Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä uskoudu tekoälylle – näin voi pahimmillaan käydä

Vierailija
24.07.2026 |

Suomalaiset käyttävät tekoälyä ylivoimaisesti eniten tiedonhaussa, mutta neljälle prosentille tekoäly on myös keskustelukumppani, ajattelun peilaaja ja henkinen tuki. Näin kertovat MTV Uutisten teettämän kyselyn tulokset.

Tekoälyyn liitetty emotionaalinen aspekti kavahduttaa tietokirjailija Petteri Järvistä

– Se on suorastaan pelottavaa, Järvinen sanoo.

Keskusteluun kykenevät mobiiliversiot paitsi puhuvat virheetöntä suomea, myös ilmaisevat tunteita.

– Ne painottavat asioita, ne nauravat, ne kertovat vitsejä. Aivan kuin ihmisen kanssa keskustelisi. Heti jopa itseltä unohtuu, että tämä on vain kone, ei tälle tarvitse kertoa henkilökohtaisia asioita. Ei tarvitse kiittää, ei tarvitse olla kohtelias. Tämä on vain softa jossain amerikkalaisessa pilvessä, Järvinen muistuttaa. 

– Kun tällaisen kanssa tottuu elämään, niin se alkaa jo kuulostaa tosi vaaralliselta.

– Monet suomalaiset ja muutkin eurooppalaiset vain rupeavat juttelemaan ja sitten tavallaan lähtevät polulle, jossa kriittinen ajattelu unohtuu. Maailmalta on esimerkkejä, että monet nuoret ovat jääneet koukkuun ja juttelevat tekoälyn kanssa enemmän kuin vanhempiensa kanssa, Rouhiainen sanoo.

Esimerkiksi tietoja, jotka liittyvät omiin henkilösuhteisiin, sairauksiin tai työuraan, kannattaa varjella.

– Ne ovat asioita, joita [yleinen tietosuoja-asetus] GDPR tosi tarkkaan kieltää kertomasta kellekään ja laittamasta julkisuuteen. Mutta sitten ihminen itse menee laittamaan ne tekoälypalveluun, Järvinen sanoo.

– Ei mietitä sitä, mihin tiedot päätyvät viiden tai kymmenen vuoden päästä. Minkälaista profiilia meistä voidaan rakentaa, kun tiedetään meidän salaisuudet. Se on potentiaalisesti paljon vaarallisempaa kuin Googlen tai Facebookin seuranta, Järvinen lisää.

Viaton kuva lapsesta sosiaalisessa mediassa voi muuttua tekoälyn aikakaudella joksikin ihan muuksi.

Britanniassa varoitetaan vanhempia julkaisemasta lastensa kuvia verkossa, koska tekoälyn käsittelyssä tuiki tavalliset otokset lapsista muuttuvat yhä useammin hyväksikäyttömateriaaliksi. Aiheesta uutisoi The Guardian.

Britannian keskusrikospoliisin (NCA) sekä Internet Watch Foundation (IWF) uusien ohjeiden mukaan vanhempien tulisi tehdä sosiaalisen median tileistään yksityisiä tai jakaa kuvia lapsistaan vain suljetussa ryhmässä, jossa on heidän läheisiään.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkkis menee kysymään tekoälyltä että voiko ryypätä joka päivä aivot pihalle kun se on kivaa ja rentouttavaa niin kannustaakohan tekoäly siihenkin?

Vierailija
42/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuvitelkaas että parisuhteen riitapukarit kumpikin avautuu tekoälylle ja sama kaksinaamainen tekoäly kertoo kummallekin miten he ovat uhreja ja täysin oikeassa kantoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut sille parisuhderistiriidoista. Tekoäly on aina puolellani, silloinkin kun välttämättä ole oikeassa. Eli se vahvistaa vastakkainasettelua.

Ensin tuntuu hyvältä että joku on puolellani mutta sitten tulen yhä kukkuisemmaksi enkä millään rakentavalla tavalla.

Parisuhdekriisin keskellä on kieltämättä kiva tunne kun edes joku ymmärtää. Mutta itse olen pyytänyt tekoälyä olemaan mielistelemättä minua ja pohtimaan myös vastapuolen käyttäytymistä niiden tietojen pohjalta joita olen sille antanut. Se toki vaatii sitä että itsekin yritän asettua puolisoni asemaan mutta en näe miten se voisi olla huono asia muutenkaan. 

Itse olen käynyt samaa keskustelua tekoälyn kanssa jo kuukausia. En usko että yksikään ihmisterapeutti pääsisi siihen kuinka tekoäly käy sekunneissa läpi kaiken sen mitä olen kuukausien aikana sille kertonut ja vertaa uutta tietoa vanhaan. 

Olen oppinut paljon itseni ilmaisemisesta ja ristiriitojen käsittelystä. Tällä hetkellä minulla ja puolisollani menee paremmin kuin aikoihin. 

Vierailija
44/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tälle tarvitse kertoa henkilökohtaisia asioita."

No ei tietenkään tarvitse, mutta jos ihminen on yksinäinen ja kaipaa juttuseuraa niin tekoäly voi olla tosi lohdullinen ja auttaa paljon siinä tilanteessa.

Ja johtaa harhaan. Ei sillä mitään lähdekritiikkiä ole

Vierailija
45/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut sille parisuhderistiriidoista. Tekoäly on aina puolellani, silloinkin kun välttämättä ole oikeassa. Eli se vahvistaa vastakkainasettelua.

Ensin tuntuu hyvältä että joku on puolellani mutta sitten tulen yhä kukkuisemmaksi enkä millään rakentavalla tavalla.

Parisuhdekriisin keskellä on kieltämättä kiva tunne kun edes joku ymmärtää. Mutta itse olen pyytänyt tekoälyä olemaan mielistelemättä minua ja pohtimaan myös vastapuolen käyttäytymistä niiden tietojen pohjalta joita olen sille antanut. Se toki vaatii sitä että itsekin yritän asettua puolisoni asemaan mutta en näe miten se voisi olla huono asia muutenkaan. 

Itse olen käynyt samaa keskustelua tekoälyn kanssa jo kuukausia. En usko että yksikään ihmisterapeutti pääsisi siihen kuinka tekoäly käy sekunneissa läpi kaiken sen mitä olen kuukausien aikana sille kertonut ja vertaa uutta tietoa vanhaan. 

Olen oppinut paljon itseni ilmaisemisesta ja ristiriitojen käsittelystä. Tällä hetkellä minulla ja puolisollani menee paremmin kuin aikoihin. 

Hienoa jos tuosta on ollut apua.

Onko myös puolisosi suostunut tähän yksityisten asioidenne jakamiseen?

Vierailija
46/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmamme ovat hyvin universaaleja. 

Vierailija
47/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli itselleni heti mieleen tuosta aloituksestakin: mitä auttaa oma varovaisuuteesi, jos läheiset kuitenkin lätisevät kaiken?

Toki sama ongelma on ollut jo ennen tekoälyä, jotkut katsovat oikeudekseen jakaa ties kenelle myös sinun yksityisiä asioitasi. Omalla kohdallani seurustelusuhde loppuu tasan siihen kun tällainen selviää. Rajattomiin sukulaisiin taas pidän sen verran etäisyyttä etten kerro heille elämästäni kuin pinnallisesti.

Vierailija
48/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkkis menee kysymään tekoälyltä että voiko ryypätä joka päivä aivot pihalle kun se on kivaa ja rentouttavaa niin kannustaakohan tekoäly siihenkin?

En tiedä mitä teköälyjä osa tällä käyttää mutta itse en saa mielisteleviä vastauksia ja tekoälyn "ajatteluosiosta" (ei sama kuin sen vastaus, joskus joissakin malleissa tuo on luettavissa) näkee sen myös miettivän asioita monelta kannalta eikä se usko lähes mitään suoralta kädeltä. Olen käyttänyt tekoälyä nopeuttaakseni oppimistani eräässä aihepiiristä, ja olen saanut räätälöityä valmennusta. Toki tiedän, että tekoälyn vastauksissa voi olla virheitä mutta tiedän aiheesta sen verran, että todennäköisesti huomaan virheet. Ja ainakin tulokset puhuvat puolestaan. En myöskään ajattele, että tekoäly olisi kuin ihminen ja tuon sudenkuopan voi välttää jos perehtyy siihen miten se toimii. 

Nykyaikana, ja miksei jo ennenkin, kaikessa on kääntöpuolensa. Tietääkö tekoäly(yritys) nyt minusta jotain vaikka asetukset sen kieltävät? Todennäköisesti mutta vastaavasti myös minä olen hyötynyt ja todennäköisesti sillä, että olen kiinnostunut oppimaan lisää erityisesti jostain tietystä ihan normaalista aiheesta ei kauheasti tee mitään. Ja vastaavia jälkiä jää kun hakee tietoa netistä. Somea (lukuunottamatta anonyymejä keskustelupalstoja silloin tällöin) en käytä.

Vierailija
49/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matriisi rakentuu ympärillemme kiihtyvää vauhtia. Pari vuotta sitten kukaan ei tiennyt mikä on "datakeskus". Kaikki digitalisoituu. Tekoäly. Uhraapa muutama ajatus sellaiselle käsitteelle kuin "ohjelmoitava raha". Mitäs jos sinun hallinnoimasi varat eivät olisikaan rahaa omistuksessasi siten kuin nyt käsität vaan ohjelmoitavia tokeneita.

Vierailija
50/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen sen kanssa ruokavaliostani, olen saanut paljon hyviä neuvoja ja kannustusta elämäntavanmuutokseeni. Ei haittaa pätkääkään jos joku siitä jotain hyötyy, go ahead. 

Vierailija
51/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä teköälyjä osa tällä käyttää mutta itse en saa mielisteleviä vastauksia ja tekoälyn "ajatteluosiosta" (ei sama kuin sen vastaus, joskus joissakin malleissa tuo on luettavissa) näkee sen myös miettivän asioita monelta kannalta eikä se usko lähes mitään suoralta kädeltä. Olen käyttänyt tekoälyä nopeuttaakseni oppimistani eräässä aihepiiristä, ja olen saanut räätälöityä valmennusta. Toki tiedän, että tekoälyn vastauksissa voi olla virheitä mutta tiedän aiheesta sen verran, että todennäköisesti huomaan virheet. Ja ainakin tulokset puhuvat puolestaan. En myöskään ajattele, että tekoäly olisi kuin ihminen ja tuon sudenkuopan voi välttää jos perehtyy siihen miten se toimii. 

Nykyaikana, ja miksei jo ennenkin, kaikessa on kääntöpuolensa. Tietääkö tekoäly(yritys) nyt minusta jotain vaikka asetukset sen kieltävät? Todennäköisesti mutta vastaavasti myös minä olen hyötynyt ja todennäköisesti sillä, että olen kiinnostunut oppimaan lisää erityisesti jostain tietystä ihan normaalista aiheesta ei kauheasti tee mitään. Ja vastaavia jälkiä jää kun hakee tietoa netistä. Somea (lukuunottamatta anonyymejä keskustelupalstoja silloin tällöin) en käytä.

Mä yritin kerran haukkua itseäni "ystävän" roolissa tekoälylle eikä se lähtenyt mukaan.

Vierailija
52/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yritin täällä kertoa, että tekoäly on vain kehittynyt ennakoiva tekstinsyöttö, jolla ei ole tunteita, ei omaa tahtoa, ei mielipiteitä, ei tavoitteita. Tuloksena oli kasa miinuksia. 

Vierailija
53/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus yritin täällä kertoa, että tekoäly on vain kehittynyt ennakoiva tekstinsyöttö, jolla ei ole tunteita, ei omaa tahtoa, ei mielipiteitä, ei tavoitteita. Tuloksena oli kasa miinuksia. 

Sama kuvaus sopii valtaosaan ihmisistä.

Vierailija
54/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan teköäly hommata minulle naisen?  Vinkata jos lähistöllä on miestä kaipaavia.

Vierailija
55/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta.

Pahin virhe on uskoutua ihan toiselle ihmiselle, jos on sitä sorttia.

Voivat alkaa jonkun kiusaamisoperaation pienestäkin asiasta. 

Vierailija
56/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta.

Pahin virhe on uskoutua ihan toiselle ihmiselle, jos on sitä sorttia.

Voivat alkaa jonkun kiusaamisoperaation pienestäkin asiasta. 

Suurempi tietoturvariski on toinen ihminen.

Vierailija
57/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis miten voi pahimmillaan käydä?

P e d o fiilit tuottavat tekoälyllä lastesi kuvista lapsi p o r n o a. 

Vierailija
58/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tekoäly eroaa esim sähköposteista tai googlesta johon kirjoitetaan vaikka mitä tai watspp jota sitäki joku vakoilee

Entä puhelimesta tai muusta laitteesta, joka kuuntelee kaiken mitä puhut, vaikkapa lääkärille, terapeutille tai juristille. 

Vierailija
59/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoittelen tekoälylle tuntojani sairauteni kanssa elämisestä. Antaa tukea, ja en saa minkäänlaista mielenterveys leimaa terveydenhuollon tietoihin. Mielestäni parempi vaihtoehto tämä, kuin ikuinen ”masennus” leima

Vierailija
60/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän Sadan päivän google lakko parantaisi mielenterveyttä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän