Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sairaalamaksua ei saa maksaa osissa?

Vierailija
25.07.2026 |

Olisi ihan kohtuullista varsinkin kun ne vielä nousevat aika paljon ensi vuonna. Tuli mieleen kun olin sairaalassa ja siitä tuli yli viidensadan lasku. Ihan hyvin voisi olla että voisi maksaa vaikkapa 50e kuussa. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi maksaa useammassa erässä, kun ottaa yhteyttä laskutukseen. 

Vierailija
2/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi maksaa useammassa erässä, kun ottaa yhteyttä laskutukseen. 

En tiennytkään. Kiitos tiedosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko yhteyttä laskuttajaan? 

Vierailija
4/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin 50 € voi maksaa mutta kyllä ne suostuu 2-3 erään. Niiden intressi on saada rahansa. Nykyään tosi paljon terveydenhuollon maksuja menee ulosottoon.

Vierailija
5/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sairaalasta kieltäytyä? Ei minulla ole varaa sellaiseen. Kunhan lääkkeet saa niin voi sitä maata omassa sängyssä.

Vierailija
6/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko vai ei mutta luottokortiilla saa maksuaikaa. Toinen keino on ottaa lainaa pankista jos ei muuten pärjää.

Vierailija
7/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se automaattisesti toimi, vaan tosiaan pitää ottaa yhteyttä laskutukseen. Itsekin vuoden sisään maksoin yli tonnin osastolla olo laskuja. Mä käytin säästöt, pääsin eroon nopeammin.

Vierailija
8/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sairaalasta kieltäytyä? Ei minulla ole varaa sellaiseen. Kunhan lääkkeet saa niin voi sitä maata omassa sängyssä.

Kyllä, potilaalla on aina oikeus kieltäytyä tutkimuksista ja hoidosta. Ellet sitten ole tajuton, jolloin et pysty kieltäytymään, tai vaaraksi itsellesi tai muille, jolloin sinut voidaan määrätä pakkohoitoon.

Vierailija
9/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se automaattisesti toimi, vaan tosiaan pitää ottaa yhteyttä laskutukseen. Itsekin vuoden sisään maksoin yli tonnin osastolla olo laskuja. Mä käytin säästöt, pääsin eroon nopeammin.

Suomessa on maksukatto, ehdit vielä viimevuotiset ylitykset vaatia takaisin

Vierailija
10/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta mitä porukkaa. Olin sairaalassa mutta en haluaisi maksaa koska olen köyhä. 

Vierailija
11/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, potilaalla on aina oikeus kieltäytyä tutkimuksista ja hoidosta. Ellet sitten ole tajuton, jolloin et pysty kieltäytymään, tai vaaraksi itsellesi tai muille, jolloin sinut voidaan määrätä pakkohoitoon.

On oikeus kieltäytyä, mutta sitten on turha mesota somessa kun kukaan ei välitä eikä hoida. 

Vierailija
12/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta mitä porukkaa. Olin sairaalassa mutta en haluaisi maksaa koska olen köyhä. 

Kun sairaalaan joutuu syystä tai toisesta ei siinä vaiheessa tiedä kuinka pitkän ajan siellä joutuu viettämään. Köyhällä ei ole varaa makailla viikkokausia sairaalassa. 

Vierailija
13/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sairaalaan joutuu syystä tai toisesta ei siinä vaiheessa tiedä kuinka pitkän ajan siellä joutuu viettämään. Köyhällä ei ole varaa makailla viikkokausia sairaalassa. 

Köyhät tulee silloin tajuta mihin oma maksukapasiteetti riittää. Täällä asiasta huutaminen on turhaa ja vielä turhempaa on vaatia laskua osamaksulle. Ole köyhä tai et, sinun tulee maksaa palvelusta ja kaikesta mitä se on sisällään pitänyt. 

Vierailija
14/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vaan mene. Sängyssä makaamiseen et tarvitse lääkkeitä.

Vierailija
15/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vaan mene. Sängyssä makaamiseen et tarvitse lääkkeitä.

Ja on työttömälle normaali päivärutiini

Vierailija
16/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sairaalaan ole mikä pakko mennä. Ellei ole esim. vaaraksi muille ihmisille. Hyvin monet jättävät väliin kaikenlaisia tutkimuksia-se on ikävää tietysti, jos odotettaan potilasta toimenpiteeseen ja hän päättääkin jättää menemättä. Hukkaan menee aikaa, jota joku toinen potilas voisi sen ajan tarvita. Esim. hammashoidossa menee suuri määrä aikaa sormien pyörittelyyn, kun tulija ei ole vaivautunut ilmoittamaan, ettei tulekaan. 

Vierailija
17/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa maksaa. Pyydä osastolta sosiaalityöntekijän yhteystiedot, niin saat jatko-ohjeet.

Vierailija
18/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on varaa maksaa kerralla ja loppujen laskut maksaa kela.

Vierailija
19/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on varaa maksaa kerralla ja loppujen laskut maksaa kela.

Tämä Suomessa on vahvasti vialla. Loppujen laskut maksaa kela. Ei, ei ja ei. Miksi muiden tulee maksaa näiden sairaalakustannukset? Näistä laskuista tulisi laitta työvelvoite jos niitä kerran kehtaa ulkoistaa 

Vierailija
20/39 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tämä ei ole USA.