Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uimataidottomat menevät uimaan

Vierailija
19.07.2026 |

Ja muiden velvollisuus on niiden pelastaminen?

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisille pitäisi tarjota enemmän uimaopetusta. Ja kuntien pitäisi tarjota alkeisuimakouluja paitsi lapsille myös nuorille ja aikuisille. Pois häpeä uimataidottomuuden yltä. Tärkeintä on oppia uimaan ja sen oppii vain veteen menemällä turvallisessa paikassa ja valvovan silmän alla. 

Mites olisi vanhempien vastuu ja osallisuus uimaan opettamisessa? Ei yhteiskunta voi hoitaa kaikkea. Mielestäni on naurettavaa huudella lisää uimaopetusta kouluihin tai valvojia rannalle. Yksilölläkin on joku vastuu! Sitäpaitsi mam ut tunnetusti eivät kovin sankoin joukoin osallistu koulun uinninopetukseen, tyttölapset eivät oikeastaan koskaan.

Joten kyllä oman älyn pitäisi sanoa, ettei mene veteen jos ei osaa uida. Vai kattooko nämä uimataitoisia suomalaislapsia, että ”jaa, noin se vain hyppäsi tuonne ja kohta on takaisin rannassa”. Teenpäs perässä.

Ilmeisesti se menee jotenkin niin. Lapsi ei osaa arvioida riskejä järkevästi ja saattaa ajatella, että vesi kannattelee pinnalla ja kun muut uiskentelevat vaivattoman näköisesti niin kyllä minäkin siihen pystyn.

Mutta tämä ei ollut lapsi! Vaan 17v poika.

Vierailija
102/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kukaan ei ole uimataidottomalle kertonut, että ihmisellä ja mm. ahvenalla on se pieni ero, että ihmisellä ei ole kiduksia, joiden avulla saisi happea veden pinnan alla.  

Ihmisten yleissivistys on nykyään luokattoman huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kukaan ei ole uimataidottomalle kertonut, että ihmisellä ja mm. ahvenalla on se pieni ero, että ihmisellä ei ole kiduksia, joiden avulla saisi happea veden pinnan alla.  

Ihmisten yleissivistys on nykyään luokattoman huono.

Tämä. Ja suomalaisia lapsiahan on aikojen alusta varoiteltu jo pienestä pitäen, ettei saa mennä yksiin veteen ettei huku. Ettei veden alalla pysty hengittämään ja matalaankin veteen voi hukkua.

Vierailija
104/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa jos idiootti hukkuu

Vierailija
105/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisille pitäisi tarjota enemmän uimaopetusta. Ja kuntien pitäisi tarjota alkeisuimakouluja paitsi lapsille myös nuorille ja aikuisille. Pois häpeä uimataidottomuuden yltä. Tärkeintä on oppia uimaan ja sen oppii vain veteen menemällä turvallisessa paikassa ja valvovan silmän alla. 

Kyllä se on vanhempien asia huolehtia, että penskat osaa uida ja niin kauan kun eivät osaa, käytetään kellukkeita tai jopa liivejä.

Ikävä kyllä kaikilla ei ole motivaatiota tähän, siksi koulujen uimaopetus ja oppilaiden osallistuminen siihen on tärkeää.

Eksää jouduin muistuttamaan nuorimmaisen kohdalla eron jälkeen, että pitäisi hoitaa uimataito kuntoon kun se ei tuntunut edistyvän. Olen meistä se joka on aktiivisesti katsonut, että lapset oppivat uimaan ja vienyt heitä uimamahdollisuuksien äärelle.

Vierailija
106/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelastaisi.

Jos sinulla on joskus lapsia (toivott. ei koskaan) niin ehkä heitäkään ei koskaan pelasteta mistään. Eikä vanhempiasi eikä sinua itseäsi.

Vierailija
107/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle yleiselle uimarannalle voisi laittaa kyltin: Älä mene syvälle veteen jollet osaa uida. Kuolemanvaara!

Millä kielellä saisi olla?

Vierailija
108/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tästä surullisesta tapahtumasta niin ajattelin heti, että nyt vauva-palstan rasi stit ovat ihan liekeissään. Oikeassa olin.

Vierailija
109/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luin tästä surullisesta tapahtumasta niin ajattelin heti, että nyt vauva-palstan rasi stit ovat ihan liekeissään. Oikeassa olin.

Joo, ei naureskella suomalaisten hukkumisille tai ihmetellä niitä, vaikka niitähän tapahtuu pitkin kesää.

Vierailija
110/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa jos idiootti hukkuu

Siinä taas yksi ali-ihminen kirjoittelee.

Vierailija
111/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realistit. Jos ei osaa uida, ei kannata mennä veteen ilman pelastusliivejä. Mikä tuossa on väärin tai rasismia?

Vierailija
112/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille muualta Suomeen tulijoille pitäisi ensimmäinen ehto maahanpääsyyn olla se, että osaavat uida? 

Pysykööt aavikolla.Sinne kuuluvat Suomi on vaarallinen maa.

Vierailija
113/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitkää tätä ketjua asiattomaksi.

Vierailija
114/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi olla tässä maassa uimataidoton? 

Kolmasosa kansasta on. Varsin turha, ehkä jopa haitallinen taito kyseessä.

Mutsi ei osannut uida. Hän oli kotoisin Savosta. Olihan sielläkin noita järviä sun muita, mutta tää oli siis täysin uimataidoton ihminen.

Hänen mielestään oli parempi että edes poika oppii uimaan. No kyllä mä nyt pinnalla pysyn ja tsuidaduida. Osaatsä uida?

Onneksi itäraja on kiinni nytten, ja toivottavasti pysyykin näin myös tulevaisuudessa. Ei tarvita enää yhtään uimataidotonta tälle puolelle, pitäkää itse vaan.

Vierailija
115/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäpaine voi teinille olla kova. Sitten pohja yllättänyt. Tarvitsisi lisätietoja, mutta tuskin annetaan. Jokainen hukkuminen on omanlaisensa tilanne. Itse olen uimataidoton ja ihan kantasuomalainen. Lapsena olin uimakoulussakin, ei tarttunut sieltä uimataitoa. Ala-asteella jotkut naureskeli minulle uimataidottomuudesta. Lapsena joskus kahlasin tehden käsiliikkeitä, että näyttäisi että osaan uida. 😅 Mitään intohimoa en ole asiaa kohtaan kokenut, niin en ole aikuisena mennyt uimakouluun. Sellaista. Jotkut ei osaa luistella, itse olen siinä huippu.

Kamalan hankala kuvitella tilannetta, jossa voi kuolla, jollei osaa luistella.

Vierailija
116/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten mysteeri miksi tummat ei osaa uida. Sanokaa muutama afrikkalainen kilpauimari?

Eräs afrikkalainen tyttö sanoi tästä joskus, että afrikassa ei ole paljon tai juuri ollenkaan uimapaikkoja, missä opetella uimaan, paitsi rannikkoalueilla.

Vierailija
117/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa hukkua vaan.

Ei noin saa sanoa. Me emme ole hirviöitä.

Vierailija
118/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille muualta Suomeen tulijoille pitäisi ensimmäinen ehto maahanpääsyyn olla se, että osaavat uida? 

Suomalaisille on itsestäänselvää että ilman uimataitoa voi hukkua. 

Vierailija
119/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten mysteeri miksi tummat ei osaa uida. Sanokaa muutama afrikkalainen kilpauimari?

Eräs afrikkalainen tyttö sanoi tästä joskus, että afrikassa ei ole paljon tai juuri ollenkaan uimapaikkoja, missä opetella uimaan, paitsi rannikkoalueilla.

Juuri näin.

Vierailija
120/192 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisille on itsestäänselvää että ilman uimataitoa voi hukkua. 

Mutta millainenhan se ranta oli. Jos olikin äkkisyvä kohta, jota ei ollut merkitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi