Onko amaryllis vaikea kasvatettava?
Siis sipulista jos laittaa jouluksi tulemaan, mitä temppuja tiedossa? Kiitos jos voit auttaa.
Kommentit (6)
Minäpä sitten kokeilen, vaikka muuten olenkin ihan onneton kasvien kanssa. Pitääkö sitä kasvattaa valoisassa/pimeässä, lämpimässä/viileässä? Onkohan siinä mukulapussissa joku ohje?
Ei tullut lehteä eikä kukkaa, en tiedä mikä sipulissa oli.
Sen sijaan olen saanut jo monena vuonna kaupasta osteun valmiin kukan sipulin uudestaan kukkimaan. Juuri kaivoin kukkapenkistä neljä sipulia, jotka laitan jouluksi kasvamaan.
amaryllisohjeet esimerkiksi viherpeukalot.fi -nettikaupasta!
yleensä niissä pusseissa on ohje, mutta joskus se on vaan hollanniksi...
Periaatteessa tosiaan pitäis riittää kun kastelet aluksi kerran kunnolla ja sitten odotat, kun sipuli lähtee parin viikon sisään kasvamaan. Mulle on kyllä joskus käynyt niin, että mitään ei ole tullut esiin yhdellä kastelukerralla, vaan sipulia on pitänyt herätellä useampaan otteeseen. Mutta älä silti kastele liikaa. Jos kasvavaa kukkavartta kastelee, se venyy ja venyy ja venyy ja sitten kun se kukka puhkeaa täyteen loistoonsa, varsi on niin pitkä, että painava kukka kaatuu.
Keväällä istutan kukkapenkkiin ja sielä saa olla, kuivana kautena olen kastellut samalla kuin pihakukkia. Nyt siis kaivoin ylös ja annan olla siivouskomerossa marraskuulle ja sitten istutan multaan ja kastelen samaan tapaan kuin edellä monet ovat kertoneet.
4
multaan ja kastella kerran pari. Sitten saa odottaa, että kukkavana nousee täyteen mittaansa, ennen kuin tarvii tehdä mitään. Vasta kukkivaa amaryllistä kannattaa kastella enemmän ja vasta kukinnan jälkeen kannattaa lannoittaa - ja sekin vain jos haluat saman sipulin kukkivan ensi vuonnakin.
Ne kaupasta ostettavat on valmiiksi käsitelty niin, ettei niiden kanssa käytännössä voi epäonnistua. Vasta sitten on enemmän kommervenkkiä, jos haluat sen kukkivat ensi vuonna ja sitä seuraavana ja sitä seuraavana.