Varvasvälihautumat, kotikonsteja???
Minulla on useammastakin varvasvälistä iho rikki. Pohdin auttaisiko lampaanvilla varpaiden välissä? Entäs pihkasalva tai teepuuöljy?
Kommentit (49)
Ei ole silsa parantunut jos iho on edelleen rikki
Vierailija kirjoitti:
Ei ole silsa parantunut jos iho on edelleen rikki
Tämä! Sieni siellä edelleen jyllää.
Lampaanvilla varpaiden välissä ainakin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lampaanvilla varpaiden välissä ainakin auttaa.
Mistä se varvas tietää, että villa on lampaanvillaa?
Minäkin meinasin kirjoittaa, että ei ole varmankaan jalkasilsa parantunut, jos vieläkin on haavaumia.
Jos ei parane edellämainituilla konsteilla niin sitten silsamyrkky, nykyään on apteekista saatavissa niitä salvoja ja jos ne ei tehoa niin sitten lääkäriin joka määrää sienimyrkkyä sisäisesti pillerikuurina.
Itse kuivaan suihkun jälkeen varpaat ja jalat hiustenkuivaajalla kuten erään toisenkin hautumaherkän paikan.
Varvasväli pesu, hyvä kuivaus, talkkia. Bambu tms luononmateriaali sukat, tai ns thermosukat, ne hengittävät ja pitävät jalat vilpoisina. Sukkien vaihto usein. Hengittävät kengät.. Kotona olla ilman sukkia.
Tuntuu, että nuo varpaat ärtyy heti kun laittaa sukat jalkaan, saati sitten kengät...
Silsa ja krooninen ihottuma kutina takia.Pimafucort voide apteekista,saa ilman reseptiä
Vierailija kirjoitti:
Silsa ja krooninen ihottuma kutina takia.Pimafucort voide apteekista,saa ilman reseptiä
Ei saa, tarvitaan resepti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nuo varpaat ärtyy heti kun laittaa sukat jalkaan, saati sitten kengät...
Bambu- ja villasukat käyttöön.
Mulla on välillä jalkasilsaa ja häädän sen desinfioimalla varvasvälin desinfioivalla liuoksella ja kun se on kuivunut niin lisään silsavoidetta. En suosittele tätä tapaa, mutta on toiminut itselläni.
Lampaanvilla tai hätätilassa vaikka vessapaperista revityt suikaleet.
Ja kuulkaa avojaloin oleminen ei millään tavoin auta sellaisiin varpaisiin, jotka vaan ovat liian tiiviisti yhdessä. Minulla ei ole silsaa eikä sientä ja varpaanvälit pysyvät ihan hyvässä kunnossa, kunhan aina aamulla laitan lampaanvillaa väleihin, jotka hautuvat (ei kaikki välit). Mutta jos jätän villan laittamatta, parin päivän sisällä on taas iho rikki.
Eikä ihon rikkoutuminen varpaanväleissä ole mikään pikkujuttu, pahimmassa tapauksessa aiheuttaa verenmyrkytyksen, koska jalkoihin pääsee helposti bakteereja, etenkin avojaloin kävellessä.
Joka päivä jokaisen varvasvälin pesu saippualla, huuhtelu, huolellinen kuivaus. Itselläni auttaa sipaus Bepanthenia, mutta jos on kovin ahdasta kengissä, niin rasva voi hautoa entisestään. Canesten-voide auttaa, jos kyse hiivasta. Moni tykkää pöläyttää talkkia varvasväleihin.
Joka päivä ja tarvittaessa useamminkin puhtaat sukat. Kyllin tilavat kengät, jotka ehtivät kuivua käyttökertojen välillä, mikäli jalat kovasti hikoavat.
Itse olen pärjännyt niin yksinkertaisilla ohjeilla, kuin vaihdan riittävän usein puhtaat sukat jalkaan. Kun ole töissä laitan aamulla puhtaat sukat ja vaihdan puhtaat sukat ennen kotiin lähtöä. Molemmat sukkaparit kotona pyykkikoriin. Ei koskaan takaisin jalkaan. Pesen ja kuivaan jalat huolellisesti ja kuljen aina kun mahdollista paljain jaloin
Ei ole vaikeaa
Jalkojen pesu, huolellinen kuivaus, ja talkkia väleihin reilusti. Lisäksi voi laittaa vaikka ohuet suikaleet pumpulia, mutta talkkia pitää olla. Toki se silsa pitää ensin hoitaa pois!
Paa Daktarin salvaa. Sullon sieni
Jälleen paska neuvo, minkä ainoa hyvä kohta oli puhtaat sukat. Tosin paljasjaloin aina kuin mahdollista parempi.