Kannattaako ottaa pentueen viimeinen pentu?
Kaikki muut on varattu paitsi yksi. Kasvattaja jopa laski sen pennun hintaa. Lisäksi voisin hakea pennun vasta lähes viikkoa myöhemmin kun ovat luovutusiässä, jotenkin epäilyttää että ei halua että näen niitä muita pentuja. Voihan olla että on sanonut kaikille vähän eri päivän milloin voisi noutaa ettei kaikki ole samana päivänä siellä. Kasvattaja on kuitenkin vastannut asiallisesti kaikkiin kysymyksiin, lähettänyt tiedot pentujen vanhemmista ym.
Jotenkin nyt stressaa. Olen pitkään odottanut kyseisen rodun vapaata pentua koska kysyntää on paljon enemmän kuin pentuja syntyy. Mitä teen?
Pahoittelut sekavasta tekstistä
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Sitä en voi tietää.
-palstavajakki
Ok. Ei sitten.
-ap
Hyvää loppuiltaa kaikille! Minä lähden tästä palstalta ja alan lähtemään saunalle päin. 🔥🥰
-ap
Voiko olla, että sua ylipäätään jännittää se koiran ottaminen ja siksi tulee uhkakuvia?
Vierailija kirjoitti:
Hyvää loppuiltaa kaikille! Minä lähden tästä palstalta ja alan lähtemään saunalle päin. 🔥🥰
-ap
Iltaa sinnekin ja kullekin lukemassa tätä palstaa! Aivan ihanaa, että ap ottaa koitanpennun. Mistä rodusta olet nyt innostunut?
M44
Ootko käynyt tutustumassa siihen pentuun? Oletko kysynyt kasvattajalta, miksi tämän pennun hintaa pn alennettu? Ei siitä pentueen viimeisestä pysty sanomaan mitään asiasta sen enempää tietämättä.
Meidän viimeisimmän koiran kasvattaja varasi vaan x määrää pentuja ja päätti sitten luovutuksen ollessa käsillä, kuka pennuista lähtee minnekin, perheiden ja pentujen luonteiden mukaan. Esim. meille tuli (rotuunsa verrattuna) aktiivinen ja rohkea pentu, koska ollaan lapsiperhe ja meillä on aiempaa kokemusta haastavista koiraroduista. Ja täytyy sanoa, että tämä koira on ihan nappivalinta meille.
Aiemmista koirista en niin tarkkaan muista, ensimmäinen oli pentueen viimeinen vapaa. Luulen, että jokainen vaan valitsi itselleen pennun, kun kävi hakemassa ja meille jäi yksi, hieno ja terve koira oli kyllä sekin. Toisen koiran kohdalla en muista yhtään, miten valintaprosessi meni.
Aina on kasvattajat kuitenkin varanneet pentujen haut niin, että päivässä lähtee vain yksi pentu.
Pääsetkö tapaamaan pentua ennen noutoa tai olet jo tavannut hänet? Yleensähän pentua käydään tapaamassa ja katsastetaan sopiiko kemiat yhteen.
Mä hankin 90-luvulla lemmikkikanin kasvattajalta koska halusin tietyn kokoisen ja värisen. Poikakani oli pentueen viimeinen ja suoraan sanoen mulle tarkoitettu. Ei edes ollut enää ihan pikkuinen vaan 4kk kun hankin. Oli ihan täydellinen pikkupersoona ja eli tosi pitkään. Kävin siis tapaamassa kanin ja hankin sen mukaani samaten. Joskus onnistaa, mutta ei välttämättä aina. Jos tämä koiranpentu on juuri sulle tarkoitettu.
Miksei voisi ottaa? Mutta emo ja muut pennut olisi pitänyt myös nähdä, jos kerran jonotit ja ne oli vielä yhdessä. Varsinkin seurarodussa ei lie väliä kuka on vahvin tms.
Onko kyseinen kasvattaja virallisesti rotuyhdistyksen/rotujärjestön hyväksymä tai sen toimintaan kuuluva kasvattaja? Jos on niin uskaltaisin, muuten en.
Nyt on kauheena ollut liikenteessä koiraruttoa. En uskaltaisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla, että sua ylipäätään jännittää se koiran ottaminen ja siksi tulee uhkakuvia?
Voi olla että tämä jännitys aiheuttaa sen että mietin kaikkein pahimpia vaihtoehtoja. Olen vuosia etsinyt pentua ja nyt kun saisin sen niin joku ihmeen paniikki iskee.
Pentu on niin kaukana että en pääse töiden takia siellä käymään. Muuten olisin kyllä käynyt katsomassa jo etukäteen. Tämäkin pentu vapautui peruutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseinen kasvattaja virallisesti rotuyhdistyksen/rotujärjestön hyväksymä tai sen toimintaan kuuluva kasvattaja? Jos on niin uskaltaisin, muuten en.
On, ja aktiivisesti rotuyhdistyksen toiminnassa mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että tämä jännitys aiheuttaa sen että mietin kaikkein pahimpia vaihtoehtoja. Olen vuosia etsinyt pentua ja nyt kun saisin sen niin joku ihmeen paniikki iskee.
Pentu on niin kaukana että en pääse töiden takia siellä käymään. Muuten olisin kyllä käynyt katsomassa jo etukäteen. Tämäkin pentu vapautui peruutuksen takia.
No eihän se sit välttämättä tavallaan ole edes pentueen viimeinen? Meillä on peruutuspentu (ainakin meille kerrottiin syyksi yllättävä allergia), ja pidän itseäni lähinnä onnekkaana, että pääsin nopealla aikataululla ikään kuin sivusta leikkaamaan jonon ohi.
Mä keskustelisin kasvattajan kanssa asiasta avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se sit välttämättä tavallaan ole edes pentueen viimeinen? Meillä on peruutuspentu (ainakin meille kerrottiin syyksi yllättävä allergia), ja pidän itseäni lähinnä onnekkaana, että pääsin nopealla aikataululla ikään kuin sivusta leikkaamaan jonon ohi.
Mä keskustelisin kasvattajan kanssa asiasta avoimesti.
Meidän koira on myös peruutettu aikoinaan hännän kippurustumisen takia. Ei kelvannut näyttelijäkouraksi. Mutta se on tosi hyvä koira.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi ottaa? Mutta emo ja muut pennut olisi pitänyt myös nähdä, jos kerran jonotit ja ne oli vielä yhdessä. Varsinkin seurarodussa ei lie väliä kuka on vahvin tms.
Pentuna hyljeksitystä voi tulla arka.
Kysy miksi peruutettiin. Voiko pennun ottaa ns. avokaupalla?
Meille tuli yhden pentueen pienin narttupentu ja ihan kiva koira siitä saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä livevideota, videoita tai Teams-yhteyttä jossa pääset näkemään emon pentuineen ja näet miten pentu käyttäytyy ryhmässä jne. Jos tämä ei kasvattajalta onnistu niin sitten voi olla jotain odottamatonta vastassa.
Mitä huolestuttavaa koet asiassa olevan? Itse en oikein keksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulkitsit, että kyseessä on pentuna hyljeksitty yksilö? Onko multa mennyt jotain ohi vai enkö ole osannut lukea rivien välejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa koirasta voi tulla arka. Sitä harvoin pennusta vielä näkee ja ympäristö vaikuttaa todella paljon.
Sitä en voi tietää.
-palstavajakki