Miten selviydytte ristiäistarjoiluista?
Mitä olette tehneet ruuaksi ristiäisiin? Entä kahvipöytään? Musta tuntuu, että meidän 2 leikki-ikäistä saavat niin paljon sotkua aikaiseksi, että mulle on suuri saavutus, jos kykenen saamaan kodin siistiksi ja lapsille juhlavaatteet päälle ristiäisiin. Edelliset ristiäiset on pidetty isovanhemmilla, kun asuimme siellä lähellä, mutta nyt olisi tarkoitus pitää ensimmäiset perhejuhlat omassa kodissamme. Tiedän, että monet ovat tarjonneet ristiäisissä vain kakkukahvit, mutta meidän täytyy myös tarjota lämmin ruoka, kun paljon vieraita tulee pitkän matkan takaa. Onko menuvinkkejä?
Kommentit (22)
Kaveriksi vaikka karjalanpiirakoita ja munavoita, piisaa suolaiseksi.
Isovanhemmilta, ystäviltä, pitopalvelusta?
Minä en selviytyisi. En ole koskaan saanut edes kotia siivottua, ruuista puhumattakaan. Meillä on siis kastejuhlat vietetty aina kirkolla ja kakut haettu leipomosta.
Voisiko ruoaksi harkita esim. jonkinlaista (possun)paistia? Se olisi ainakin helppo tehdä, eikä kilohintakaan tätä nykyä päätä huimaa. Tai/ja jotain uunissa hauduteltavaa ruokaa?
Meillä on tupakeittiö ja en haluaisi nähdä ruuanlaittosotkuja keittiössä ristiäisten aikana. Koko suku ei tule, vain sisarukset lapsineen ja isovanhemmat ja kummit tietysti.
Juhlissa vierasmäärä vielä lämmittää kotia lisää.
joko jo buukattuja tai sitten lomalla... Yhdestä sain tarjouksen, mutta oli ihan törkeän kallis. Kaikilla kavereilla on myös pieniä lapsia, joten en viitsi pyytää meille " juhlapiiaksi" . Isovanhemmille olen yrittänyt vihjata, ettei taida tarjoulut onnistua omin voimin, mutta eivät tarjonneet apua. En sitten viitsi ihan pyytämällä pyytää, ja olisihan se kiva heillekin tulla edes joskus valmiiseen pöytään. Olenhan minäkin jo ihan aikuinen nainen, enkä mikään teinityttö.
Kakunkin voi tehdä edellisenä päivänä ihan koristeluineen, että tarjoilujen esillepano jäisi vain ristiäispäivälle, ja tosiaan tiedän että tuo kodin siistinä pitäminen on aika toivoton tehtävä joten armahda itseäsi :) ei kukaan varmasti oletakaan että lapsiperheessä voi olla koko ajan tiptop.
Sen voi ainakin tehdä jo edellisenä päivänä.
Tosin äitini valitti, kun jossain lakkiaisissa oli ollut ainoana " ruokana" MAKARONISALAATTIA. Olipa hirveää :)!
Salaateissakin on se ongelma, että näyttävät usein nuutuneilta seuraavana päivänä. Kotitekoinen kermapäällysteinen täytekakkukin näyttää vanhalta, jos on edellisenä päivänä koristeltu. Marsipaani yms. juttuja en oikein hallitse.
jälkiruoaksi kakkukahvit. Paljonko tulee väkeä?
äitini pitänyt kaikille lapsenlapsilleen ristiäiset :)
Sotket vaan valmiit sipuloiperunasuikaleet ja savupororouheen keskenään, kermat päälle ja vähän mustapipuria, voi tehdä myös ed. päivänä, mutta on niin pienitöinen ettei haitanne tehdä samanakaan päivänä. Kaveriksi tuoresalaatti. Kakun voit kostuttaa ja täyttää valmiiksi, koristelet vain aamulla. Sitten vaikka jokin kuivakakku jonka voit tehdä parikin pvää aikaisemmin+keksiä.
kyllä jonkun salaatin näppää aamulla valmiiksi ja kakkuun pursotukset reunalle. Siinä menee aikaa maksimissaan 20min. kerman vatkaus mukaan lukien.
Keittoruuat voi tehdä valmiiksi edellisenä päivänä ja lämmittää sitten juhlissa.
Juhlapäivän aamuna ehtii tehdä paljon!! Meillä ainakin juhlat ovat aina iltapäivällä juuri sen vuoksi että on aikaa valmistella myös aamulla eikä tarvitse kamalassa kiireessä töhistä.
Minkä merkkistä tuo savupororouhe on?
Miten saan onnistumaan pakasteaineksista tehdyn kiusauksen? Mulla kiusauksista tulee vetisiä tai sitten epämääröistä pehmeää mössöä.
Piirakat ostat leipomosta. Munavoi ja salaatit on nopea tehdä itse. Ja jos vielä leikkeleitä yms lautasille mitä voi laittaa piirakan päälle. Varmasti täyttää vatsan.
Tai pitsaa, tekee etukäteen ja pakastaa.
Suolaisia piirakoita voi myös tehdä etukäteen pakkaseen.
Vierailija:
Minkä merkkistä tuo savupororouhe on?
Miten saan onnistumaan pakasteaineksista tehdyn kiusauksen? Mulla kiusauksista tulee vetisiä tai sitten epämääröistä pehmeää mössöä.
valmistamaa, muistathan, että on aika suolaista, joten suolaa ei tarvitse lisätä kuin ripaus. Vetistä ei tule, kun laitat kermat sipuliperunapussin ohjeen mukaan, samassa paistoaika. Mausteeksi ei tarvitse kuin pienesti suolaa ja mustapippuria, tää on ruoka jota ei kannata pilata mausteilla! Toki oikealla kermalla tulee paljon parempaa kuin kevytversioilla, itse olen laittanut isoon satsiin kumpaakin.
vieraita on ollut parikymmentä ja olen tehnyt sellaisia tarjottavia, joita voi tehdä pikkuhiljaa edellisinä päivinä. Esim. kakun tein edellisenä päivänä ja laitoin kermat ja koristelut ristiäispäivänä. Tarjoamista on ollut joskus ruokaa, joskus ruokaisia piirakoita ja salaatteja, kuitenkin sellaisia, jotka eivät mene pilalle, jos tekee edellisenä päivänä ja lämmittää. Esim. kinkku, lohi ja kasvispiirasta voi tehdä etukäteen.
Vierailija:
kiusausta. Lihan määrä ei tarvitse olla kovin suuri, koska savuporo maistuu aika voimakkaasti. Ja sit kun vielä muistat sen, että isompi määrä kypsyy kauemman aikaa kuin esim 4 hengen pikkuannos :). Jos 4h annos kypsyy 200 asteessa n. 50 min, niin isompi vuoka (about 20 hengelle) saa olla 175 asteessa n. 2 tuntia. Kanttii maistaa välillä onko kypsää ja jos meinaa palaa, niin peitä foliolla.
Tämän takia ristiäiset jäivätkin välistä - en nähnyt mitään syytä alkaa kestitsemään ihmisiä, jotka olivat jo jättäneet minut täysin yksin. Ei riittänyt, että mieskin lähti.
Mutta perunat voi kuoria ja pilkkoa kylmään veteen edellisenä iltana, samoin muut kasvikset jne. valmistella hyvin pitkälle ja lohenkin paloitella, lisää siihen ihan vähän merisuolaa niin se säilyy seuraavaan päivään ja suolaa hyvin koko keiton. Sitten vaan ristiäispäivän aamuna keitto muhimaan kymmenen litran kattilaan, ei tule enää sotkua ja on tuore ja hyvä vastakeitetty keitto vieraille tarjota. Piirakat voit hakea leipomosta ja munavoin tehdä edellisenä iltana. Kakun voi myös täyttää kuorrutusta vaille valmiiksi edellisenä iltana, tai hae sekin leipomosta. Lisäksi vielä keksejä ja aiemmin leivottu kuivakakku - ei ole iso homma.
Koko suku?