uudelleensynnyttäjänä ihan samalla kuin esikoistakin odottaessa. Kävin kahden viikon välein ja viikolta 36 lähtien kerran viikossa. Itse asiassa käynnit olivat jopa hieman useammin kuin esikoista odottaessa, jolloin viikon 30 jälkeen kävin seuraavan kerran vasta viikolla 33 eli väli oli 3 viikkoa.
Esikoisen odotus meni tosi hyvin ilman mitään ongelmia kuten toisenkin odotus, joten sen takia ainakaan en joutunut neuvolassa useamin käymään.
synnyttäjien ei kuulema ole tarvetta käydä kovin usein kun tietävät itse ottaa yhteyttä jos jotain ilmenee. Ei ole minua haitannut että näin harva tahti meidän neuvolassa.
Oli pakko vastata. Ilmeisesti vaihtelee ihan neuvoloittain. Itse kävin (Helsingissä) esikoisen kanssa rv36 jälkeen viikon välein (tosin poika syntyi sittne jo 37 mutt aolisi ollut viikon välein) sitä ennen 2vkon välein muistaakseni 28 alkaen. Sitten muutettiin Helsingin sisällä ja odotin toista neuvola täti sanoi (siis neuvola muuttui) että loppuun asti 2viikon välein...muistaakseni rv34 alkaen...mutta minä laitoin hanttiin ja sanoin sitten että MINUN OIKEUS ON tulla lopussa viikottain...ja hän suostui siihen :) Halusin, että mm. pissa ja verenpaineet tarkistetaan viikottain. Luulen, että pääsetn lopussa viikottain jos haluat. Itse taisin käydä sit 37 tai 38 jälkeen viikottain. Nyt odotan kolmatta ja asumme Tuusulassa, ja täällä lopussa viikottain vaikka on uudelleen synnyttäjä, mikä on mielestäni kiva juttu. Nyt rv 18+3 menossa ja olen käynyt vasta 2krt neuvolassa je np -uä:ssä..näin alussa se ei haittaa vaikka on harvakseltaan.
MR
pakko vastata jotain kun niin itseäkin aihe mietittää.
oon sitä mieltä että pidetään mammat puolta että päästään tarpeeksi usein neuvolaan. varsinkin loppuraskaudessa on perusteltua että käydään tarkistuttamassa ja varmistamassa että kaikki on sekä vauvalla että itsellä hyvin. esimerkiksi hepatoosi tai pre-eklampsia voivat puhjeta hyvinkin pian eikä ole varmaa että äiti osaa tunnistaa itse oireensa ja ottaa tarvittaessa yhteyttä. eikä meidän todellakaan tarvitsekkaan, tätä varten lakisääteinen neuvolajärjestelmä on, jotta äidin ja sikiön turvallinen odotus on turvattu!
älkää siis suostuko harvennettuihin käynteihin, joihin varmasti monessa paikassa pyritään säästösyistä, uudelleen synnyttäjään vedoten tms. rv 30 lähtien tulisi neuvolakäynti olla 2 viikon välein ja lopussa vielä useammin.
Keskimääräinen käyntitiheys neuvolassa normaalissa raskauden seurannassa:
1. Raskausviikolla 8¿12: terveydenhoitajan vastaanotto
2. Raskausviikolla 10-12: lääkärin vastaanotto
3. Raskausviikolla 11-13: 18-20 Sikiön seulonta-
tutkimukset
4. Raskausviikolla 22-24: terveydenhoitajan vastaanotto
5. Raskausviikolla 26-28: lääkärin vastaanotto
6. Raskausviikolla 30: terveydenhoitajan vastaanotto
7. Raskausviikolla 32: terveydenhoitajan vastaanotto
8. Raskausviikolla 34: terveydenhoitajan vastaanotto
9. Raskausviikolla 36: lääkärin vastaanotto
10. - 14. Raskausviikolla 37-41: terveydenhoitajan
vastaanotto
15. käynti synnytyksen jälkeen: terveydenhoitajan
kotikäynti
16. 5 - 12 viikkoa synnytyksestä: lääkärin vastaan-
otto; jälkitarkastus
ekassa oli neuvolat
[b]rv[\b]
8
11
ultra rv 14+4
17
ultra rv 18+4
22
26
29
31
33
36
37
38
39
40+
40+4
40+6 syntyi, olis ollu tosin neuvolakin
eli n. vko26->kahen viikon, 36-> viikon välein, 40 -> puoli viikkoa väliä
tokassa ollu vasta kolme, mutta ne siis 7, 11 ja 16. välissä ultra rv 13.
Olen samaa mieltä kanssasi. Minä myös uudelleen synnytäjä ja minulla käynnit nyt neljän viikon välein..ja myöhemmin sitten kahden viikon välein..Minusta tuntuu myös kovin vähältä. Minulla kaiken lisäksi ollut raskausmyrkytys edellisessä raskaudessa ja luin jostain ja kaikki ystäväni sanovat,että jo pelkästään sen takia täytyisi käydä useammin neuvolassa..En myöskään oikein luota neuvolatätiini..Vaikka onkin hyvin mukava ihminen..
Mulla siis tulee rv30 täyteen maanantaina, et miten siitä eteenpäin mennään käyntien kanssa.
Tähän mennessä tahti on ollu tää:
RV 8 Neukkatäti
RV 10+1Neukkatäti
RV 12+1 NP-ultra
RV 12+3 Neuvola lääkäri
RV 13+4 Ylimääräinen hätä keskustelu käynti
RV 15 Lapsivesi punktio
RV 15+3 Ylimääräinen sydänäänten tsekkaus omasta halusta
RV 16+3 Sama kuin edellinen
RV 19+1 Neukkatäti
RV 20+1 Rakenne ultra
RV 23+1 Neukkatäti
RV 27+3 Neuvola lääkäri
RV 30+2 Neukkatäti (tämä tulossa vasta)
Nyt äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, et oon melkein asunu neuvolassa! Mut alun " ongelmat" huomioon ottaen, niin löytyy tuostakin pari pitempää väliä, jos jätetään esim. nuo sydänäänten kuuntelu kerrat laskematta varsinaisiks käynneiks.
Mä ihmettelinkin tota et miks seuraava käynti on jo kahden viikon päästä edellisestä, mut jos se kuuluukin asiaan niin mikäs siinä.
Ja ensi synnyttäjänä haluan todellakin käydä kaikki mahdolliset kerrat näytillä, just noitten mahdollisten " mörköjen" takia.
Mut saa nähä jatkuuko sit tää kahden viikon välein tahti ensi viikosta lähtien.
Helga rv 29+3
helsinkiläinen, ja minulla ei ole ollut kuin yksi neuvolalääkäri (rv 14). Toinen tulee kuulemma joskus ihan lopussa, ei ainakaan ennen rv 34 (nyt menossa 32).
Ensimmäinen neuvolakäynti oli kun 12 viikkoa oli täynnä. Siitä alkaen on ollut kerran kuussa paitsi toinen käynti, joka oli vain lääkärikäynti ja kesti n. 5 minuuttia (hah). Kun 30 viikkoa tuli täyteen sanottiin, että nyt alkaa olla 2 viikon välein (tosin sain seuraavan aikani kuitenkin vasta n. 3 viikon päähän edelliskäynnistä, ensi viikolla vasta olen menossa). Varmaankin ihan lopussa on sitten viikon välein ja jos ei ole, teen itse vaikka tikusta asiaa terkan juttusille.
Eli aloittajalle ja muillekin - kuten joku jo täällä fiksusti kirjoitti, vaaditaan me oikeuksiamme! Neuvolajärjestelmä on meitä varten olemassa ja maksaa taatusti pitkän pennin yhteiskunnalle, joten ei suostuta sellaiseen, ettei vauvojemme terveyttä ja turvallisuutta seurattaisi riittävästi. Loppuvaiheessa tuskin turhan takia seurantaa tihennettäisiin ja jos jossain kunnassa/neuvolassa siitä yritetään lipsua, nyrkkiä pöytään vain.
t. Tänään kovin sotaisa Tassu :)
Mulle justiin eilen neuvolassa sanoi että 28 viikon jälkeen käynnit 2vk väliä ja 36viikon jälkeen viikon välein. Ja satun itsekin olemaan uudelleen synnyttäjä, mutta tietääkseni se meni/menee näin ekallakin. :)
Markki rv 36+5