Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli viikon mittaisen helleputken todennäköisyys on olematon

Vierailija
26.07.2026 |

Kahteen viikkoon ei ole helleputkea tulossa, vaan pari sadealuetta liikkuu maan yli. Elokuun puolivälin jälkeen ei ole koskaan ollut kahden viikon helleputkea, vaikka hellettä voi olla syyskuussakin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa ihmeessä Espanjaan, saatte nauttia niistä 45 asteen helteistä. Ei tarvitse valittaa viileyttä. Heippa!

Vierailija
22/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta pääsee taas hiihtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei Suomen keli kelpaa?

Vierailija
24/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeasti pelkäsin, ettei tämmöisiä normaaleja kesiä tule enää ikinä. Oon kiitollinen ja ikionnellinen näistä vaihtelevista keleistä. 15 vuotta sitten oli täysin normaalia, että hellepäiviä oli muutamia, kuten nyt on ollut. Mutta jotenkin viimeiset 7 kesää on saaneet ihmiset odottamaan 2 kk helleputkea ja muu ei kelpaa. Lyhyt on muisti monella.

Vierailija
25/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava juttu jos näin tosiaan on. Selvittiin tästä kesästä ilman sitä tappavaa, tukalaa kuumuutta. Olen nukkunut yöt niin makeasti kun on tullut viileää ilmaa. Paras kesä aikoihin!

Vierailija
26/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy alkoi jo.

Vierailija
27/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa syksy sitten oli aurinkoinen ja lämmin ja vähäsateinen. 

Rakastan myös sitä ihanaa väriloistoa kun puitten lehdet ovat punaisia ja keltsisia. Niin kaunista. Jatkuvaa sadetta ei jaksa.

Vierailija
28/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeasti pelkäsin, ettei tämmöisiä normaaleja kesiä tule enää ikinä. Oon kiitollinen ja ikionnellinen näistä vaihtelevista keleistä. 15 vuotta sitten oli täysin normaalia, että hellepäiviä oli muutamia, kuten nyt on ollut. Mutta jotenkin viimeiset 7 kesää on saaneet ihmiset odottamaan 2 kk helleputkea ja muu ei kelpaa. Lyhyt on muisti monella.

Samaa mieltä. Viimeinkin normaali vanhan ajan kesä eikä mikään 2 kuukauden helleputki. Olen kyllä huomannut että moni on ollut hiljaa tyytyväinen. Selvästi porukka alkaa olla ihan loppu niihin jatkuviin helleputkiin. Kaikilla ei ole ilmalämpöpumppua.

Vierailija
29/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin menee tämäkin kesä ja kohta alkaa ihana syksy ja pimeät illat. Sitten tulee kylmä talvi ja pyyhkii paskan kaduilta pois. 

Vierailija
30/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun on jo heinäkuussa syksy, tulee raskas loppuvuosi ja pitkä odotus, että näkisi edes vilaukselta auringon.

Vierailija
31/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan jo joulua! Ja olen tosissani. Parasta aikaa. Narskuva pakkanen, pimeys ja rauhallisuus. Parasta.

Vierailija
32/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska kesä ei siitä pääse mihinkää. Ehkä vihdoin oikeasti otan ja lähden jonnekin Kaakkois-Aasiaan talvella korvikkeena tälle surkeudelle. 

Vierailija
33/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin.

Vierailija
34/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, helleputkia on ollut aina, ja ainakin 15v sitten. Ihan yhtä normaaleja ne on kuin tällaiset kylmät kesätkin. Siinä esim kesän 2010 tilastot

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2010 Näkyy olleen heinäkuussa 30kpl hellepäiviä. 

Vierailija
35/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska kesä. Ei siinä auta kun varata syyskuulle reissu jonnekin lämpimään että vähän saa ladattua itseensä lämpöä ja aurinkoa. 

Vierailija
36/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa ihmeessä Espanjaan, saatte nauttia niistä 45 asteen helteistä. Ei tarvitse valittaa viileyttä. Heippa!

Asuin. Ilmojen puolesta olisin voinut jäädä. Muuten paska maa.

Vierailija
37/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, helleputkia on ollut aina, ja ainakin 15v sitten. Ihan yhtä normaaleja ne on kuin tällaiset kylmät kesätkin. Siinä esim kesän 2010 tilastot

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2010 Näkyy olleen heinäkuussa 30kpl hellepäiviä. 

Joo mutta oliko ne ne kaikki silloin samassa paikassa ja yhtä soittoa? Ei. Tietysti hellepäiviä on ollut, mutta ei mitään monen viikon putkia todellakaan.

Vierailija
38/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta oliko ne ne kaikki silloin samassa paikassa ja yhtä soittoa? Ei. Tietysti hellepäiviä on ollut, mutta ei mitään monen viikon putkia todellakaan.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/124618

"lämpöennätyksen lisäksi saavutettiin myös uusi kuukauden keskilämpötilaennätys: heinäkuun keskilämpötila oli Puumalassa 23,0 astetta. Myös hellepäivien lukumäärässä saavutettiin uusi ennätys: Lahdessa oli heinäkuussa 28 hellepäivää. Heinäkuun 24. päivä oli ainoa, jolloin millään havaintoasemalla Suomessa ei lämpötila kohonnut hellelukemiin. Myös elokuussa syntyi uusi lämpöennätys 33,8 astetta, joka mitattiin 7. päivänä Heinolassa ja Puumalassa sekä 8. päivänä Lahdessa. Edellinen elokuun lämpöennätys oli 33,2 astetta, joka oli mitattu Sulkavalla vuonna 1912."

Vierailija
39/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me vielä lämpimiä ilmoja saadaan onneksi. Ei tätä kylmyyttä ja ennakko syksyä jaksa kukaan täysijärkinen. 

Todennäköisesti joo elokuussa, joskus puolivälin tienoilla tulee 2 päivää yli 25c. Porukka unohtaa miten kylmä ja sateinen kesä täällä olikaan ja taas talvella tälläkin palstalla huudellaan, että "kuka hullu nyt lähtee Suomesta keskellä kesää jonnekin etelään".

Vierailija
40/49 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä -14 oli kuuma koko heinäkuun ja elokuun melkein puoleenväliin saakka. Muista siitä kun rakennettiin, kyllä sai hikoilla. Tämä kaakkois-Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi