Voiko työnantaja kieltäytyä myöntämästä kesälomaa marras-joulukuun vaihteeseen?
Mulla olisi ensi vuonna kesäloma syyskuussa kiertävän lomalistan mukaan. Kyllä, meillä lomakuukaudet on toukokuun-syyskuu. Ei tarvitse siitä alkaa vääntämään.
Haluaisin mennä Uuteen-Seelantiin ensi vuonna, mutta siellähän on kestä silloin, kun meillä on talvi. Eli marras-joulukuun vaihteessa olisi jo kevättä ja lämpöisempää. Toki vielä parempi olisi, jos saisi pitää loman tammikuussa, mutta tuskin se on mahdollista. Raskastahan tuo olisi mennä ilman lomaa kesä ja yli vuosi odottaa lomaa, mutta todellakin haluaisin Uuteen-Seelantiin silloin, kun siellä on kevät tai kesä.
Voiko työantaja kuitenkin kieltäytyä tuosta, että lomaa siirretään myöhemmäksi kuin varsinainen kesälomakausi? Meillä ei voi vain ilmoittaa koska haluaa pitää lomansa.
Kommentit (52)
meillä lomakuukaudet on toukokuun-syyskuu.
Kyllä, voi kieltäytyä hyväksymästä lomaa, joka on marras-joulukuussa.
Työnantaja määrää loman ajankohdan. Työntekijä saa esittää toivomuksia.
Voi kieltäytyä, mutta miksi kieltäytyisi ilman järkevää perustelua. Onko teillä töissä kiirettä juuri tuohon aikaan vuodesta? Käytetäänkö sijaisia?
Eiköhän se työaikalaki määrää, että kesäloma on vietettävänä lomakautena. Työnantaja ei voi rikkoa lakia. Sovittaessa voi tietenkin antaa omaa lomaa, mutta siitä ei saa palkkaa.
Voit kysyä. Todennäköisesti kyllä voi suostuakin, koska marras-joulukuun vaihteessa ei niin kovin monet ole lomalla. Eikä tammikuussakaan. Kannattaa yrittää neuvotella. Tarjoa jotain vastalahjaksi, esim. että suostut suosiolla olemaan syysloman, hiihtoloman ja heinäkuun töissä. Niissähän aina on tiukinta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se työaikalaki määrää, että kesäloma on vietettävänä lomakautena. Työnantaja ei voi rikkoa lakia. Sovittaessa voi tietenkin antaa omaa lomaa, mutta siitä ei saa palkkaa.
Saa sen muulloinkin pitää, jos se on oma toive ja sopii työnantajalle. Laki vain suojaa, että työnantajan on annettava se lomakauden aikana, ellei työntekijä itse muuta toivo.
Vierailija kirjoitti:
Voi kieltäytyä, mutta miksi kieltäytyisi ilman järkevää perustelua. Onko teillä töissä kiirettä juuri tuohon aikaan vuodesta? Käytetäänkö sijaisia?
Olen hoivakodissa töissä ja meillä on aina yhtä kiireistä ympäri vuoden. Joulun aikaan tai joulun ajan listoille ei kyllä yleensä lomaa saa koska siinä tulee enemmän vapaita, kun tulee arkipyhävapaat ja vaikeampi aina suunnitella riittävä määrä työntekijöitä vuoroihin.
Tiedän sen verran hyvin esihenkilön, että hän miettii sitten jaksamistani, jos ei ole kesällä lainkaan lomaa ja yli vuosi edellisestä lomasta. Tänä vuonna olen elokuussa lomalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainut pakottava määräys on kahden viikon yhtäjaksoinen loma.
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä. Todennäköisesti kyllä voi suostuakin, koska marras-joulukuun vaihteessa ei niin kovin monet ole lomalla. Eikä tammikuussakaan. Kannattaa yrittää neuvotella. Tarjoa jotain vastalahjaksi, esim. että suostut suosiolla olemaan syysloman, hiihtoloman ja heinäkuun töissä. Niissähän aina on tiukinta.
Ei meillä ole mitään merkitystä sanooko olevansa töissä heinäkuussa. Meillä on kiertävä lomalista. Syysloma ja talviloma on mulle ihan sama koska ei ole enää kouluikäistä lasta.
Ap
Meillä voi lomailla milloin vaan. Nää asiat ainakin meidän työmaalla on poman kanssa sovittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota olenkin lukenut. Haluaisin pitää neljä viikkoa putkeen koska ei noin kauas kannata matkustaa viikon kahden takia. Tarkoitus olisi vuokrata auto ja lähteä kiertelemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoivakodissa töissä ja meillä on aina yhtä kiireistä ympäri vuoden. Joulun aikaan tai joulun ajan listoille ei kyllä yleensä lomaa saa koska siinä tulee enemmän vapaita, kun tulee arkipyhävapaat ja vaikeampi aina suunnitella riittävä määrä työntekijöitä vuoroihin.
Tiedän sen verran hyvin esihenkilön, että hän miettii sitten jaksamistani, jos ei ole kesällä lainkaan lomaa ja yli vuosi edellisestä lomasta. Tänä vuonna olen elokuussa lomalla.
Ap
Haluatko olla reissussa kuukauden? Yksi viikko kesälle ja kolme marras-joulukuulle? Eikö YSOSissa kerry lomaa enemmänkin kuin 4+1 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä mieltä itse olet jakasmisestasi? Jos olet esim. uupumuksen takia saikulla, niin ei tietenkään esimies voi suostua siihen, että pidät koko loman niin paljon myöhemmin.
Itse olen tehnyt kerran yhden pidemmän (2 kk) reissun niin, että suunniteltiin pari vuotta etukäteen yhdessä esimiehen kanssa, miten pidetään lomia ja miten jätetään säästöön lomapäiviä. Ei tietenkään tarkkoja päiviä sovittu monta vuotta etukäteen, mutta alustavat ajankohdat ja pituudet suunnilleen.
Sekin vaikuttaa jaksamiseen, jos ei pysty touteuttamaan haaveitaan. :)
Paljonko sulla on marginaaliveroaste ja paljonko palkaton vaikuttaisi NETTOpalkkaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haluatko olla reissussa kuukauden? Yksi viikko kesälle ja kolme marras-joulukuulle? Eikö YSOSissa kerry lomaa enemmänkin kuin 4+1 viikkoa?
Noin kuukauden haluan olla reissussa. Siksi kaikki neljä viikkoa putkeen. Vuorotyö vuoroja sumplimalla voi kesällä saada järjestymään vähän pitempiä vapaita.
Lomaa mulle kertyy n. 5,5 viikkoa yhteensä. Ei sitä mistään enempää tule.
Ap
Minä olen pitänyt koko loman marras-joulukuussa kymmeniä kertoja. Työnantajalle se on sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota olenkin lukenut. Haluaisin pitää neljä viikkoa putkeen koska ei noin kauas kannata matkustaa viikon kahden takia. Tarkoitus olisi vuokrata auto ja lähteä kiertelemään.
Ap
Samaa mieltä, eikä 4 viikkoakaan ole kovin paljon. Jo pelkkiin lentoihin menee pari päivää suuntaansa, ja aikaerosta toipuminenkin vie aikaa, eikä lentokoneessa aina saa nukutuksi niin hyvin, joten usein väsyttääkin.
Mitä jos pidät tänä vuonna vain 3 viikkoa ja säästät ensi vuodeksi sen yhden ylimääräisen viikon? Tutkimusten mukaan lyhytkin loma rentouttaa. Mutta noille kaukomatkoille kannattaa oikeasti varata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä mieltä itse olet jakasmisestasi? Jos olet esim. uupumuksen takia saikulla, niin ei tietenkään esimies voi suostua siihen, että pidät koko loman niin paljon myöhemmin.
Itse olen tehnyt kerran yhden pidemmän (2 kk) reissun niin, että suunniteltiin pari vuotta etukäteen yhdessä esimiehen kanssa, miten pidetään lomia ja miten jätetään säästöön lomapäiviä. Ei tietenkään tarkkoja päiviä sovittu monta vuotta etukäteen, mutta alustavat ajankohdat ja pituudet suunnilleen.
Tuo reissu on todella suuri haave ja sen voimalla kyllä jaksaa. Mistään sairauslomista en kyllä kirjoittanut mitään.
Ap
Sehän on vuosiloma. Sovittaessa se menee miten vain. Ota puheeksi.