Inhoan työpaikan sosiaalisia pelejä
ja miten niitä pitäisi pelata vaikkei kiinnostaisi. Tulen töihin, moikkaan ihmisiä, teen työni ja lähden kotiin. Tuossa on mitä työpäivän aikana teen.
Silti on aina porukassa joku joka ei kestä sitä. Eräskin ikäiseni nainen (olen 40v nainen ja hän +- jotain vuosia tästä) yrittää vierittää syyn niskoilleni virheistä tai saan jotain omituista kyräilyä/ihmettelyä osakseni.
Hän on porukassa sellainen "kuningatarmehiläinen" ja on inhonnut minua selvästi jo ensimmäisestä päivästä lähtien. Käyttäytyi varsinkin alussa lähes vuosi sitten tosi epäasiallisesti ja tein valituksenkin. Hän kun ihan suoraan kysyi "onko sulla aivoja päässä?!" perehdyttäessään työhön ja jätti tuolloin todella paljon kertomatta mitään siinä perehdytysvaiheessa.
Nyt luulin, että hän olisi viisastunut, mutta on vieläkin yhtä vaikea, mutta passiivis-aggressiivisemmin. Esim. valittaa minulle kaikesta mahdollisesta, ei ota vastuuta vaan sälyttää sitä muille ja kun virheitä tulee hän syyttelee muita. Minua esim. syytti asiasta josta en edes ollut vastuussa ja jäi kuva, että hän yritti nolata minua työnantajalle. Sanoin tietysti suoraan siitä etten ole toisten työstä vastuussa.
On tietysti myös jonkin tyttöporukan "kuningatar" ja heillä on jokin naisten kerho. Osa näistäkin ihmisistä on nykyään hankalia kohtaani sekä käskyttäviä. Minusta tämä kuvio on raskas ja lapsellinen, koska työ nyt ei ole mitään muuta kuin keino rahoittaa muu elämä ja tuoda rahaa kotiin kun minulla on alle kaksivuotias lapsi.
Tähän nyt varmaan tulee jotain ihme trullivastauksia, mutta sainpahan avautua, kiitos.
Kommentit (52)
Tuttua! tuota seurasi pitkä saikku ja alanvaihto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niitä "rentoja ja hauskoja" tyyppejä jotka ovat kivoja tasan tarkkaan niin kauan kun niitten takamusta nuolee ja nauraa niiden tyhmille jutuille. Ne kävelevät remskeästi toimistolla ja heittävät "rentoa läppää" ja tietävät kaiken. Kun kakka roiskuaa tuulettimesta ne muuttuvat kireiksi tai "katoavat" johonkin kiireellisempiin juttuihin, jotka ovat hoitamatta. Sitä pahan silmän määrää, jos niiden "rennot ja hauskat" ideat eivät olekaan jonkun mielestä innovaatioloikkia, jotka nostavat muutakin kun "rennon ja hauskan" tyypin omaa egoa.
Ja jengi on oikeasti niin tyhmää, että "rennot ja hauskat" tyypit saavat puhua selän takana "rennosti ja hauskasti" muita panetellen ja palvovat näitä työelämän selviytyjiä. Samoin "rennot ja hauskat" tyypit myöhästelevät ja deadlinet paukkuvat, koska on niin "rentoa ja hauskaa", eikä pidä noudattaa sääntöjä nyt päivän tai viikon tarkkuudella.
Nämä tämmöiset eivät kovinkaan usein ole hirvittävän päteviä hommissaan. Eivät huonojakaan, mutta jollakin kumman ilveellä ne onnistuvat keräämän porukan kiitokset ja saamaan ihmiset, varsinkin pomot luulemaan, että ovat tehneet suurimman tai tärkeimmän osan hommista. Tämmöisestä ei sovi sanoa, mutta se on jotenkin niljakasta. Lisäksi ne itse uskovat siihen, että rentouden ja hauskuuden lisäksi ovat uskomattoman tuottavia. Kuten kirjoitit, silloin ne katoavat, kun on oikeasti hätä ja kiire. Ja sen jälkeen lokkina paikalle. Kenties mukana meriselitys, miksi tällä(kin) kertaa kävi harvinaisesti näin.
Naulan kantaan!
Yksi tämmöinen lähti toissa perjantaina purjehtimaan duunista ja rennosti ja hauskasti toivotti viikonloput ja käski meidänkin ottaa iisisti ja rennosti ja hauskasti.
Työt on rennosti ja hauskasti osittain tän tyypinkin vuoksi myöhässä ja muut painaa pidempiä päiviä, jotta pysytään aikataulussa. Mitä hemmettiä nää itestään luulee ja mitä pomot näissä näkee?
Vierailija kirjoitti:
Älkää alapeukutelko kusipäät.
Vastatkaa vaan kysymykseen tai sitten olkaa vastaamatta.
Mihin kysymykseen? Ei aloituksessa ollut kysymystä.
Joo, itteäkin ärsyttää laiskat ja nokittelevat tyypit. Se nokittelu johtuu siitä, ettei näillä ole mitään oikeaa osaamista. Epävarmoja ovat. :D itse kohtaa kauniimpana ja hyvänä työntekijänä näitä "wannaabe" kuningattaria ym ym. Kiusaamista ja henkistä väkivaltaahan se on, ja aika riittää kaikkeen muuhun ku työntekoon. Kiusaavat ahkerampia ja osaavampia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun kuvailema henkilö on narsisti jolla on oma "hovinsa" työpaikalla. Ei ole mikään kuningatarmehiläinen vaan sairas ihminen. Hän jakaa ihmiset kahteen osaan, niihin joista hän itse hyötyy ja joilla hän voi pelata sosiaalisia pelejä työpaikalla, joiden avulla hän itse pystyy näyttäytymään hyvältä, ja niihin joista hän ei hyödy, joista hänen pitää päästä eroon. Hän näkee sinut uhkana omalle uralla etenemiselleen ja on siksi ottanut sinut kohteekseen. Hänen ajatusmaailmansa ei ole kytköksissä täysin realiteetteihin, tiedän tämän koska minulla myös vastaava miesnarsisti työpaikalla ja olen ihan vastaavanlainen töissä kuin sinä. Kannattaa tekeytyä mahdollisimman tylsäksi, esim. "grey stone" metodin mukaisesti hänen läsnä ollessaan. Kannattaa myös pyrkiä vastaanottamaan kirjallisesti kaikki häneltä tulevat työtehtävät ja muut asiat tai olla kosketuksissa teams palavereissa joissa on muut kuuntelemassa tai voi käyttää nauhoitusta. Kun olet täysin tylsä ja tavoittamaton hänelle hän ei jaksa välttämättä huomioida sinua. Hän puukottaa sinua myös selkään heti kun on mahdollista, joten pidä varasi. Yleensä siinä vaiheessa hänen tilaisuus koittaa kun esihenkilöitä vaihtuu tai johtoryhmässä vaihtuu henkilöitä, joille hän voi alkaa satuilemaan asioita omalla tavallaan.
Hänessä on kyllä kieltämättä narsusmiin viittaavia piirteitä ainakin mitä tulee siihen kommunikointiin jota on ollut silloin lähes vuosi sitten hänen kanssaan. En kuitenkaan usko hänen olevan muuta kuin "piirteinen", mutta on tosi raskas ja juuri sellainen, että tuottaa itse noita virheitä tekemällä ihmisistä takakireitä. Hän myös ottaa koko ajan pomon roolia vaikkei ole pomo.
Minut hän taas yritti alusta asti saada näyttämään tyhmältä ja epävarmalta, esim. tiuski kun kysyin ja valitti sitten kun en kysynyt - en voinut voittaa. Hän myös kyseli alussa "miten olet saanut tämän työn" ikään kuin vihjaillen, että olisin jotenkin jälkeenjäänyt. Hänelle pidettiin ilmeisesti puhuttelu kun valitin jolloin hän vähän korjasi käytöstään ns. hienovaraisemmaksi.
Ja minulle hän menee kyllä ihon alle enkä voi sille mitään sekä olen ihminen jonka täytyy saada käsitellä asiat pohjia myöten jotta pääsen yli. ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko hän sellainen "räpsy"?
Mikä on räpsy? ap
Esitän kuuromykkää jos joku yrittää pelata mitään pelejä. Pelatkoon keskenään. Asiallisiin, puhtaasti töihin liittyviin asioihin voin vastata.
Esimies joko tajuaa jutun juonen ja mitä kukin tuo pöytään tai sitten ei tajua. Useinhan nämä kuningattaret toki ovat esimiehen mielistelijöitä ja osa hänen hoviaan.
Hyi s*tana kun tuli ihan traumareaktio tätä ketjua lukiessa. Olen ap ollut samanlaisessa työpaikassa. Tuossa menee mielenterveys! Katsele äkkiä uutta työpaikkaa, vaikka tiedän sen olevan tällä hetkellä haastavaa. Itselläni on asiat nykyää hyvin, se vaati vain sen rohkeuden lähteä.
Iso vauva aikuisen ihmisen kengissä, sellainen työpaikkanarssi, joka kerää hovia ympärilleen ja manipuloi ihmiset ympärillään kuin Hamelnin pillipiipari. Ne joilla järki luistaa, eivät haltioidu ja joutuvat tulilinjalle.
Minusta ei koskaan tykätä työpaikalla kun olettavat mihun olevan tietynlainen profiloivat minut naisena ja olen parempi kuin miehet ja naiset niin minua kyräilevät muuta naiset etten ansaitsisi olla hyvä ja miehet haastavat minua ja halveksivat ja ovat olevinaan kivoja. Myyntiala
Olen samaa mieltä. Käsittämätöntä on se, että miten aiemmin samassa työporukassa toimineet menivät mukaan hänen vakuuttavaan käytökseen. Ja yhdestä tehtiin paikan hylkiö. Hylkiö oli ollut paikassa pitkään ilman ongelmia kenenkään kanssa.