Kuinka usein teillä leivotaan pullaa?
Tai siis onko nykyään perheissä enää tapana se että säännöllisesti leivotaan vehnäsiä?
Kommentit (25)
Tuo vehnänen on ihana sana. Äitini vanhassa koulun keittokirjassa oli erikseen ohje juhlavehnäsille ja arkivehnäsille. En enää muista mikä ero niissä oli. Ehkä juhlavehnäsiin tuli enemmän sokeria ja voita?
Lapsuudenkodissani ei leivottu säännöllisesti pullaa eikä se minullakaan ole tapana. Leivon pullaa lähinnä pääsiäiseksi, rahkapiirakoita. Joinain vuosina leivon pienen erän laskiaispullia.
Tavallaan harmi. Minusta tuntuu että säännöllinen pullan leipominen toisi iloa elämään, se ihana tuoksu ja kaikki. Mutta ei voi mitään, on pidettävä huoli linjoista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei ehdi.
Tiktok. Netflix. Seuraan neljää eli Tubettajaa ja Vauvapalstaakin on ehdittävä katsella.
Hirveän kiireistä tämä nykyaika.
Ei ikinä. Lapsuudenkodissa ei leivottu pullaa, joten en oppinut tykkäämään sen mausta.
Jos leivon, leivon marjapiirakkaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ei koskaan. Pitäisi kai joskus leipoa
Ei enää vuosikymmeniin kun äitini lähti kohtI sitä parempaa maailmaa , leipoi pullat, piirkat , teki ruuat.Nyt kaikki on toisin, ostan ehkä kaupasta keksipaketin jonka syön vähitellen kahvin kera.
Ei koskaan. Taloudesta ei edes löydy vehnäjauhoja tai sokeria.
Mä en ole ikinä leiponut pullaa, melkein 50v olen jo.
Siinä on muuten halpa herkku, ja taivas aukeaa maan päälle. Unohtakaa se vaaka. Esim. opiskelijat tai työttömät tai te joita velkataakka painaa. Yhestä taikinasta saa kymmeniä herkkuja, ja paras pullataikina tehdään veteen. Kuivahiivapaketti ei maksa mitään, siitä riittää neljään lauantaihin. Lämmität veden kädenlämpöiseksi, lisäät suolan, kardemumman, sokerin, munan, toisessa kupissa kuivahiiva jauhoihin. Lopuksi vaivaat rasvan sekaan. Pyörittelet leivinpaperin päälle pulliksi. Kun ovat hieman kohonneet, leikkaat voista pieniä neliöitä ja painat sormesi pullan sisään voipalan avulla. Päälle kanelia ja sokeria.... voitelet kananmunalla ennen uuniin laittoa.
En ole koskaan leiponut pullaa. Ostan kaikki pullat valmiina.
Hiivainen piirakka kaipaa käsittelyä
Just tänään leivoin mustikkapiirakkaa ja pellillisen pullaa. Edellisestä kerrasta noin kuukausi.
Ei usein. Leivon kyllä aika säännöllisesti, mutta hiivaleivonta ei ole mun ominta juttua.
Ei koskaan. Ei tule syötyä mitään makeita leivonnaisia. Jos joskus leivon niin suolaisia piirakoita, sämpylöitä jne.
Itse asiassa minulla on pullataikina tuolla nousemassa. Aion korvapuusteja leipoa. Aamusella tein omenamurupiirakoita pakkaseen ja keitin viimeiset viime vuotiset marjat mehuiksi. Täällä lapissa pitää pian keskittyä uuteen marjasatoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Just tänään leivoin mustikkapiirakkaa ja pellillisen pullaa. Edellisestä kerrasta noin kuukausi.
Piirakka mustikat poimin eilen ja just putsasin. Illalla paistelen niistä piirakan. Pullaa tosin en leivo koskaan kun en pullaa syö. Mustikkapiirakan tai pari teen joka "syksy". Jaksan poimia niitä just sen verran kerralla mitä tarvii yhteen. 😂
En ole koskaan pullaa leiponut, enkä leivo. En niitä syö.
Ikävä kyllä ei koskaan. Pitäisi kai joskus leipoa