Monennellako yrityksellä pääsit AMK sisään?
Syksyllä alkaa minulla kolmas yritys. Vaikeaa on.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ennen AMK aikaa esimerkiksi opistoinsinöörit olivat edes jollain tavalla päteviä ammattiinsa, kun esikarsinta tehtiin pääsykokeiden avulla ja opinahjoon ei vain kävelty sisään. Nykyään insinööritutkinto AMK pohjalta tuntuu olevan lähinnä kirjekurssi.
Olen yrittänyt rekrytoinneissa 'suosia' nuoria ja vastavalmistuneita, jotta pääsisivät työelämään kiinni. Hämmentyneenä on kyllä täytynyt todeta osaamisen olevan lähellä nollaa. Lähes puolet on joutunut irtisanomaan koeajalla, kun osaamisen lisäksi myös elämänhallinta on aika tavalla hukassa. Ei työpaikka ole mikään päiväkerho, johon tullaan milloin huvittaa ja sitten surffaillaan somessa ym. täysin tuottamatonta ja valitetaan kun kahviautomaatista ei saa kauramaitolattea ja jääkaapissa ei ole oikean makuista Noccaa.
Kuulostat ihan nillittävältä boomerilta.
Ensimmäisellä kerralla, mutta valitsin sit yliopiston, johon pääsin sisään samana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Neljään yliopistoon ekalla kerralla, Turun taideakatemia AMK tokalla kerralla. Kaikkiin etuna oli omaperäinen ajattelu ja itsevarma haastatteluolemus.
Mä sanosin kaikille, että lukelaa kaunokirjallisuutta, historiaa ja seuratkaa uutisia sen verran kuin pää kestää. Äänikirjoina on tosi viihdyttävää tietokirjallisuutta. Ja lukekaa klassikoita vaikka ne ois työläitä. Ja kirjota päiväkirjaa.
Myös työhaastatteluissa pitää erottua muista, ja laadukas fiksu sisältörikas puhe on valttia. Sen voi oppia vain kirjallisuutta kuluttamalla.
Tutustu siihen haettavaan aineeseen laajemmin ja syvällisemmin kuin mitä lukiossa oli vaadittu. Tämä nyt kaikille ketkä hakee pääsykokeella sisään.
Mihin neljään eri yliopistoon olet käynyt haastattelun? Turun taideakatemiaan on, mutta harvassa yliopiston tiedekunnassa on haastatteluja pääsykokeessa.
Ja lukion aineita yliopistoon lukemaan menevät ovat vain pieni osa yliopiston opiskelijoista. Suurin osa on sellaisia joita ei edes lukiossa opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Neljään yliopistoon ekalla kerralla, Turun taideakatemia AMK tokalla kerralla. Kaikkiin etuna oli omaperäinen ajattelu ja itsevarma haastatteluolemus.
Mä sanosin kaikille, että lukelaa kaunokirjallisuutta, historiaa ja seuratkaa uutisia sen verran kuin pää kestää. Äänikirjoina on tosi viihdyttävää tietokirjallisuutta. Ja lukekaa klassikoita vaikka ne ois työläitä. Ja kirjota päiväkirjaa.
Myös työhaastatteluissa pitää erottua muista, ja laadukas fiksu sisältörikas puhe on valttia. Sen voi oppia vain kirjallisuutta kuluttamalla.
Tutustu siihen haettavaan aineeseen laajemmin ja syvällisemmin kuin mitä lukiossa oli vaadittu. Tämä nyt kaikille ketkä hakee pääsykokeella sisään.
Harvassa sisäänpääsyssä auttaa historia tai uutiset. Jos ne eivät kiinnosta niin parempi käyttää aikaansa siihen, mistä tietää olevan apua sisäänpääsyissä. Yleissivistyksestä on tietenkin apua monessa asiassa, mutta ei sitä sisäänpääsyihin lukiessa ehdi kaikkea, kannattaa panostaa ne rajalliset resurssit niihin asioihin mitä tietää sisäänpääsyissä tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä päässyt. Olenkohan 5 vai 6 kertaa yrittänyt. En ole myöskään yliopistoon päässyt. Olen jo vakuuttunut, että mulla on joku huono karma, mikä estää pääsyn. En voi ymmärtää enää mistä johtuu. ”Huonommatkin” menee ohi vasemmalta ja oikealta. Sellaiset, jotka ei lukiossa pärjänneet tai edes käyneet lukiota eivätkä muutenkaan ole sellaisia, joista ajattelisi tulevan korkeakoulun käyneitä. Niin vaan tuli ja minusta ilmeisesti ei.
En usko, että kyseessä on karma. Sinulla on varmaan huonot opiskelutaidot. Niitäkin voi ja kannattaa harjoitella. Niitä meinaan tarvitaan korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen AMK aikaa esimerkiksi opistoinsinöörit olivat edes jollain tavalla päteviä ammattiinsa, kun esikarsinta tehtiin pääsykokeiden avulla ja opinahjoon ei vain kävelty sisään. Nykyään insinööritutkinto AMK pohjalta tuntuu olevan lähinnä kirjekurssi.
Olen yrittänyt rekrytoinneissa 'suosia' nuoria ja vastavalmistuneita, jotta pääsisivät työelämään kiinni. Hämmentyneenä on kyllä täytynyt todeta osaamisen olevan lähellä nollaa. Lähes puolet on joutunut irtisanomaan koeajalla, kun osaamisen lisäksi myös elämänhallinta on aika tavalla hukassa. Ei työpaikka ole mikään päiväkerho, johon tullaan milloin huvittaa ja sitten surffaillaan somessa ym. täysin tuottamatonta ja valitetaan kun kahviautomaatista ei saa kauramaitolattea ja jääkaapissa ei ole oikean makuista Noccaa.
Itse luulin, että meno on tuota vain koulussa, ja työelämässä sitten osataan käyttäytyä..
25 vuotta sitten pääsin ekalla yrittämällä TAMK ja TTKK sisään. TAMK pääsykoe oli aika helppo verrattuna TTKK. En kyllä tiedä olisiko uran kannalta ollut juurikaan merkitystä jos olisin valinnut toisin.
DI
Vierailija kirjoitti:
Sinä et osannut lukea aloitusta etkä vastannut aloittajan kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Millainen palkka heillä oli?
Pääsin vuoden pätevöitymisopintoihin 1. kerralla, mutta valitsin yliopiston.
Onko kukaan hakenut merkonomi papereilla tradenomiksi ja monta yritystä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan hakenut merkonomi papereilla tradenomiksi ja monta yritystä?
3 yrityksellä sisään.
Ekalle alalle pääsin ensimmäisellä yrityksellä, tokalle viidennellä.
Olen hakenut viisi kertaa eri alan koulutuksiin ja aina tullut valituksi. Jos en ammattikoulun todistuksella, sitten pääsykoepisteillä.
Aikanaan ensimmäisellä hakukerralla AMK:iin. YAMK:iin sitten kolmannella hakukerralla, joista toisella kerralla jätin tarkoituksella hakukoekurssin suorittamisen kesken kun oli vähän kaikkea muuta juuri samaan aikaan. Mutta YAMK:iin ei haetakaan arvosanoilla vaan puhtaasti pääsykokeella. Jos olisi ollut todistushaku, sisäänpääsy olisi ollut helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen palkka heillä oli?
Kyllä se kuukausiliksa 3 alkoi, joten siitä ei voinut olla kysymys.
AMK, eli aina mulkku kakkoseen, ekalla pääsin sisään maksoi toki ekstraa.
Eikös nyt ala taas AMK syksyn haku tän kuun lopulla? onko vielä offical aloitusta? jos on niin tänne linkkiä!
Olen päässyt AMK:n ensimmäisellä ja toisella kerralla. Kahden viimeisemmän haun välissä oli kyllä monta vuotta, sitten ajattelin kokeilla vielä kerran. Pääsykriteerit olivat muuttuneet sen verran, että koska kyseessä oli toinen AMK-tutkinto niin odottelin ensimmäisellä varasijalla ensikertalaisten pääsyt. Pääsykokeissa sain heitä huomattavasti paremmat pisteet ja opintojen aikanakin huomasi, että motivaatio ja osaaminen oli työelämän kautta hyvällä mallilla.