Jee mä jaksoin juosta jo 7km ilman että kävelin yhtään välillä. Menisköhän tän vuoden puolella jo 10km juosten koko matka
Olen niin tyytyväinen itseeni! En ole ollut näin hyvässä kunnossa edes nuorena.
Kommentit (35)
Minäkin sanoisin, että kymppi menee jo kuukauden päästä helposti. Kannattaa tehdä kerran viikossa pitkä lenkki (60-90 min), jossa vuorottelet juoksua ja kävelyä esim. 10 minuuttia juoksua ja 5 minuuttia kävelyä aina vuorotellen. Jos teet viikossa kaksi muuta noin 5 kilometrin juoksulenkkiä, voit sitten kuukauden päästä tehdäkin tuon pitkän lenkin niin, että juokset yhteen menoon 10 km.
Pitkän lenkin idea on kehittää kestävyyttäsi niin, että jaksat juosta 10 km yhteen menoon. Juoksun ja kävelyn vuorottelu taas pienentää rasitusvammojen riskiä.
Terv. useita puolimaratoneja juossut
En ole juossut vuosiin. Päätin sitten juosta hakemaan pakettia kauempaa ja yllätyin miten hyvin jaksoin vetää vaikka ylämäkiä riitti. Varmaan auttoi kun en ole läski.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanoisin, että kymppi menee jo kuukauden päästä helposti. Kannattaa tehdä kerran viikossa pitkä lenkki (60-90 min), jossa vuorottelet juoksua ja kävelyä esim. 10 minuuttia juoksua ja 5 minuuttia kävelyä aina vuorotellen. Jos teet viikossa kaksi muuta noin 5 kilometrin juoksulenkkiä, voit sitten kuukauden päästä tehdäkin tuon pitkän lenkin niin, että juokset yhteen menoon 10 km.
Pitkän lenkin idea on kehittää kestävyyttäsi niin, että jaksat juosta 10 km yhteen menoon. Juoksun ja kävelyn vuorottelu taas pienentää rasitusvammojen riskiä.
Terv. useita puolimaratoneja juossut
Voisi kokeilla, kiitos vinkeistä! Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy juoksemaan 7 km niin 10 km menee vaikka huomenna. Se on päästä kiinni.
Kyllä. Kun menin ensimmäisen kerran Naisten Kympille, olin sitä ennen juossut pisimmillään 6 kilometrin lenkin. Tapahtumassa kuitenkin jaksoin helposti juosta koko kympin (en tosin tiedä, kuinka täsmällisesti sen pituus oli mitattu) ottamatta yhtään kävelyaskelta.
Mutta toki on järkevää pelata varman päälle ja kasvattaa lenkin pituutta vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli lähtötaso?
Sohvaperuna. Ap
Kuinka kauan sinulla kesti päästä tuohon ja mikä oli lähtötasosi? Vuosi sitten en pystynyt kävelemään ja nyt pystyn liikkumaan jo melkein puolen tunnin kävelyreissuja. Vuodeosastolta tähän siis kesti vuoden. Entä ikäsi? Haluaisin itseni vielä hyvään kuntoon, koska kuolemankielissä ehti miettimään vaikka mitä hirveyksiä siitä, jos jään henkiin puolitehoisena.
Noin muuten ohjenuoraksi kaikille, liikkukaa ja venytelkää, verrytelkää ja tehkää voimaharjoittelua. Se on todella pieni hinta siitä, että olette vapaita liikkumaan. Olen kiitollinen, että osaan taas kävellä, pääsen yksin seisomaan lattialta ja ruokailuvälineet pysyvät käsissä.
Lisäkysymys, miten saa selkään tukilihaksia takaisin? Minulla ne ovat olemattomat. Pieni hyppy tekee julmetun kipeää ja juoksuaskelkin sattuu kun tärähtää. Siis aivan pienestä liikkeelle kohden parempaa ja parempaa haluaisin.
Kysy fyssarilta,voitko mennä salille. Ehkä hän tulee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy juoksemaan 7 km niin 10 km menee vaikka huomenna. Se on päästä kiinni.
Kyllä. Kun menin ensimmäisen kerran Naisten Kympille, olin sitä ennen juossut pisimmillään 6 kilometrin lenkin. Tapahtumassa kuitenkin jaksoin helposti juosta koko kympin (en tosin tiedä, kuinka täsmällisesti sen pituus oli mitattu) ottamatta yhtään kävelyaskelta.
Mutta toki on järkevää pelata varman päälle ja kasvattaa lenkin pituutta vähitellen.
Ehkä se 10km onkin minulle enemmän sellainen psykologinen haaste, en nimittäin vielä pari vuotta sitten olisi ikinä kuvitellut että juoksen edes kilometriä kävelemättä välillä. Ap
Lähtötaso olis voinu olla. Ei toi kerro mitään
Ensinnäkin, ihanaa kuulla, että olet onnistellut taistelemaan itsesi vuodeosastolta pois ja olet matkalla kohti aina vain terveempää huomista. Itse kärsin kroonisesta kiputilasta useampia vuosia enkä pystynyt liikkumaan muuta kuin kävelemällä rauhallisesti. Työterveyden kautta sain lähetteen fysioterapiaan. Sieltä sain henkilökohtaisen kunto-ohjelman, jossa oli syvälihaksia vahvistavia liikkeitä, joita tein joka ilta. Ohjelmaa laajennettiin joka käyntikerralla ja pikkuhiljaa tukilihakseni vahvistuivat.
Kävin fysioterapiassa kaikkiaan viisi kertaa, jonka jälkeen jatkoin syvälihasten treenaamista pilateksella, joka on yksi parhaista syvälihasten vahvistamistavoista. Pilateksessa on myös se hyvä puoli, että ei tarvitse hyppiä tai revitellä, vaan suurin osa liikkeista tehdään makuuasennossa. Itsellänikin suurin kivun tuottaja oli juurikin tärähdykset, joita tunsin jo pelkästään kovalla pohjalla, kuten esim. asfaltilla, kävellessä, ja siksi pilates toimi minullakin niin hyvin, koska siinä ei ollut mitään tärähdyksiä tuottavia liikkeitä. YouTube on pullollaan eri tasoisia ja tahtisia tunteja 10 min aloittelijasessiosta aina 60 min treeniin, joten sieltä löytyy varmasti sopiva tunti kelle tahansa, joka haluaa aloittaa harjoittelun rauhallisesti kotona.
Tsemppiä kuntoututumisellesi ja kivaa kesän jatkoa!
kysy tekoälyltä treeniohjelma kymppiä varten, kerro sille nykyinen harjoittelusi ja tasosi. Se suunnittelee sulle ohjelman ja realistisen aikatavoitteen kympin saavuttamiseen
Menis jo nyt. Hyvä sinä! Hiljaa vaan alku ja siitä se lähtee rullaamaan.
Mikä tahansa liikunta on hyväksi. Ihan jo se kävelykin. Miten kustakin parhaalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
kysy tekoälyltä treeniohjelma kymppiä varten, kerro sille nykyinen harjoittelusi ja tasosi. Se suunnittelee sulle ohjelman ja realistisen aikatavoitteen kympin saavuttamiseen
Ei mulla ole varsinaisesti mitään selkeää harjoittelua minkä osaisin kertoa tekoälylle, kunhan juoksentelen fiilispohjalta.. Mutta yritän tuon kympin rikkoa tässä muutaman kk sisään. Ap
Viime kesänä innostuin liikkumaan kun ostin sähköfillarin, siitä se lähti. Ensin tein n. 1,5-2h pyörälenkkejä, sitten innostuin kokeilemaan kuntoportaita tuon pyöräilylenkin yhteyteen. Sitten syksymmällä myös hölkkäilin. Tuli syksy ja talvi ja liikunta jäi melkein kokonaan kunnes taas kevään tullen otin itseä niskasta kiinni ja aloin taas pyöräilemään kun tiet suli. Nyt olen enemmän tykännyt tuosta juoksusta jonka aloitin uudelleen joskus huhti/toukokuun tienoilla. Noin 4-6km lenkkejä yleensä, ihan nyt viime aikoina olen pidentänyt matkaa. Tuota viime kesää ennen en ole harrastanut liikuntaa ollenkaan, 50v synttärit häämöttää jo.