Heilautatko kättäsi vauhtiaan hiljentävälle autoilijalle kun ylität suojatien?
Tilanne etenee yleensä saman kaavan mukaan. Jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa sille. Autoilija huomaa tämän, hiljentää vauhtiaan ja tarvittaessa pysäyttää autonsa kokonaan suojatien eteen.
Jalankulkija on tyytyväinen ja kiitollinenkin autoilijan huomaavaisuudesta, vaikka tämä vain noudattaa lakia ja yhtä liikenteen perussäännöistä. Jalankulkija palkitsee autoilijan kiittävällä eleellä, käden heilautuksella tai iloisella nyökkäyksellä.
Juuri tällöin jalankulkijan ja autoilijan välille syntyy sanaton yhteys ja jopa yhteisymmärrys; me arvostamme kanssakulkijoitamme ja haluamme luoda hyvää mieltä toisillemme.
Kun autoilija saa kiitoksen siitä, että on huomioinut jalankulkijan, hän jatkaa päiväänsä hieman hyväntuulisempana ja jakaa myönteistä asennetta todennäköisesti eteenkin päin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/289de015-7014-45e1-b10f-c04a06ed…
Kommentit (65)
Heilautan niille jotka hidastavat hyvissä ajoin ja antavat selkeästi tietä. Niille en heilauta jotka tulevat melkein suojatielle asti ennen kuin lyövät liinat kiinni eivätkä päästäisi vähemmän rohkeaa jalankulkijaa yli.
En heiluttele kuskille, koska tunnen tilanteen olevan lähinnä nolo. Siinä se sitten tuijottaa, kun minä köpöttelen yli ja pyörän kanssa varsinkin kun täytyy taluttaa. Parempi olisi ollut vaan auton mennä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijana en heilauta, itse asiassa itselläni on pelisilmää sen suhteen että yritän tien vasta kun liikennevirrassa on sopiva väli. En mene risteykseen seisomaan vaan annan vaikutelman etten ole ylittämässä tietä. Liian paljon on näitä jotka menee suojatien eteen seisomaan ja sitten heiluttelee että mene sinä ensin, kun olen jo pysähtynyt.
Autoilijan silmin nämä käsien heiluttajat vaikuttaa typeryksiltä. Jalankulkijan pitäisi olla määrätietoinen siinä että aikooko hän ylittää tien vai ei, eikä arpoa.
Samaa mieltä. Joskus pysäytän pyörän ojan puolelle ja katselen metsään päin mennäkseni tien yli sitten kun autot ovat menneet ohi.
En, koska en myöskään heilauttele jokaiselle vastuuntulijalle kiitokseksi siitä että noudattavat lakia ja eivät vedä minua turpaan.
Ihmiset on tajunneet tuon käsimerkin käytön ihan väärin! Tarkoituksena ei ole heilauttaa kiitokseksi vaan näyttää kädellä pysähtymismerkkiä autoilijalle. Romanit tekevät tuon oikein.