Heilautatko kättäsi vauhtiaan hiljentävälle autoilijalle kun ylität suojatien?
Tilanne etenee yleensä saman kaavan mukaan. Jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa sille. Autoilija huomaa tämän, hiljentää vauhtiaan ja tarvittaessa pysäyttää autonsa kokonaan suojatien eteen.
Jalankulkija on tyytyväinen ja kiitollinenkin autoilijan huomaavaisuudesta, vaikka tämä vain noudattaa lakia ja yhtä liikenteen perussäännöistä. Jalankulkija palkitsee autoilijan kiittävällä eleellä, käden heilautuksella tai iloisella nyökkäyksellä.
Juuri tällöin jalankulkijan ja autoilijan välille syntyy sanaton yhteys ja jopa yhteisymmärrys; me arvostamme kanssakulkijoitamme ja haluamme luoda hyvää mieltä toisillemme.
Kun autoilija saa kiitoksen siitä, että on huomioinut jalankulkijan, hän jatkaa päiväänsä hieman hyväntuulisempana ja jakaa myönteistä asennetta todennäköisesti eteenkin päin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/289de015-7014-45e1-b10f-c04a06ed…
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Oon sen verran sosiaalisesti ahdistunut etten vaan pysty.
Kuvittele kampaavasi hiuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
Tieliikennelaki on eri asia, kuin toisten tervehtiminen.
Kuitin antaminen on lakisääteistä, kassa tekee sen siksi.
Vilkutteletteko autoillessannekin kaikille muille autoilijoille, jotka väistävät kun tulevat kolmion takaa tai vasemmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vilkutteletteko autoillessannekin kaikille muille autoilijoille, jotka väistävät kun tulevat kolmion takaa tai vasemmalta?
Nyt en yhtään ihmettele mielenterveysongelmien kasvua, kun peruskohteliaisuuskin tuntuu olevan vitsin aihe.
heilautan joskus, että autoilija ymmärtää minun menevän suojatien yli, mutta kyllähän sen kuskin pitää päästää ilman että jalankulkija kiittää siitä, eihän kolmion takaa tulevakaan oota että toinen autoilija heiluttaa kättään kun se menee etuajo-oikeuttettuna tien yli.
Jalankulkijana en heilauta, itse asiassa itselläni on pelisilmää sen suhteen että yritän tien vasta kun liikennevirrassa on sopiva väli. En mene risteykseen seisomaan vaan annan vaikutelman etten ole ylittämässä tietä. Liian paljon on näitä jotka menee suojatien eteen seisomaan ja sitten heiluttelee että mene sinä ensin, kun olen jo pysähtynyt.
Autoilijan silmin nämä käsien heiluttajat vaikuttaa typeryksiltä. Jalankulkijan pitäisi olla määrätietoinen siinä että aikooko hän ylittää tien vai ei, eikä arpoa.
Jos heilauttaisin kättäni jokaiselle lakia noudattavalle kansalaiselle, niin käsieni täytyisi heilua jatkuvasti. Siitä voisi olla seurauksena, jopa vienti tempputaloon? Kysynkin siis avaajalta: Miksi?
En ole ajatellut toisten huomioimista erityisen syvällisesti,koska kaupungissa asuessani on ihan normaalia laumassa selviämistä huomioida muiden läsnäolo.Käden heilauttaminen autoilijoille on kiitos/huomiointi/merkki siitä, että olen todellakin tajunnut auton pysähtyneen ja lähden heti ylittämään tietä. Sama juttu autoillessani haluan varmistaa, etten aja kenenkään päälle ja jalankulkija osoittaa olevansa tajuissaan käynnyään tuijottaessaan.
Olen asunut niin paljon Suomen ulkopuolella ja tottunut siihen, että ihmisiä kohdellaan asiallisesti ja kohteliaasti. Hyvät tavat ovat palkitsevia, mutta Suomessa sitä pidetään mielistelynä.
En. Ja nykyään en sitä vähääkään, kun joku alkoi mussuttaa ”ei maksa mitään tehdä toisen päivästä vähän parempaa vilkuttamalla” mussun mussun.
Vilkutteleeko autoilijat koko ajan toisilleen, kun toinen pysähtyy Stop-merkin, kolmion tai punaisten valojen taakse? No ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en yhtään ihmettele mielenterveysongelmien kasvua, kun peruskohteliaisuuskin tuntuu olevan vitsin aihe.
Ihan relevantti kysymys tässä kohtaa
Mä heilautan, jos oon pyörällä ja autoilija silti pysähtyy suojatien eteen, vaikkei tarvitsisi enkä sitä oleta että pysähtyisi, enkä oikeastaan haluaisi edes että pysähtyy. Kävellessä en, enhän muutenkaan kiitä ihmisiä jatkuvasti liikennesääntöjen noudattamisesta.
Vain jos autoilijan pläsi on nyrkkini lentoradalla.
Muistattehan heilutella myös liikennevaloissa. Samalla tavalla se autoilijaraukka on joutunut silloinkin pysähtymään jalankulkijaa varten ja ansaitsee heilutukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
Minäpä heiluttelen kaikille autoilijoille, jos he ajavat nopeusrajoitusten mukaan, noudattavat liikennemerkkejä, käyttävät turvavyötä, ovat katsastaneet auton, maksaneet autoveron, eivät ole päihtyneitä ja heillä on voimassaoleva ajokortti. Ihan käy työstä, kun pitää koko ajan kiittää kaikkia sääntöjen noudattamisesta. Lisäksi kiitän jokaista pyöräilijää, jolla on kypärä ja kaikkia ihmisiä, jotka eivät heitä roskia maahan tai tee rikoksia kadulla, erityisesti kiitän niitä ihmisiä, jotka eivät ryöstä tai pahoinpitele minua.
En heiluta.
Enkä myöskään autoilijana kaipaa mitään ylimääräisiä heilutuksia