Narsisti yrittää kontrolloida jopa ajatuksia!
Tiedän, kulunutta väittää kanssaihmistä narsistiksi. Mutta olen vasta pääsemässä eroon narsistista ja olen näin jälkeenpäin todella hämmästynyt, mitä kaikkea minut laitettiin sietämään.
Ystävien ja sukulaisten seurasta eristäminen on kai ihan yleistä. Jos joku oli joskus tehnyt jonkun virheen, hän oli narsistin mielestä täysin kartettava henkilö. Hän ei antanut anteeksi mitään, ja kaikkien muidenkin olisi pitänyt katkoa välinsä ihmisiin, jotka olivat joskus tehneet jonkun virheen.
Narsistin omia virheitä ei tietenkään saanut käsitellä samalla tavalla. Mitkä kaksoisstandardit!
No, tuo on ilmeisesti ihan tuttu narsistin käyttäytymismalli.
Mutta minulle valkeni uutena, että narsistille tyypillistä on myös yrittää kontrolloida toisen ajatuksia! Käsittämättömän kamalaa! Jos ei ajatellut niin kuin narsisti, joutui kuuntelemaan käsittämätömän pitkiä monologeja ja ivaa. Hän taisi ihan oikeasti ajatella, että hän saa päättää, miten kuuluu ajatella. Asioista oli aina vain yksi sallittu mielipide.
Hullua!
Juoskaa lujaa, jos törmäätte vastaavaan.
Kommentit (25)
Kyllä! Tämän takia välttelen suomalaisia naisia ihan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Äärivasemmistolainen narsisti ei kestä kriittistä keskustelua millään tavalla!
Niin, ovat vain kateellisia esim. Trumpille. Niin kaunis ja komea, erittäin komea ja mahtava mies, lisäksi todella älykäs, ehkä älykkäämpi kuin kukaan muu.
Narsisti on niin kontrolloiva, että välillä on vaikea uskoa. Sanoin joskus haavoittuneelle narsistimiehelleni, että hän puhuu minulle kuin hän olisi isä ja minä lapsi. Sain tehdä sen, mitä narsisti salli.
Kerran käytiin vaateostoksilla herralle. Välillä parin minuutin ajan katsoin jotain naistenvaatteita. Siitähän tuli melko haloo. "Eikö nyt olla ostamassa vaatteita minulle"? Minä siihen: Eikö minulla ole oikeus edes muutamaa minuuttia katsoa jotain muutakin? Tätä ei narsisti tajunnut. Yli 40-vuotiaalla naisystävällä ei ole sen verran vapautta, että uskaltaa katsoa jotain muutakin kuin mitä herra haluaa. Voi jessus. Liian kaukaa olen katsellut näitä juttuja.
Tänään tuli taas ilmiriita jostain pikkuasiasta. Kun minä vastasin aivan rauhallisesti, mies alkoi kiihtyä ja syytti minua siitä, että muka paasaan ja jäkätän loputtomasti. Sanoin, että itsehän tuota nyt teet ja olet raivoissasi. Sitten siihen päälle miehen huuto ja oven paukutus.
Olen täysin pilannut elämäni tämän ihmisen kanssa enkä tiedä, miten voisin järjestää elämäni uudelleen. Olen todella eristynyt ja välillä on voimat lopussa. Mentiin jossain välissä naimisiinkin.
Jos joku kysyy, voiko olla yli kolmekymmentä vuotta väärän ihmisen kanssa: kyllä voi. Hän kyllä varmaan ajattelee aivan samalla tavalla minusta. En olisi ikinä voinut nuorena kuvitella, että jään joskus näin loukkuun.
On todella raskasta elää haavoittuvan narsistin kanssa.
Tämä.