Listataas tähän asioita, joita nykylapset ei tiedä/muista
Aloitan vahvalla: Ysärin alussa pörröiset kumilelut nimeltä Goosh! Muistatko? :)
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Shekkien käyttö maksamiseen esim ruokakaupassa
Minä olen maksanut noilla jokusenkin ravintolareissun ennen kuin pankkiautomaatit tulivat käyttöön.
Olen. Saatavina oli eri makuja kahden pussin pakkauksissa. Yhdestä pussista sai litran juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen aamuhartaudet. Ihan kuin niistä voisi olla kenellekään nykyisinkään haittaa. Sen verran yleistä länsimaalaista maailmankatsomusta.
Nojaa, meillä aina joku pyörtyi juhlasalissa kesken pastori-rehtorin pitkäveteistä puhetta. Mutta sinne marssiessa pitkin käytäviä luokittain oli hyvä tilaisuus vilkuilla yhtä pitkätukkaista lukiolaishippiä, johon olin ihastunut. Olin 13. :)
Meillä pönötettiin seisoen, kunnes minä kerran muksahdin pyörtyneenä lattialle ja havahduin vasta, kun sali oli melkein tyhjä. Sen jälkeen meillä istuttiin aamunavauksen ajan lattialla, mikä oli tervetullut uudistus.
Tuosta alkup. kirjoittajan haittapuheesta sen verran, että en nyt tiedä tarvitseeko asioista olla suoranaista haittaa ennen kuin kannattaa miettiä kannattaako jotain traditiota muuttaa vai ei. Aamunavaus sinällään on ihan kiva asia, mutta en ymmärrä mitä tekemistä uskonnollisella sisällöllä on sekulaarisen valtion julkisessa koulussa. Ei siltä kristinuskolta ja sen vaikutuksilta meidän yhteiskuntaan oikein voi välttyä (ei toki tarvitsekaan), vaikka jotain aamuhartauksia ei kouluissa pidettäisikään. Itse koin ne varsinkin yläasteella vanhanaikaisiksi ja ajoittain ahdistaviksikin, ja jos silloin olisi ollut mahdollisuus poistua salista vakaumuksensa takia, olisin niin tehnyt. En koe kärsineeni varsinaista haittaa, mutta en myöskään ymmärrä miksi minun täytyisi kuunnella tunnustuksellista uskonnonharjoitusta, jos en itse tunnusta kyseistä uskontoa ja ole vapaaehtoisesti valinnut mennä kyseiseen tilaisuuteen. Näin aikuisena olen käynyt ev.lutin lisäksi mm. helluntai- ja ortodoksiseurakunnan jumalanpalveluksessa ihan vain mielenkiinnosta. Avarakatseinen kannattaa olla, mutta ei pakkotuputtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tiedä mikä kuva oli koululuokan aakkostuluissa N-kirjaimen kohdalla vielä 90-luvulla monissa kouluissa.
No ei ollut kuin ehkä joidenkin tosi erityisten oppilaiden omassa luokassa. Aloitin koulun 1991 ja muuttojen takia kävin peruskoulun kuudessa eri koulussa, ja 9.luokan lopetin vuonna 2000. Tuona aikana missään koulussa ei ollut kolonialismin ihailua. Jenkkiroska on mädättänyt aivosi.
Miksi ilkeilet, vaikka tuo edellinen kommentoija on oikeassa? Muistan nuo n-aakkostaulut erittäin hyvin. Terv. opettaja
Ai 90-luvulla?? 50-luvulla ehkä. Tai sitten meidän tuppukylässä 80-luvulla oltiin edistyksellisiä tai hankittu uudet taulut.
Toki arkikielessä sanaa käytettiin ilman mitään haukkumista.
Ainakin Savossa oli kyllä jo 90-luvulla ihan selkeä haukkumasana. Sain valistaa omaa 40-luvulla syntynyttä isääni toistuvasti, ettei tuota sanaa enää sovi käyttää. Hän ei todellakaan ole rasisti ja tuo sana on tosiaan ollut neutraalissa käytössä suomen kielessä, mutta ei kyllä enää 90-luvulla. Ei sitä sensuroitu n-sanaksi, mutta kyllä se ihan mediassa ja tavallisessa elämässäkin miellettiin haukkumasanaksi. Riippuu varmaan myös paikkakunnasta, mutta vaikka meidän kaupungissa oli tyyliin ainoastaan kaksi tummaihoista, niin hyvin ymmärrettiin korrekti puhetapa.
Goosheja en muista, Kooshit kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raappahousut ja laamapaita.
70-luvulla laamapaita oli muotivaate. Se oli myös päällä Rauli Baddingilla, kun esitti Syksyn Sävelessä Ja rokki soi -biisinsä. Se biisi on muuten Ruohosen veljesten säveltämä ja kitarat soittaa Albert Järvinen.
Joo, laamapaitoja pidin ensin lapsena 1950-luvulla. Sitten 1960-luvun lopulla ne tuli nuorisomuotiin minihameen ja leveälahkeisten housujen kanssa. Hippityyliä. Värjättiin kotona. Minulla oli vaaleansiniharmaa laamapaita puserona.
Raappahousut oli kivat. Pehmeät ja lämpimät. Villahousuista en tykänny.
Vierailija kirjoitti:
Tukkapölly ja sillä uhkailu!
Sekä vitsa ja remmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rymd, veteen sekoitettava lisäainejauhe, jota myytiin mehuna.
Siitä sisällöstä huolimatta se oli hyvää. Lienetkö edes maistanut tuon ajan appelsiinimehutiivisteitä? Niihin verrattuna Rymd oli herkkua.
Paras oli vihreä Tartsan-Rymd, liekö ollut jokin päärynään vivahtava maku.
Putkiradio