Eräs läheiseni on sairastunut vakavadti
Hän on vuosikymmenet elänyt hieman erakkona, meillä läheisillä ei ollut hänen kotiinsa koskaan mitään asiaa. Ei vieraillut missään, viihtyi kotonaan.
Ainoat yhteydenotot häneltä ovat tähän saakka olleet niitä, kun pyytää rahaa (ja rahaa on sitten saanut).
Viime viikolla otti yhteyttä, tutkimuksissa on selvinnyt hänen olevan erittäin vakavasti sairastunut ja hoidot aloitetaan välittömästi.
Pääsimme nyt käymään hänen kodissaan ja meinasi oksennus tulla. Asunnossa samat matot, verhot, huonekalut kuin vuonna 1984. Kaikkialla lisäksi erittäin likaista ja asunnossa voimakas kuvottava haju.
Varmasti kuukausien roskat sisällä, jääkaappi kuorrutettu paksulla lialla ja sisältö vuosia vanhaa ruokaa. Keittiön kaapit vuosikymmenien liassa ja sisältönä vanhaa roskaa.
Vuodevaatteet ilmeisesti vaihdettu vuosia sitten.
Likaisia vaatemyttyjä lattiat täynnä.
Ilmastointi ventiilit on teipannut tukkoon, kysyttäessä miksi hän sanoi, että sitä kautta kuuluu naapureista äänet / puhe joka häiritsee.
Asunnossa ei saa pitää valoja päällä, verhoja ei saa avata, koska valo sattuu silmiin.
Tämä ihminen laihtunut varmasti 40kg, ruokahalua ei kuulema ole. Omasta mielestään hänen kodissa ei mitään huomautettavaa!
Tietenkin aloitimme asunnon siivouksen, joka kesti tunteja ja saimme vain pintaraapsaisun.
Monta isoa jätesäkillistä roskaa veimme pois.
Ostimme puhtaita petivaatteita, vaatteita. Kahvinkeitimmen ja muuta pientä.
Ruokaa kaappeihin noin 300 euron edestä.
Hänellä ei ollut pesuaineita, ei hygieniatuotteita tms. Mm vessapaperia ei ole käytössä, koska se tukkii pöntön?
No, mutta tässä on edessä tilanne että minun on peruttava oma varattuna ollut lomamatka, tuolla asunnossa on tehtävä isot siivoukset ja korjattava paikat. Hänen sairaalamaksut lankeavat minulle maksuun ja niihin arviolta tulee kulumaan noin 1000 euroa.
Hän ei missään nimessä halua sosiaalihuollossa asioida, hänestä se on häpeällistä.
Minulla on tähän mennessä mennyt rahaa ruokiin, matkoihin, omiin majoituksiin (omainen asuu minusta satojen kilometrien päässä), siivoustarvikkeisiin tms useita satoja euroja. Olen itse kuitenkin ihan tavallinen työläinen ja omat kesälomarahat ja suunnitelmat menivät hukkaan.
Kommentit (69)
Vaikka henkilö vastustelisi, hänen tilansa edetessä sosiaslitoimi voi hakea määräyksen hänelle edunvalvojaan, kun hänen sairautensa etenee. Sen lähtöpiste on se huoli-ilmoitus. Tee se hyvinvoointialueen verkkosivulla jo tänään.
Kannattaako muuten huonekaluja ostaa tässä vaiheessa? Ainakaan uusia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmessä häsläätte ja sähläätte toisten kotona? Pyysikö tämä ihminen sitä? En minäkään pitäisi noin rajattomiin ihmisiin yhteyttä, varmaan viimeiseen asti yritti välttää että ette tule sinne 'auttamaan'. selkeästi tärkeämpää nostaa omaa häntää kuin olla aito lähimmäinen, tämä ihminen vaikuttaa herkältä ja on todennäköisesti aistinut sen.
Nämä kaatopaikat paljastuvat yleensä siinä vaiheessa, kun sinne asuntoon on pakko päästää joku ulkopuolinen ihminen. Isä joutui useammaksi viikoksi sairaalaan ja asunto raivattiin sillä välin sellaiseen kuntoon, että sairaalasta kotiuttaminen kotihoidon turvin onnistui.
Ihanaa päivänjatkoa kaikille.
Helsinki - täältä tullaan. E
Rahattoman ihmisen laskuja on turha maksaa. Asuntoakaan ei niistä ulosmitata.
Ap,
On heitteillejättö olla huolehtimatta apua sairaudentunnottomalle ihmiselle. Haluatko todellakin pitää lähimmäisesi niin huonossa tilanteessa, että sinä pitkien matkojen päässä olet hänen ainoa apunsa, sillä vakavasti sairaana hän tulee tarvitsemaan apua päivittäin. Hänellä on oikeus arvokkaaseen loppuelämään tajusipa hän itse tilannettaan tai ei. Olet saanut täällä nyt tarpeeksi ohjeita huoli-ilmoituksen ja talousasioiden järjestelyyn. Älä nyt hyvä ihminen uppoa sairaan ihmisen ajatusmaailmaan mukaan ja jatka tuota sotkuerakon yksinpärjäämisen katastrofia. Herää ja hoida asiat viranomaisten tietoon, nyt!
Huoli-ilmoitus on tehtävä ja sitä kautta todennäköisesti hakemus edunvalvojasta. Ammattilaiset osaavat kyllä asiansa. Sukulaisten hyysääminen vaan pahentaan sairaan ihmisen tilaa. Elämän hallitseminen ei ole todennäköisesti ole ollut kunnossa vuosiin.
.
.
Asuntoni omistaja/taloyhtiön
osakas vastasi juuri minulle -
hän oli lukenut postauksen läpi
kommentteineen, pyynnöstäni.
🔴Hänellä tai puolisollaan
ei ole mitään tekemistä
tämän aloituksen kanssa.
.
Summa summarum:
1) Ap murehtii omaa, todellista sukulaisvanhustaan.
2) Kyse on täysin tekaistusta
dementikkotarinasta (eli
ihan normista Vauvan päivittäisestä trölläys_peruskaurasta). Ehkä
minua jostain syystä tahallaan
morkkaavat nyymipaikkakuntalaiset
tämän tekivät? Jotkut, jotka eivät
edes tunne minun isännöintiäni/
vuokranantajaani IRL. Kunhan
kadehtiessaan tai vain viihteenä
kiüsaavat. Meillä on osakkaan kanssa
kaikki läpikäytynä. -E-
.
.
Osakkaani toimii kunnallispolitiikassa ja nauttii yhteisön vakaata luottamusta.
Ei tällaiset kiusa/pilailupostaukset
hänestäkään mukavalta tunnu. E
Ja missään tapauksessa laskut eivät kuulu aloittajan maksettavaksi. Ei myöskään kannata liikoja uusia huonekaluja ostaa vielä tässä vaiheessa.
Huoli-ilmoitus nyt tehtävä. Sen jälkeen voi alkaa tehdä suunnitelmia jatkon suhteen. Haluaako tämä sairastunut ihminen hoitaa sairauttaan?