Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha ei ole parisuhteen valuuttaa

Vierailija
23.07.2026 |

Ja alkuun sanon myös, että parisuhteessa ei ole yhtään mitään valuuttaa, vaan parisuhde on molemminpuoleista toisen huomioimista. 

Raha on se valuutta jolla mitataan asioita työelämässä. Ei parisuhteessa. Nämä ovat eri maailmoja. 

Tasa-arvoisessa parisuhteessa aika on se asia, jolla on merkitystä. Molemmat tarvivat omaa aikaa yhtä paljon, ja samanlaisen elintason, samat mukavuudet. Muuten suhde ei ole tasa-arvoinen. 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaina kaikki miettii rahaa. Olet oikeassa siitä, että parisuhteeseen käytetty aika on se, jolla on merkitystä. 

Vierailija
2/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nimenomaan aika on se parisuhteen valutta. Raha on valuuttaa siellä töissä, ja siellä töissä käydään perhettä varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä koskaan tuolla tavalla ole ajatellut... Mutta niinhän se menee suhteessa, että molemmilla pitää olla sama elintaso. Ja molempien aika on yhtä arvokasta.... 

Vierailija
4/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aikalailla noin. Rahat ovat yhteisiä, vapaa-aika on omaa. 

Vierailija
5/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuon ajatusmaailman sisäistäminen olisi hyvä kaikille! Työpaikalla tehdään rahaa, parisuhteessa luodaan onnea! 

Vierailija
6/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut niin, että raha ei ole parisuhteessa valuuttaa, koska kumpikin maksaa itse kaikki omat kulunsa ja ne kulut, joita parisuhteessa aiheuttaa (esim. vesi- ja sähkölasku). Parisuhteessa ei rahalla ole mitään merkitystä, koska se ei näy molempien vastatessa itse itsestään. Jokainen on vastuussa omasta elintasostaan, mutta toista voi hemmotella lahjoilla ja matkoilla, jos haluaa.

Tasa-arvoisessa parisuhteessa ei oleteta, että toinen maksaa haluamani elintason. Jos minä en halua syödä joka päivä ravintolassa, niin se ei saa estää toista nauttimasta ravintolapäivällisistä, vaikka elintaso tuolloin on selkeästi erilainen!

Vierailija
7/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuon ajatusmaailman sisäistäminen olisi hyvä kaikille! Työpaikalla tehdään rahaa, parisuhteessa luodaan onnea! 

Töissä tehdään töitä palkan eteen. Parisuhteessa tehdään töitä onnellisuuden eteen. 

Vierailija
8/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa rahalla ei ole mitään merkitystä! Kyse on yhteisestä elämästä, yhteisestä onnesta eikä siitä, että vaatii toista maksamaan enemmän kuluja, koska tämä on opiskellut enemmän ja tekee töitä ahkerammin kuin mitä itse viitsii.

Vierailija
9/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittolakihan lähtee siitä, että kumpikin osallistuu perheen yhteiseen talouteen ja elatukseen kykynsä mukaan eli jos ei ole rahaa maksaa, niin tekee enemmän kotitöitä. Sillon paremmintienaava ja laskut maksava voi keskittyä työhön ja huonompituloinen tekee riemulla kotityöt, jotta parisuhde pysyy tasa-arvoisena.

Vierailija
10/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut niin, että raha ei ole parisuhteessa valuuttaa, koska kumpikin maksaa itse kaikki omat kulunsa ja ne kulut, joita parisuhteessa aiheuttaa (esim. vesi- ja sähkölasku). Parisuhteessa ei rahalla ole mitään merkitystä, koska se ei näy molempien vastatessa itse itsestään. Jokainen on vastuussa omasta elintasostaan, mutta toista voi hemmotella lahjoilla ja matkoilla, jos haluaa.

Tasa-arvoisessa parisuhteessa ei oleteta, että toinen maksaa haluamani elintason. Jos minä en halua syödä joka päivä ravintolassa, niin se ei saa estää toista nauttimasta ravintolapäivällisistä, vaikka elintaso tuolloin on selkeästi erilainen!

Miten se on tasa-arvoinen parisuhde jos molemmat maksavat omat kulunsa? Minun mielestäni tasa-arvoa parisuhteessa on se, että molemmilla on sama elintaso.

Toinen lentää yksityiskoneella lomalle ja toinen syö maksalaatikkoa 2 vuotta jotta sinne pääsee bussilla... Ei ole tasa-arvoa tuollainen. 

Vierailija
11/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliittolakihan lähtee siitä, että kumpikin osallistuu perheen yhteiseen talouteen ja elatukseen kykynsä mukaan eli jos ei ole rahaa maksaa, niin tekee enemmän kotitöitä. Sillon paremmintienaava ja laskut maksava voi keskittyä työhön ja huonompituloinen tekee riemulla kotityöt, jotta parisuhde pysyy tasa-arvoisena.

Luet lakia typerästi. Kykysensä mukaan ei tarkoita sitä, että rahalla saa ostaa toisen aikaa. 

Kykyjensä mukaan tarkoittaa sitä, molemmat osallistuvat ajallisesti yhtä paljon. Jos toisella on kykyjä tienata 4000 ja toisella 3000, niin molemmat ovat vastaavalla panoksella osallistuneet kykyjensä mukaan. 

Vierailija
12/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin puolisoa elättävänä... Olipa harvinaisen fiksusti sanottu. 

Raha ei ole parisuhteen valuuttaa. Muistan ensi kerralla kun tuo puoliso kokee alemmuudentunnetta. 

Kiitos tästä. 

Vierailija
13/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoisessa parisuhteessa molemmat tuovat pöytään niin paljon kuin samalla panostuksella kykenevät. 

Vierailija
14/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten molemmat voivat siivota pönttöä yhtälailla ja tehdä töitä yhtälailla. 

Vierailija
15/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan nimenomaan tarkoittaa sitä, että tekee kykyjensä mukaan. Jos toinen tienaa enemmän niin se on hänen kykynsä tienata. 

Vierailija
16/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikaina kaikki miettii rahaa. Olet oikeassa siitä, että parisuhteeseen käytetty aika on se, jolla on merkitystä. 

Aloituskin on vain rahan miettimistä. Toisen mielestä itse tienaamat rahat on omia ja toisen mielestä toisen tienaamat rahat ovat yhteisiä. Raha, raha, raha, vaikka kuinka sitä yritettäisiin piilotella muiden termien alle.

Vierailija
17/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on tasa-arvoinen parisuhde jos molemmat maksavat omat kulunsa? Minun mielestäni tasa-arvoa parisuhteessa on se, että molemmilla on sama elintaso.

Toinen lentää yksityiskoneella lomalle ja toinen syö maksalaatikkoa 2 vuotta jotta sinne pääsee bussilla... Ei ole tasa-arvoa tuollainen. 

No sitten ei pidä mennä loisimaan toisten lompakolle hypergamiahaahkana. Katsoo että se puolisokin syö maksalaatikkoa ja kulkee julkisilla niin kaikki on hyvin. 

Vierailija
18/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan ok, että vaimo tekee vähemmän. Mä teen pitkää päivää, vaimo normaalia. Mä tosin tykkään työstäni enemmän, että ehkä se on se juttu. Kykyjen mukaan... Vaimo hajoilee töissä ja mä tekisin mielelläni niin paljon kuin voisin... Ehkä tuokin menee sitten "kykyjensä mukaan"... Koen että pääsen jopa helpommalla... 

Vierailija
19/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei pidä mennä loisimaan toisten lompakolle hypergamiahaahkana. Katsoo että se puolisokin syö maksalaatikkoa ja kulkee julkisilla niin kaikki on hyvin. 

Eihän tuollainen ole mikään parisuhde. Tuollainen on elintasojenjakamissuhde. 

Vierailija
20/79 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elätän mun pienituloista miestä, ja todellakaan ei tulis vaatia siltä enempää aikaa kuin mitä itse käytän. Yhdessä tehdään kotityöt, minä todennäköisesti enemmän jopa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi