Heilautatko kättäsi vauhtiaan hiljentävälle autoilijalle kun ylität suojatien?
Tilanne etenee yleensä saman kaavan mukaan. Jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa sille. Autoilija huomaa tämän, hiljentää vauhtiaan ja tarvittaessa pysäyttää autonsa kokonaan suojatien eteen.
Jalankulkija on tyytyväinen ja kiitollinenkin autoilijan huomaavaisuudesta, vaikka tämä vain noudattaa lakia ja yhtä liikenteen perussäännöistä. Jalankulkija palkitsee autoilijan kiittävällä eleellä, käden heilautuksella tai iloisella nyökkäyksellä.
Juuri tällöin jalankulkijan ja autoilijan välille syntyy sanaton yhteys ja jopa yhteisymmärrys; me arvostamme kanssakulkijoitamme ja haluamme luoda hyvää mieltä toisillemme.
Kun autoilija saa kiitoksen siitä, että on huomioinut jalankulkijan, hän jatkaa päiväänsä hieman hyväntuulisempana ja jakaa myönteistä asennetta todennäköisesti eteenkin päin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/289de015-7014-45e1-b10f-c04a06ed…
Kommentit (34)
Vain jos on pimeää ja olen unohtanut heijastimen. Silloin en uskalla olettaa, että autoilija huomaa, mutta jos niin tekee, niin kiitän.
Kyllä heilautan kättäni jos ei ole molemmissa käsissä kannettavaa.
En. 😇 Häiritsevää kun kuskia ei edes näe.
En, laki määrää auton pysähtymään.
Usein kyllä psitsi jos olen äksyllä tuulella.
Kaaharille saattaa kyllä heilahtaa keskisormi
Välillä, välillä en. Yritän kiiruhtaa että se pääsee.
En yleensä enää. Joskis lapsena useammin kyllä. Mutta se on ihan perus juttuja, bare minumum. Ei siitä kiitoksia saa. Noudattavat vaan lakia kuten kuuluukin. Eikä minua kiinnosta autoilijana heiluttaako jalankulkija kiitoksen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
En. 😇 Häiritsevää kun kuskia ei edes näe.
Luotan, että kuljettaja näki minut! Kiitän🙋
Kyllä! Niin jalankulkijana kuin pyöräilijänä. Myös, jos on yhteinen pyörä- ja kävelytie, ja joudun soittamaan kelloa, niin huikkaan kiitoksen väistävien ihmisten kohdalla.
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Joo heilautan, musta on kiva huomioida joku joka on huomioinut minut.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kyllä, mutta niin moni autoilija meinannut ajaa yli, nykyään en. Miksi pitäisi olla kiitollinen siitä, että autoilija noudattaa tieliikennesääntöjä, mitä hänen muutenkin tulee noudattaa?
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
En yleensä. Sellaisen vienon "hymyn" 😐 (en osaa hymyillä) voi saada.
No, alkeellista hengissäsäilymisoppia, mulle:
Älä koskaan luota, et auto pysähtyy - voi olla liukas keli, kuski räplää kännykkää .....
Täällä joku sanoi, et olen luuseri. Hengissä oleva luuseri kumminkin.
En nyt ihan tarkkaan muista, jäikö se "luuseri" auton tönäisemäksi vai lentikö konepellille? Minä en jäänyt, kun "kunnioitin" punaisia valoja, risteyksessä.
Juu. Molempia käsiä naaman edessä samalla kun katson alas silmät kiinni seisten paikallani.
Oon sen verran sosiaalisesti ahdistunut etten vaan pysty.
Juu heilautan kiitokseksi ja jos oon ratin takana ja minulle heilautetaan, niin heilautan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tervehtiä kassaa, kun se vaan tekee työtänsä? Miksi kiittää tarjoilijaa laskusta, kun se on sen velvollisuus tuoda se? Miksi toivottaa hyvää huomenta työpaikalla, kun kaikki tietää, että on aamu?
Tieliikennelaki on eri asia, kuin toisten tervehtiminen.
Ei ole minulta pois. Heilauttaa kättä tietä ylittäessä.
Jos käteni on vapaa.