Miten lasta laihdutetaan?
Meidän 5v oli neuvolassa 105,5cm ja 18,3 kg. Vattaa kyllä on, muuten ok. Vähän oli painokäyrä nousussa, toivoisin ettei jatkossa. Itse olin jo tossa iässä yli 5kg painavampi ja siitä tää läskiura on alkanut...
Kommentit (12)
niin jopa tulee 2h liikuntaa täyteen =) verkolla tietenkin.
Uskomatonta kuinka monta tuntia lapset siellä jaksavat pomppia.
Eli asiasta ei ainakan saisi tehdä lapselle " numeroa" . Pyri huomaatta lisäämään lapsen liikuntaa. Kesällähän se on aika helppoakin: uintia, pyöräilyä, ulkona touhuamista. Telkkarin tuijottamiseen rajat.
Makeat välipalat karsitaan. Karkkipäivä käyttöön. Tavallistakin kotiruokaa voi vähin äänin vähän vähentää, muusikasaa pienemmäksi jne. Pikaruokamössöt harvinaiseksi juhlapäivän herkuksi.
Varsinaista " laihduttamista" lapsi ei tarvitse.
Vierailija:
Eli asiasta ei ainakan saisi tehdä lapselle " numeroa" . Pyri huomaatta lisäämään lapsen liikuntaa. Kesällähän se on aika helppoakin: uintia, pyöräilyä, ulkona touhuamista. Telkkarin tuijottamiseen rajat.Makeat välipalat karsitaan. Karkkipäivä käyttöön. Tavallistakin kotiruokaa voi vähin äänin vähän vähentää, muusikasaa pienemmäksi jne. Pikaruokamössöt harvinaiseksi juhlapäivän herkuksi.
Älä missään tapauksessa puhu lapsen kuullen " laihduttamisesta" ! Nyt laitat vain koko perheen ruokaremonttiin, kevyttä kotiruokaa tarjolle. Kaikki ylimääräiset napostelut ja välipalat pois. Lähtekää yhdessä pelaamaan jalkapalloa/pyöräilemään ja muutenkin liikkumaan.
Onko perheessä muita lapsia?
Ei lasta saa varsinaisesti laihduttaa!! Tosiaan vain vähennät sen herkkujen saamista ja sen tilalle jotain terveellisempää. Ja vaikka kävelyä tai uimista vois harrastaa.
Painokäyrät lähtee laskuun kun pituutta tulee lisää. Jos paino ei nouse samaan tahtiin. Tietenkin se vähän nousee, ei sen tarvi laskeakaan pystysuoraan. Mutta suhteessa pituuteen.
Kaikki lapset ei ole laihoja, se pitää muistaa. Kunhan vähän katsoo mitä ne lapset suuhunsa laittaa, se yleensä riittää.
On meillä kaks muutakin lasta. 4 v ja 8kk.
mummu tuputtaa koko ajan ruokaa lapselle ja sehän syö. Ei auta saarna mummolle joka on opettanut minutkin kauheille ruokatavoille. No kesä tulee ja lisään liikuntaa. Käymme mummolassa harvemmin. Nyt poika menee eskarin jälkeen aina mummolle ja mummohan syöttää
Jos katsoo niin ehdottomasti rajoitusta katseluun ja sen ajan käytätte yhdessä liikkumiseen ja puuhaamiseen. Olen todennut, että todella moni paljon videoita katsova lapsi on ylipainoinen/pullukka!
Vierailija:
Olen todennut, että todella moni paljon videoita katsova lapsi on ylipainoinen/pullukka!
Yritän tuputtaa sapuskaakin telkkarin ääressä, mutta ei vaan paino nouse. Kyllä lapsi ulkoileekin, pyöräilee, ui, jumppaa.
ei ees joka päivä ja ku kesä tulee, niin vielä vähemmän. Mä luulen että ne herkut on syynä. Kuinka paljon te rajoitatte lapsen herkkujen syömistä esim. kylässä/juhlissa
Todella iso vauva, ja aina kaikki ovat ihmetelleet hänen kokoaan, mutta ihan hyvällä. Poika ei ole mikään pullukka, ruumiinrakenne vain on " skrode" , neuvolassakin olen asiasta keskustellut monesti terveydenhoitajan kanssa, heidänkään mielestä pojan painossa/koossa ei ole mitään ihmeellistä, koska selvästi ei ole millään tavalla lihava, ainoastaan " skrode" =)
Monesti kyllä olen kiitellyt että kyseessä on poika, eikä tyttö =) Pojallahan tuo ei haittaa mitään, tytöllä ei ehkä olisi niin kivaa tulevaisuudessa. Pojasta odotetaan kuitenkin yli 190senttistä.