Heilautatko kättäsi vauhtiaan hiljentävälle autoilijalle kun ylität suojatien?
Tilanne etenee yleensä saman kaavan mukaan. Jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa sille. Autoilija huomaa tämän, hiljentää vauhtiaan ja tarvittaessa pysäyttää autonsa kokonaan suojatien eteen.
Jalankulkija on tyytyväinen ja kiitollinenkin autoilijan huomaavaisuudesta, vaikka tämä vain noudattaa lakia ja yhtä liikenteen perussäännöistä. Jalankulkija palkitsee autoilijan kiittävällä eleellä, käden heilautuksella tai iloisella nyökkäyksellä.
Juuri tällöin jalankulkijan ja autoilijan välille syntyy sanaton yhteys ja jopa yhteisymmärrys; me arvostamme kanssakulkijoitamme ja haluamme luoda hyvää mieltä toisillemme.
Kun autoilija saa kiitoksen siitä, että on huomioinut jalankulkijan, hän jatkaa päiväänsä hieman hyväntuulisempana ja jakaa myönteistä asennetta todennäköisesti eteenkin päin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/289de015-7014-45e1-b10f-c04a06ed…
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
En, laki määrää auton pysähtymään.
Tarkalleen ottaen ei määrää, vaan antamaan esteetön kulku. Tämä voi tapahtua myös vauhtia hiljentämällä.
Yleensä hiljentävät vauhtia paljon ennen suojatietä. Jos auto pysähtyy vaikka en ole lähellä suojatietä niin sitten heilautan kättä.
Suojatie on suojatie, auton tulee pysähtyä. Kerran joku oikein kiihdytti autoa, ylitin suojatien ja näytin keskisormea.
Kyllä. Olen Tampereelta kotoisin ja edelleen järkytyn joka kerta jos autoilija ei yritä ajaa ylitseni.
Entäs jos huomaa että se onkin mulkku työkaveri, tai entinen koulukiusaaja? Jstkatteko vaan hyvillä mielin, vaikka seurasva päivä on taas samaa vanhaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Näytän keskisormea.
Minä vilautan pulleita rintojani.
M52
Aika usein heilautan tai hymyilen ja nyökkään kuskin suuntaan. Ja joka kerran silloin, kun edellinen autoilija (tai useampi) on ajanut pysähtymättä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
Tieliikennelaki on eri asia, kuin toisten tervehtiminen.
Mutta kyllä ihmisiä voi silti kiittää heilauttamalla. Johan se tuossa artikkelissakin on, että tulee hyvä mieli ja ihmiset on mukavempia. Noudatan tätä itse kaikessa, ja pyrin aina positiiviseen vuorovaikutukseen ihmisten kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
Mutta kyllä ihmisiä voi silti kiittää heilauttamalla. Johan se tuossa artikkelissakin on, että tulee hyvä mieli ja ihmiset on mukavempia. Noudatan tätä itse kaikessa, ja pyrin aina positiiviseen vuorovaikutukseen ihmisten kanssa,
Miten sitten nämä ketkä eivät noudata tieliikennelakia ja ajavat päälle, jos en jalankulkijana pysähdy keskelle suojatietä? Kiitos että huomasin sinut ja et näin ollen ajanut ylitseni.
Siis se käden heilautus myös tarkoittaa että olen huomannut että jarrutat, joten nyt mä menen tästä.
Se ei tietenkään tarkoita sitä että mennään vaan lapa pystyssä ja kuvitellaan että huomataan.
En, mutta yritän saada jonkinlaisen hymyn naamalleni kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten nämä ketkä eivät noudata tieliikennelakia ja ajavat päälle, jos en jalankulkijana pysähdy keskelle suojatietä? Kiitos että huomasin sinut ja et näin ollen ajanut ylitseni.
Olisipa munkin ongelmat yhtä mitättömiä kun sun <3
Talvisin tullut näytettyä keskisormea vahingossa lapasen alla, niin tulee kaiketi tervehdittyä.
Näytän keskisormea.