Onko sinulla huonosti käyttäytyvää / huonotapaista moukkaa lähisukulaisissasi?
Kaverin voi hylätä, jos tämä on jatkuvasti moukka ja ääliö. Mutta entäs kun omaan sisarusparveen kuuluva käyttäytyy näin? Otetaan muutama esimerkki:
- Uhriutuu ja syyllistää muita, vaikka itse aiheuttaa ongelmat, stressin ja kuormittumisen itselleen.
-Korostaa ylivertaista älykkyyttään, koska on sisarusparven ainoa akateemisesti kouluttu ja naimisissa maisterin kanssa. Pahin tuntemani besserwisser.
- Miettii joitain "pitäis tehdä"-asioita omassa päässään ja haukkuu muut, kun asioille ei tehdä mitään hänen haluamassaan aikataulussa, vaikka on ehkä joskus kerran ohimennen maininnut asiasta.
- Sanoo suoraan aina kaikki negatiiviset mielipiteensä ihmisistä, koska "rehellisyys" on tärkeää. Ei koskaan kehu ketään. Esim. oman lapsensa kuullen kutsuu tätä adhd-vajakiksi ja täysin toivottomaksi tapaukseksi.
- Käyttää häpeilemättä hyväkseen kaikkia ja kaikkea. Tekee asioita muille ja muiden kanssa puhtaasti vastapalvelusten takia. "Teidän lapsi voisi tulla meille viikonlopuksi. Otatte sitten meidän kolme lasta viikoksi, kun menemme.Espanjaan." "Tässä on tällainen hillopurkki, tuot sitten Ranskasta minulle shampanjapullon."
On paljon muitakin, mutta nämä nyt tulivat heti mieleen. En haluaisi olla missään tekemisissä koko tyypin kanssa, mutta valitettavasti on pakko kun on yhteisiä asioita hoidettavana.
Kommentit (40)
Äitini. On aina kokenut oikeudekseen kommentoida mun (tai kenen tahansa muun kuin itsensä) ulkonäköä. Milloin mulla on ollut liian treenatut jalat, huono ryhti, liikaa juurikasvua hiuksissa - "miksi sä et ikinä kiharra sun hiuksias niin näyttäisit joltain", liian pienet rinnat, yms. On ottanut musta salaa epäimartelevia kuvia, joita on sitten joskus suutuspäissään lähettänyt mulle ilmeisesti saadakseen mulle pahan mielen. Ei kohtele mua kuin lastaan, vaan pitää jotenkin kierolla tavalla mua "kaverinaan" ja on kertonut aivan liian avoimesti esim. hänen ja isäni seksielämästä yms. Senkin meni möläyttämään että on pettänyt isääni kummisetäni kanssa. Aivan järjettömän toksinen ihminen. Kokee olevansa maailman napa ja muiden täytyy tanssia hänen pillinsä mukaan. Välttelen tekemisissä olemista parhaani mukaan. Ikävää tietysti lapselleni kun oma isoäiti on tuollainen.
Nyt jo edesmennyt isäni oli sellainen, ettei hän eläkeaikana voinut puhua äidilleni muuten kuin vihaisesti äyskimällä. Mietin usein, että miksi ei voi pitää suutaan kiinni jos ei osaa puhua nätimmin.
Tähän kategoriaan kuuluvat ehdottomasti myös kutsumatta mökille pölähtävät vieraat, jotka "aattelivat olla pari päivää", tuovat kahvipaketin tullessaan, odottavat että.heille kannetaan ruokaa pöytään jne.
Lakkasin vastaamasta erään lähisukulaiseni puheluihin ja viesteihin, koska aina olisi pitänyt auttaa rahallisesti tai muuten. Silloin kun ei ollut ongelmia, niin hänestä ei myöskään kuulunut mitään.
On lohduttavaa lukea, että en ole ainoa, joka on saanut kärsiä tälläisen ihmisen touhuista. Oman siskon käsittämätän ylpeily ja aiheeton riitely, mitä et voi voittaa. Tulee huono olo pelkästään tätä kirjoittaessa; yritän siispä jatkaa päivääni keskittyen oman elämäni hyviin asioihin enkä suo ajatustakaan riidanhaluiselle, uhriutuvalle besserwisserille. Tsemppiä kaikille meille joita nämä kipeät ihmiset loukkaavat sanoillaan ja teoillaan! Emme ole yksin!
Isäni, pilannut monet juhlat, pyhät, vierailut omalla käytöksellään, on sellainen toksinen vihamielinen julkiröyhkeä narsisti, monesti saanut hävetä julkisilla paikoilla ja sit se vitsailee mauttomia naisvihamielisiä juttujaan.
Kehtaa vielä ihmetellä ettei olla vuosikausiin oltu tekemissä ja heittäytynyt marttyyriksi ja uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo edesmennyt isäni oli sellainen, ettei hän eläkeaikana voinut puhua äidilleni muuten kuin vihaisesti äyskimällä. Mietin usein, että miksi ei voi pitää suutaan kiinni jos ei osaa puhua nätimmin.
Ihmettelen että miten hekin päätyneet yhteen, jos toista suorastaan vihaa, omien vanhempien avioliitto samanlainen, äiti kuunnellut isäni kiukuttelua,mielenosoituksia yms 40 vuotta, erota ei tietenkään voida. En ymmärrä, en vaan yksinkertaisesti ymmärrä. Lapsena piti olla "viestinviejä" kun toinen piti mykkäkoulua monta vuorokautta.
Veli on juuri tuollainen. Se ero ettei ole akateemisesti koulutettu. En anna asian häiritä sillä en yksinkertaisesti ikinä suostu mihinkään sen ehdottamaan asiaan. Jos suunnittelee että hoidan lapsia tai tuon shamppanjapullon pyydettäessä niin vaihdan puheenaihetta.
Ap, jos saan arvata, niin kyseessä lienee sellainen äärimmäisen ekstrovertti tyyppi, yltiösosiaalinen päiväperhonen ja verkostoituja, joka ei kieltäydy mistään kutsusta tai järjestettävästä tapahtumasta. Koska ainahan puoliso hoitaa lapset ja kodin sillä aikaa, kun itse harrastaa sosiaalista elämää...
Hep, been there. Ja tuosta hyötymisestä hyviä esimerkkejä. Ihmisiä, joiden kanssa kannattaa "ystävystyä": ajoneuvomekaanikko, atk-guru, eläinlääkäri, fyssari, juristi. kauppias, kiinteistövälittäjä, lastenhoitaja, lääkäri, rakennusmies,...
Ei-ammatilliselta puolelta: veneen, avoauton, merenrantahuvilan, Lapin kelohonkamökin tms. omistaja.
Vierailija kirjoitti:
On lohduttavaa lukea, että en ole ainoa, joka on saanut kärsiä tälläisen ihmisen touhuista. Oman siskon käsittämätän ylpeily ja aiheeton riitely, mitä et voi voittaa. Tulee huono olo pelkästään tätä kirjoittaessa; yritän siispä jatkaa päivääni keskittyen oman elämäni hyviin asioihin enkä suo ajatustakaan riidanhaluiselle, uhriutuvalle besserwisserille. Tsemppiä kaikille meille joita nämä kipeät ihmiset loukkaavat sanoillaan ja teoillaan! Emme ole yksin!
Mahtaako sisaresi olla sote-alalla?
Meidän sisarusparvesta yksi on tuollainen. Ja yllättäen me muut emme ole hänen kanssaan tekwmisissä kuin pakollisten asioiden tiimoilta.
Kysy vaan, kuinka monta. Suku on pahin.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissä on vain sukuun naitu mutta hänen kanssaan olen tekemisissä vain perhetapahtumissa.
Puolison äiti ja sisko täyttävät narskukriteerit ja viimeisen vuoden aikana ollaan tehty heihin pesäeroa järjestelmällisesti sillä seurauksella, että ollaan paskoja sukulaisia. Mutta ihan hirmu paljon onnellisempia kun nuo kaksi itsekästä energiasyöppöä on pois kuvioista!
Mitå mieltä puoliso itse on?
Täysin käsittämätöntä käytöstä on kyllä. Sen lisäksi olevinaan parempia kuin muut. Ei sitä voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini. On aina kokenut oikeudekseen kommentoida mun (tai kenen tahansa muun kuin itsensä) ulkonäköä. Milloin mulla on ollut liian treenatut jalat, huono ryhti, liikaa juurikasvua hiuksissa - "miksi sä et ikinä kiharra sun hiuksias niin näyttäisit joltain", liian pienet rinnat, yms. On ottanut musta salaa epäimartelevia kuvia, joita on sitten joskus suutuspäissään lähettänyt mulle ilmeisesti saadakseen mulle pahan mielen. Ei kohtele mua kuin lastaan, vaan pitää jotenkin kierolla tavalla mua "kaverinaan" ja on kertonut aivan liian avoimesti esim. hänen ja isäni seksielämästä yms. Senkin meni möläyttämään että on pettänyt isääni kummisetäni kanssa. Aivan järjettömän toksinen ihminen. Kokee olevansa maailman napa ja muiden täytyy tanssia hänen pillinsä mukaan. Välttelen tekemisissä olemista parhaani mukaan. Ikävää tietysti lapselleni kun oma isoäiti on tuollainen.
Miksi olet tekemisissä? Kaikki poikki, heti. Ghostaus, esto.
Joo. Kolmeen kuukauteen ei kuulunut mitään, mutta nyt pitäisi taas hoitaa lapsia, lainata työkaluja, tulla auttamaan talkoohommissa jne.
Ymmärrän sisarustasi. Epäakateemisten sukulaisten kanssa asiointi on välillä tosi raskasta. Hermostuminen on moukkamaista mutta inhimillistä.