Ruoka on älyttömän kallista
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista se on. Mato-ongelle ahvenia nappaan ja metsä täynnä marjaa.
Näytä sun oma matoahvensaaliisi. Eikö ole? Kalja silti maistuu? Näin arvelin.
Satoja ahvenia napannut ja syönyt tänä vuonna. Kaljaa en juo.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on paljon halvempaa toisissa EU-maissa....
Vai niin on.
Suomen hintataso Euroopan kahdeksanneksi korkein
18.6.2026 — Ruoan hinnat ylittävät Suomessa EU:n keskiarvon noin 6 %:lla, Ruotsissa vajaalla 10 %:lla. Virossa ruoan hintataso ylitti Suomen hintatason ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko itse marjastanut tänä vuonna ja kauanko pysyit hengissä kyseisillä marjoilla?
190 litraa mustikkaa, 18l vadelmaa, 80l sieniä ja kohta alkaa puolukkakausi.
Ihminen tarvitsee paljon muutakin.Ei nuilla luonnonantimilla elä, ne on vaan lisäksi muun ruuan rinnalle.
Marjametsään on mahdittomuus mennä kaikilla, varsinkin kaupunkilaisilla.
Se tulee hyvin äkkiä kalliimmaksi kuin marjasaalis, täysin järetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko itse marjastanut tänä vuonna ja kauanko pysyit hengissä kyseisillä marjoilla?
64 kg olen myynyt lakkaa 20€/kg. Viikon olin suon lähellä asuntovaunussa, iltaisin kalastelin.
Lopeta ravintoloissa käynti. Kaupasta haet itse ja valmistat. Jollain 500e syö jo yksi ihminen ihan hyvin ja se on murto-osa taviksen tuloista.
Älä muuta sano. En ymmärrä miten joku syö muka 20 e/viikko. Minulla menee pelkästään marjoihin ja hedelmiin tuon verran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ravintoloissa käynti. Kaupasta haet itse ja valmistat. Jollain 500e syö jo yksi ihminen ihan hyvin ja se on murto-osa taviksen tuloista.
Älä keksi omia mielikuvia kenellekkään.Ei tässä puhuta ravintolaruokien hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Ja 95E Bensa Ruotsissa 1,40 €
Hihii. Ihan oikein suomalaiselle hampaattomalle lapaselle.
Ei niinkin vaikka pieni" autot seis" mielenilmaus kehä1 sisäpuolella perjantaina klo 16:00.
Ei se sen vaikeampaa ole
Vierailija kirjoitti:
En ole enää vuosikausiin käynyt ravintoloissa enkä kahviloissa. Ruoan teen itse ulkomaisista raaka-aineista. Enkä osta Suomalaisia tuotteita jollei ole pakko.
Kun rsim. jauhelihan hinta nousi vuodessa aivan älyttömästi niin kenelle se raha menee?
Ei ole joka maassa yhtä kallista tietenkään. Jos ruuan hinta on aloittajalle kynnyskysymys, niin mikään ei estä häntä muuttamasta halvemman ruuan maahan.
Suomessa pystyy kyllä pitämään ruokakustannukset aisoissa kun jättää limpparit, sipsit ja keksit ja muut vastaavat ostamatta mutta se tietysti vaatisi sitä, että luopuu hyvänolon tunteista, joita ko. tuotteet tuovat ja siihen ei moni pysty.
Perusruoka on kyllä Suomessa halvalla hankittavissa, mutta eri asia on kuinka moni on valmis pieneen vaivannäköön ja suunnitelmallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole joka maassa yhtä kallista tietenkään. Jos ruuan hinta on aloittajalle kynnyskysymys, niin mikään ei estä häntä muuttamasta halvemman ruuan maahan.
Suomessa pystyy kyllä pitämään ruokakustannukset aisoissa kun jättää limpparit, sipsit ja keksit ja muut vastaavat ostamatta mutta se tietysti vaatisi sitä, että luopuu hyvänolon tunteista, joita ko. tuotteet tuovat ja siihen ei moni pysty.
Perusruoka on kyllä Suomessa halvalla hankittavissa, mutta eri asia on kuinka moni on valmis pieneen vaivannäköön ja suunnitelmallisuuteen.
Ihan perusruokakin on muissa Eu-maissa halvempaa.
Sain tehtyä keittoa äsken, yhden annoksen hinta n. 1 euro.
Vierailija kirjoitti:
500€/kk yhdelle ihmiselle? Just. Söisin ulkona lähes päivittäin tuolla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee paljon muutakin.Ei nuilla luonnonantimilla elä, ne on vaan lisäksi muun ruuan rinnalle.
Marjametsään on mahdittomuus mennä kaikilla, varsinkin kaupunkilaisilla.
Se tulee hyvin äkkiä kalliimmaksi kuin marjasaalis, täysin järetöntä.
Missä Suomessa on sellainen kaupunki ettei ole metsää vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Jätä ahvener rauhaan. Ylikalastus on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on paljon halvempaa toisissa EU-maissa....
Vai niin on.
Suomen hintataso Euroopan kahdeksanneksi korkein
18.6.2026 — Ruoan hinnat ylittävät Suomessa EU:n keskiarvon noin 6 %:lla, Ruotsissa vajaalla 10 %:lla. Virossa ruoan hintataso ylitti Suomen hintatason ...
Ruotsin ruuan hintataso on yleisesti ottaen jonkin verran edullisempi kuin Suomessa. Elintarvikkeiden arvonlisäveron tilapäinen puolittaminen 6 prosenttiin sekä kruunun ja euron välinen valuuttakurssi tekevät ruokakorista Suomea halvemman.
Vierailija kirjoitti:
100€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse.
Jos syö kuin pikkulintu ja istuskelee päivät pitkät.