Odottajan unettomuus. Muilla kokemuksia?
14. raskausviikko meneillään. Raskaus on tähän asti sujunut ilman isompia vaivoja. Nyt muutamana yönä on kuitenkin vaivannut unettomuus. Tunnen kyllä itseni väsyneeksi, mutta uni ei tule, ei sitten millään. Eilen jouduin lähtemään töihin nukuttuani alle kolme tuntia, tänään olisi onneksi ollut aamulla opintoja niin pystyin niistä luistamaan, kun taas uni tuli vasta aamupuolella. Mitään ajatuksia ei päässä pyöri eikä isompia stressejä ole, eli en keksi mistä nämä nukahtamisvaikeudet voisivat johtua.
Eli onko tämä ehkä odotukseen liittyvää vai vaan itseeni liittyvää? :)
Terv. esikoista odottava Suippo, joka miettii kaikkea raskauden kannalta
Kommentit (4)
kärsin pahasta unettomuudesta joka alkoi joskus puolen välin jälkeen ja jatkui loppuun saakka. Toisessa raskaudessa moista ei enää esiintynyt. Mulla tilannetta ainakin pahensi pelko siitä, miten unettomuus vaikuttaa raskauteen ja vauvaan.
Ystävältä, joka oli itse valvonut myös paljon raskauden aikana, sainkin sitten tukea ja uskoa siihen, ettei unettomuudesta ja väsymyksestä kannata huolia, kyllä se vauva pärjää hienosti vaikka itsellä olisikin kurja olo. Kunhan yrittää vaan olla stressaamatta ja pyrkii ottamaan mahdollisimman rennosti..
..sekä ekassa raskaudessa ja nyt tässäkin. Ekassa raskaudessa valvoin vaan muutaman, ehkä kymmenisen viikkoa. Mutta tässä raskaudessa sekä alkuraskauden ajan ja nyt lopussa. Keskiraskauden nukuin ihmeen hyvin. Tällä hetkellä tilanne on se etten saa unta ainakaan ennen kolmea. Sit jos silloin nukahdan niin nukun loppuyön tosi hyvin, mutta osa öistä on sellaisia, että nukahdan viiden kuuden aikoihin ja esikoinen herättää kahdeksalta viimeistään. Alan olla aivan loppu. Seuraavan kerran kun meen neuvolaan, kyselen nukahtamislääkkeistä, koska näin en pysty elämään. Tulen hulluksi.
Luonto kuulemma valmistaa tulevaa äitiä yöheräämisiin, mutta mielestäni ennättäisin kyllä tottua valvomisiin sitten vauvankin kanssa, enkä näin ennakkoon. Kokemuksesta voin sanoa, että ongelma voi pahentua vauvan synnyttyä.
Toivon kaikille rauhallisia yöunia!
Äippis ja vaavi rv 33+6
Odottelen kolmatta ja taas nukun huonosti. Samaa oli kahdessa ekassa raskaudessakin. Mulla ongelma katoaa vauvan synnytyä tai siis on ainakin kahdella ekalla kertaa kadonnut ja imetys aikana nukun tosi hyvin ja nukahdan heti kun vaan vauvan puolesta mahdollista.
Ainakin itse veikkaan tämän olevan hormonaalista perua. Mitää tieteellisiä tosiasioita ei veikkauksen tueksi ole kylläkään tarjota.
Tällä kertaa ei vielä ainakaan stressaa (tosin viikkoja vasta 15:sta), kun tiedän, että tämä menee sitten aikanaan ohi. Toista lasta odottaessa oli kamalaa, kun pikkuinen esikoinen ei vielä nukkunut kovin hyvin ja jokaisen yöherätyksen jälkee unen saaminen kesti. Nyt tulee hiukan isompi ikäero eikä siksi ole niin rankkaa.
raskauden aikana. Ennen olin tosi sikeäuninen. En herännyt juuri mihinkään, mutta siis raskauden aikana tämä muuttui. Nyt loppuakohden olen myös ruvennut valvomaan, vaikka väsyttää ja heräilen useita kertoja yössä...
T. Suzy rv 32+2, joka myös odottaa ensimmäistä :)