Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden migreeni toimii kuin barometri ja miten pärjäätte sen kanssa?

Vierailija
25.07.2026 |

Onko teillä muilla migreenin kanssa elävillä sama juttu, että migreenikohtaus kertoo teille, että sää on muuttumassa ennen kuin mitään näkyviä merkkejä on havaittavissa ulkona? Onko estolääkitys ollut teille ainoa keino elää tämän kanssa vai onko mitään muita vinkkejä?

Aina en saa isoja migreenikohtauksia, mutta sää vaikuttaa enemmän olotilaani verrattuna esim. kumppaniin ja saattaa olla vain pientä huimausta tai jomotusta aina ennen sadetta tms. Hyvä puoli tietysti on se, että saan auringosta yleensä tosi paljon energiaa, mutta sitten se kamala kipu kun aurinkoisen päivän päätteeksi onkin ukkosta... Turhauttaa tällainen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen on pää reagoinut aina. Sää ei tee poikkeusta. Matalapaine tuntuu, mutta pahin on auringonpaiste. Silloin on oltava vain sisällä.  

Vierailija
2/4 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei auta muu kuin säätää muuta elämää vähemmän migreenikohtauksia provosoivaksi. Uni, säännöllinen syöminen, stressin välttäminen ja aurinkolasien käyttö ovat ensisijaisesti suositeltuja asioita. 

Tottakai kannattaa aloittaa estolääkitys, jos migreeni haittaa elämää. Minä olen syönyt kymmeniä vuosia estolääkkeitä ja en ole kokenut merkittäviä haittoja. Elimistöllä menee aina viikko tai pari tottua lääkkeeseen ja sen jälkeen huomaa, kuinka estolääkitys tehoaa. Ainakin minulla se leikkaa pois 75% silmän takana tykyttävästä särystä. Migreenikohtauksessa tuntuu kun joku hakkaisi puukolla pulssin tahdissa silmään. Tuo tykytys on siis vielä kipuasteikolla 1-10 sellaisen numero 4 juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit kuten nuorena estrogeeni pahentaa. Entä verenpaine. Kirkas valo. Alhainen verensokeri. Unta lisää? Ennen ukkosta voi lihakset jäykistyä vähän niskasta, kun tulee matalapaine. Joskus korkeapaine.

Vierailija
4/4 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei auta muu kuin säätää muuta elämää vähemmän migreenikohtauksia provosoivaksi. Uni, säännöllinen syöminen, stressin välttäminen ja aurinkolasien käyttö ovat ensisijaisesti suositeltuja asioita. 

Tottakai kannattaa aloittaa estolääkitys, jos migreeni haittaa elämää. Minä olen syönyt kymmeniä vuosia estolääkkeitä ja en ole kokenut merkittäviä haittoja. Elimistöllä menee aina viikko tai pari tottua lääkkeeseen ja sen jälkeen huomaa, kuinka estolääkitys tehoaa. Ainakin minulla se leikkaa pois 75% silmän takana tykyttävästä särystä. Migreenikohtauksessa tuntuu kun joku hakkaisi puukolla pulssin tahdissa silmään. Tuo tykytys on siis vielä kipuasteikolla 1-10 sellaisen numero 4 juttu. 

Täydellisesti kuvailtu sitä kipua. Mahtavaa, että estolääkitys on auttanut noin paljon, pitääpä alkaa miettiä sen hankkimista itsekin. Tuo muun elämän tasapainottaminen on kyllä todellakin asia jossa itsellä on parantamisen varaa, ruuhkavuodet kun on meneillään... Pakko yrittää parantaa tapoja. Kiitos vastauksesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi