Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä uskoudu tekoälylle – näin voi pahimmillaan käydä

Vierailija
24.07.2026 |

Suomalaiset käyttävät tekoälyä ylivoimaisesti eniten tiedonhaussa, mutta neljälle prosentille tekoäly on myös keskustelukumppani, ajattelun peilaaja ja henkinen tuki. Näin kertovat MTV Uutisten teettämän kyselyn tulokset.

Tekoälyyn liitetty emotionaalinen aspekti kavahduttaa tietokirjailija Petteri Järvistä

– Se on suorastaan pelottavaa, Järvinen sanoo.

Keskusteluun kykenevät mobiiliversiot paitsi puhuvat virheetöntä suomea, myös ilmaisevat tunteita.

– Ne painottavat asioita, ne nauravat, ne kertovat vitsejä. Aivan kuin ihmisen kanssa keskustelisi. Heti jopa itseltä unohtuu, että tämä on vain kone, ei tälle tarvitse kertoa henkilökohtaisia asioita. Ei tarvitse kiittää, ei tarvitse olla kohtelias. Tämä on vain softa jossain amerikkalaisessa pilvessä, Järvinen muistuttaa. 

– Kun tällaisen kanssa tottuu elämään, niin se alkaa jo kuulostaa tosi vaaralliselta.

– Monet suomalaiset ja muutkin eurooppalaiset vain rupeavat juttelemaan ja sitten tavallaan lähtevät polulle, jossa kriittinen ajattelu unohtuu. Maailmalta on esimerkkejä, että monet nuoret ovat jääneet koukkuun ja juttelevat tekoälyn kanssa enemmän kuin vanhempiensa kanssa, Rouhiainen sanoo.

Esimerkiksi tietoja, jotka liittyvät omiin henkilösuhteisiin, sairauksiin tai työuraan, kannattaa varjella.

– Ne ovat asioita, joita [yleinen tietosuoja-asetus] GDPR tosi tarkkaan kieltää kertomasta kellekään ja laittamasta julkisuuteen. Mutta sitten ihminen itse menee laittamaan ne tekoälypalveluun, Järvinen sanoo.

– Ei mietitä sitä, mihin tiedot päätyvät viiden tai kymmenen vuoden päästä. Minkälaista profiilia meistä voidaan rakentaa, kun tiedetään meidän salaisuudet. Se on potentiaalisesti paljon vaarallisempaa kuin Googlen tai Facebookin seuranta, Järvinen lisää.

Viaton kuva lapsesta sosiaalisessa mediassa voi muuttua tekoälyn aikakaudella joksikin ihan muuksi.

Britanniassa varoitetaan vanhempia julkaisemasta lastensa kuvia verkossa, koska tekoälyn käsittelyssä tuiki tavalliset otokset lapsista muuttuvat yhä useammin hyväksikäyttömateriaaliksi. Aiheesta uutisoi The Guardian.

Britannian keskusrikospoliisin (NCA) sekä Internet Watch Foundation (IWF) uusien ohjeiden mukaan vanhempien tulisi tehdä sosiaalisen median tileistään yksityisiä tai jakaa kuvia lapsistaan vain suljetussa ryhmässä, jossa on heidän läheisiään.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis miten voi pahimmillaan käydä?

Vierailija
22/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla ei ole mitään salattavaa" - lukekaapa tämä:

https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000012115855.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvisestä on tullut vanhemmiten aivan luddiitti.

Enemmän se tietää, kuin sinä.

Vierailija
24/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvinen ehkä unohtaa tekoälyn olevan tekoäly, eikä osaa lukea tekstiä kriittisesti tai pyytää lähteitä ja tutkittuja tuloksia näkyviin. Se ei tarkoita, että myös kansa olisi myös niin lammas.

Vierailija
25/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tekoäly eroaa esim sähköposteista tai googlesta johon kirjoitetaan vaikka mitä tai watspp jota sitäki joku vakoilee

Siten, että tekoäly tietää ihmisen kaikki psykologiset heikkoudet ja osaa sovittaa vastauksensa siten, että se vahvistaa kuplaa jossa elät ja pahimmillaan ohjaa tekemään sinua valintoja, jotka eivät välttämättä ole sinulle hyväksi. Toisaalta maailmassa on ihmisvaikuttajia, jotka tekevät täysin samaa.

Vierailija
26/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kertonut täällä palstalla ihan samoja asioita kuin tekoälylle. Ei mun ongelmat ole niin uniikkeja ja mielenkiintoisia, että niistä kukaan saisi mitään sen ihmeellisempää sisältöä. Kärsin ihan samanlaisista tuikitavallisista ongelmista kuin kaikki muutkin.

Annat varmaan myös yhteystietosi, pankkitilinumeros yms justiinsa tuollainen vähättely antaa  valtaa paljon suuremmalla uhalle, tekoäly tietää mitä teet sillä hetkellä, missä liikut, paljonko tililläsi on rahaa, kuuntelee puheitasi yms yms

En kerro tilinumeroani enkä yhteystietojani täällä palstallakaan. Tililläni on rahaa 22 euroa.

Vierailija
27/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen artikkelista tulee mieleen korona-aika, kun alettiin puhumaan salaliittoteorioista. Tuo mies vaikuttaa aivan salaliittoteoreetikolta.

Vierailija
28/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten tekoäly eroaa esim sähköposteista tai googlesta johon kirjoitetaan vaikka mitä tai watspp jota sitäki joku vakoilee

Siten, että tekoäly tietää ihmisen kaikki psykologiset heikkoudet ja osaa sovittaa vastauksensa siten, että se vahvistaa kuplaa jossa elät ja pahimmillaan ohjaa tekemään sinua valintoja, jotka eivät välttämättä ole sinulle hyväksi. Toisaalta maailmassa on ihmisvaikuttajia, jotka tekevät täysin samaa.

No se, että tekoäly on välillä erimieltä kanssani jostain asiasta on vain opettanut itseäni argumentoimaan paremmin. Ja näkemään asioita eri kulmista. Toki saman keskustelun voisi käydä toisen ihmisen kanssa, mutta pakko sanoa, että tekoälyn kärsivällisyys ja faktaan perustuva ajatusmalli on paljon hedelmällisempää. Toinen ihminen kun tunkee omia emootioitaan joukkoon, ei välttämättä osaa perustella faktoihin perustuen ja siten johdattaa vielä kauemmas oikeasta suunnasta. Tekoäly myös muistaa, mitä sanoit aiemmin, jolloin se näkee kokonaiskuvan paljon paremmin kuin ihminen. Mutta tekoälyä pitää osata ohjata ja muistuttaa yksityiskohdista.

Vierailija
29/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoisesti voin kertoa maksusta asiani jollekin mt-ammattilaiselle joka kirjaa ne Kantaan. Kannasta ne sitten voivat päätyä vaikka jonkun tutun hoitoalan uteliaan ihmisen silmille, jollekin lääkärille luettavaksi ja joka evää minulta hoidon johonkin fyysiseen sairauteen, koska tiedoissani lukee sitä, tätä ja tota. Tai ne tiedot myydään ulkomaille ja taas jollekin jenkkipalvelimelle. 

Siis KENELLE tässä pitäisi sitten purkaa sydäntä? Jos en puhu kenellekään tulen hulluksi ja jos kerron mokaan tietoturvani. Ei voi voittaa!

Vierailija
30/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole esim kirjautunut chat gtp:hen eikä anna sen käyttää tietoja oppimismielessä niin mihin tietoni menevät?

Vierailija
31/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvinen ehkä unohtaa tekoälyn olevan tekoäly, eikä osaa lukea tekstiä kriittisesti tai pyytää lähteitä ja tutkittuja tuloksia näkyviin. Se ei tarkoita, että myös kansa olisi myös niin lammas.

Osa ihmisistä on aivan saatanan tyhmiä. Ihmiset menevät yhä halpaan nigerialaiskirjeisiin ja rakkaushuijauksiin, vaikka niistä on uutisoitu vuosikausia.

Vierailija
32/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut sille parisuhderistiriidoista. Tekoäly on aina puolellani, silloinkin kun välttämättä ole oikeassa. Eli se vahvistaa vastakkainasettelua.

Ensin tuntuu hyvältä että joku on puolellani mutta sitten tulen yhä kukkuisemmaksi enkä millään rakentavalla tavalla.

Vierailija
33/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on huolissaan toisista suomalaisista ketkä juttelevat mielummin tekoälyn kanssa kuin heidän itsensä kanssa somessa, vaikka suomalaisen vastaus on kaikkeen "txpx ittes" ja tekoäly saattaa oikeasti jopa antaa suuntaa antavia vastauksia ongelmiin. :D

Vierailija
34/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että tässä pahasti käy. Olen jakanut vanhustenhoitoon liittyviä asioita, joita en halua muille jakaa oman moraalini takia. Ja saanut tunteilleni tukea. Tunteilleni, joista koen syyllisyyttä. On tullut itku monet kerrat jo koska koen että saan tekoälyltä empatiaa, vaikka tunnen itseni välillä itsekkääksi hirviöksi.

Mielestäni on parempi keskustella tekoälyn kanssa kuin maksaa terapeutille 200 e/kerta.

Vierailija
35/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren Mark Zuckerbergin sanoja lainaten, "dumb f*cks".

Vierailija
36/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut sille parisuhderistiriidoista. Tekoäly on aina puolellani, silloinkin kun välttämättä ole oikeassa. Eli se vahvistaa vastakkainasettelua.

Ensin tuntuu hyvältä että joku on puolellani mutta sitten tulen yhä kukkuisemmaksi enkä millään rakentavalla tavalla.

Tulee varmasti tämän kaikkia mielistelevän tekoälyn kanssa käymään hyvin kun kaikki ovat oikeassa, mikä voisi mennä pieleen....

Vierailija
37/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä tietoja ihmiset sille tekoälylle sitten oikein antavat, jotka vaarantaisivat jotain. Itse kyselen niin laidasta laitaan asioita, ettei siitä saa mitään tiettyä kuvaa minusta aikaan. Olen tehnyt samoin esim. Tubessa, katson eriaiheisia videoita niin laidasta laitaan, ulko- ja kotimaisia, Aasiasta Usahan, ettei Google ja Tube pysy kärryillä siitä, mistä eniten olen kiinnostunut. Suosituksia en juurikaan saa ja jos saan, ne eivät useinkaan vastaa kiinnostustani.

Vierailija
38/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt säästä, maanviljelystä, talon maalaamisesta, olen avautunut siitä kuinka puhki olen yhdessä ihmissuhteessa. Kuulin sanan kaasuvalotus ensimmäistä kertaa tekoälyltä. Olen sen jälkeen jaksanut elää paremmin.

Vierailija
39/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä tietoja ihmiset sille tekoälylle sitten oikein antavat, jotka vaarantaisivat jotain. Itse kyselen niin laidasta laitaan asioita, ettei siitä saa mitään tiettyä kuvaa minusta aikaan. Olen tehnyt samoin esim. Tubessa, katson eriaiheisia videoita niin laidasta laitaan, ulko- ja kotimaisia, Aasiasta Usahan, ettei Google ja Tube pysy kärryillä siitä, mistä eniten olen kiinnostunut. Suosituksia en juurikaan saa ja jos saan, ne eivät useinkaan vastaa kiinnostustani.

Miten et muka saa suosituksia kun suosituksia juurikin on kaikki tuben yms. etusivut täynnä jotka perustuu katsomani materiaalin analysointiin. Ettei nyt olisi niin että kuvittelet olevasi fiksumpi kuin huippuunsa trimmattu vakoilujärjestelmä joka tietää digitaalisesta elämästäsi kaiken.

Vierailija
40/61 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos on selvästi vähän teknisesti kömpelö ihminen ja kirjoittaa siitä, että on hyvin turhautunut parisuhteessaan, tulee kertoneeksi, että on oiva kohde rakkaushuijauksille. Vaikka mitään arkaluontoista ei kertoisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän