Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monennellako yrityksellä pääsit AMK sisään?

Vierailija
25.07.2026 |

Syksyllä alkaa minulla kolmas yritys. Vaikeaa on.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään  jotka päässeet toisella, kolmannella, neljännellä jne?

Vierailija
22/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin vasta kuudennella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho menipä kauan!

Vierailija
24/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho menipä kauan!

Lasketaanko jos jättää valintakokeet väliin? 

Vierailija
25/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika heikot lähtökohdat on korkeakouluopiskeluun jos ei edes Amk-pääsykoetta läpäise. Ei hyvä ihme mikä tollo saa olla jos ei edes toisella yrittämällä pääse sisään. Ihan perusasioita lukion käyneelle nuo pääsykokeet. Eihän niihin edes voi juurikaan valmistautua, kuuluvat ikään kuin yleissivistykseen ja oletuksena oleviksi lähtötaidoiksi jos meinaa korkeakouluun hakeutua. Katsele jotain muuta alaa tai käy korottamassa arvosanoja.

Vierailija
26/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika heikot lähtökohdat on korkeakouluopiskeluun jos ei edes Amk-pääsykoetta läpäise. Ei hyvä ihme mikä tollo saa olla jos ei edes toisella yrittämällä pääse sisään. Ihan perusasioita lukion käyneelle nuo pääsykokeet. Eihän niihin edes voi juurikaan valmistautua, kuuluvat ikään kuin yleissivistykseen ja oletuksena oleviksi lähtötaidoiksi jos meinaa korkeakouluun hakeutua. Katsele jotain muuta alaa tai käy korottamassa arvosanoja.

Jos kyse on enemmän siitä, että ala on suosittu ja paikan saaminen vaatii huippupisteet? Lisäksi jos aloituspaikkoja on hyvin vähän.

Kummankin pitäisi olla toisaalta vihje siitä, että kannattaa harkita jotain muuta tutkintoa tai oppilaitosta.

Vierailija
27/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-hullun hulluuden ylistyslaulu sen kuin vain jatkuu, jatkuu ja jatkuu.

Vierailija
28/60 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk helppo, ekalla

Vierailija
29/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen todistus valinnalla en mene pääsykokeisiin.
-Ap

Vierailija
30/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla

Vierailija
31/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla, olisipa sama työllistymisessä.

Vierailija
32/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä päässyt. Olenkohan 5 vai 6 kertaa yrittänyt. En ole myöskään yliopistoon päässyt. Olen jo vakuuttunut, että mulla on joku huono karma, mikä estää pääsyn. En voi ymmärtää enää mistä johtuu. ”Huonommatkin” menee ohi vasemmalta ja oikealta. Sellaiset, jotka ei lukiossa pärjänneet tai edes käyneet lukiota eivätkä muutenkaan ole sellaisia, joista ajattelisi tulevan korkeakoulun käyneitä. Niin vaan tuli ja minusta ilmeisesti ei. 

Vierailija
33/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä.

Vierailija
34/60 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella pääsin minä, joten usko vaan kykyihisi!

Vierailija
35/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä päässyt. Olenkohan 5 vai 6 kertaa yrittänyt. En ole myöskään yliopistoon päässyt. Olen jo vakuuttunut, että mulla on joku huono karma, mikä estää pääsyn. En voi ymmärtää enää mistä johtuu. ”Huonommatkin” menee ohi vasemmalta ja oikealta. Sellaiset, jotka ei lukiossa pärjänneet tai edes käyneet lukiota eivätkä muutenkaan ole sellaisia, joista ajattelisi tulevan korkeakoulun käyneitä. Niin vaan tuli ja minusta ilmeisesti ei. 

Millainen totari sulla löytyy?

Vierailija
36/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljään yliopistoon ekalla kerralla, Turun taideakatemia AMK tokalla kerralla. Kaikkiin etuna oli omaperäinen ajattelu ja itsevarma haastatteluolemus.

Mä sanosin kaikille, että lukelaa kaunokirjallisuutta, historiaa ja seuratkaa uutisia sen verran kuin pää kestää. Äänikirjoina on tosi viihdyttävää tietokirjallisuutta. Ja lukekaa klassikoita vaikka ne ois työläitä. Ja kirjota päiväkirjaa.

Myös työhaastatteluissa pitää erottua muista, ja laadukas fiksu sisältörikas puhe on valttia. Sen voi oppia vain kirjallisuutta kuluttamalla.

Tutustu siihen haettavaan aineeseen laajemmin ja syvällisemmin kuin mitä lukiossa oli vaadittu. Tämä nyt kaikille ketkä hakee pääsykokeella sisään.

Vierailija
37/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen AMK aikaa esimerkiksi opistoinsinöörit olivat edes jollain tavalla päteviä ammattiinsa, kun esikarsinta tehtiin pääsykokeiden avulla ja opinahjoon ei vain kävelty sisään. Nykyään insinööritutkinto AMK pohjalta tuntuu olevan lähinnä kirjekurssi.

Olen yrittänyt rekrytoinneissa 'suosia' nuoria ja vastavalmistuneita, jotta pääsisivät työelämään kiinni. Hämmentyneenä on kyllä täytynyt todeta osaamisen olevan lähellä nollaa. Lähes puolet on joutunut irtisanomaan koeajalla, kun osaamisen lisäksi myös elämänhallinta on aika tavalla hukassa. Ei työpaikka ole mikään päiväkerho, johon tullaan milloin huvittaa ja sitten surffaillaan somessa ym. täysin tuottamatonta ja valitetaan kun kahviautomaatista ei saa kauramaitolattea ja jääkaapissa ei ole oikean makuista Noccaa.

Vierailija
38/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kertaa ja olen kahdesti toistanut tuon tempun. Eka tekniikan ja sitten sosiaalialan.

Vierailija
39/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt kaikkiin hakemiin koulutusohjelmiin ekalla yrittämällä sisään (AMK ja YAMK sekä Yliopisto). Ammattikorkeakouluja JAMK, DIAK, Laurea, Turun AMK sekä Metropolia. 

Vierailija
40/60 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat vaan vähän yliarvioida omaa osaamistasi ja aliarvioida meitä "tyhmiä amiksia". Itse pääsin ei-ensikertalaisena ekalla yrittämällä valintakokeella sisään, pisteitä sain yli 100 enemmän kuin heikoin sisäänpäässyt, matemaattis-luonnontieteellisestä osiosta sain täydet pisteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän