Miten erotatte sisäfilepihvin ja ulkofilepihvin ravintolan asiakkaana?
Niin ja kuten kaikki me ravintoloissa aterioivat ja itse maksavana tilaamansa aterian tiedämme, että sisäfileestä valmistettu esim. pippuripihvi on kalliimpi kuin esim. grillipihvi ulkofileestä. Miten asiakas sen huomaa kumpaako lihaa on kokki pakastimesta ottanut kypsentääkseen pihvin?
Helppo olisi kokilla mahdollisuus tässä em. pihvi-asiassa huijata asiakasta, koska minä ainakaan en tiedä, mikä erottaa sisäfileestä valmistetun ja ulkofileestä paistetun pihvin?
Kertokaa ken tietää!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sisäfile ole sellainen köntti, eli siis varsinainen lättänä "pihvi".
Köntti nyt on ihan väärä sana sisäfileelle, mutta jos ostat kokonaisen sisäfileen, siis sen pötkön, joka ei ole edelleenkään mikään köntti, kuten esim kinkku, tai iso pala siitä. Mee sinne lihatiskille ja pyydä koulutusta itelles :)
Joo mutta se valmis annos, niin sisäfile on sellainen paksu köntti, kun taas ulkofile muistuttaa enemmän lehtipihviä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sisä- tai ulkofileepihvi voi olla ravintolan asiakkaana?
🤣Anteeksi kauhuasti kielioppivirheeni otsikossa. T: Aloittaja
Ulkofilee on sitkeämpää kuin sisäfilee, joka on mureampaa. Tee koe, eli mene hyvään ravintolaan kaksi x ja tilaa nuo pihvit, niin opit.
Toisaalta voit ostaa nuo pihvit lihakaupasta ja paistat ne niinkuin neuvovat. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Niillä on eri hinnat
Jos asiakas ei erota niitä toisistaan, ravintola voi myydä ulkofileetä sisäfillenä ja sisäfileen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä on eri hinnat
Jos asiakas ei erota niitä toisistaan, ravintola voi myydä ulkofileetä sisäfillenä ja sisäfileen hinnalla.
TÄTÄPÄ JUURIKIN TARKOITIN....
Voihan sen sisäfilepalankin nuijia lättänäksi kuten lehtipihvinkin ulkofileestä paistettuna.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne ihan erilaista lihaa. Sisäfile on pehmeää ja mureaa kuin raskanleipä.
Minen söisi tuollaista höttöä. Kamaraa pitää olla ja rustoja.
Opetetaanko nykyään peruskouluissa yläasteella kaikille oppilaille kotitaloutta?
Itse oppikoulun käyneenä minulla oli kotitalous yhtenä oppiaineena, mutta muistaakseni vain yhden lukuvuoden kestoltaan. Ja ei niillä tunneilla kylläkään käyty lävitse teuraslihan osia sen kummemmin, eikä keittiötunneilla pihvejä paisteltu pannulla. Kaikenlaista muita ateriakokonaisuuksia teimme ryhmätöinä kylläkin. Eikä esim pitsaakaan 70- luvun alkupuolella valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köntti nyt on ihan väärä sana sisäfileelle, mutta jos ostat kokonaisen sisäfileen, siis sen pötkön, joka ei ole edelleenkään mikään köntti, kuten esim kinkku, tai iso pala siitä. Mee sinne lihatiskille ja pyydä koulutusta itelles :)
Oispa köntti. Tulee nälkä lukiessa.
Ennemmin miettisin ensiksi ravintolan joka osaa valmistaa sen oikein, eli hyvänmakuiseksi
ja kypsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sisäfile syödään sisällä valkoisella pöytäliinalla katetusta pöydästä, ulkofile terassilla tai grillistä avotaivaan alla.
🤣😁😉
Ei voi koska on kalliimpaa niin ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Opetetaanko nykyään peruskouluissa yläasteella kaikille oppilaille kotitaloutta?
Itse oppikoulun käyneenä minulla oli kotitalous yhtenä oppiaineena, mutta muistaakseni vain yhden lukuvuoden kestoltaan. Ja ei niillä tunneilla kylläkään käyty lävitse teuraslihan osia sen kummemmin, eikä keittiötunneilla pihvejä paisteltu pannulla. Kaikenlaista muita ateriakokonaisuuksia teimme ryhmätöinä kylläkin. Eikä esim pitsaakaan 70- luvun alkupuolella valmistettu.
No koulut ostaa vaan halpoja raaka-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 En mää vaan kehtaa mennä kaupan lihatiskille pyytämään lihatieteen oppituntia ; sillä mullahan oli koulussa kotitalous todistuksessa kiitettävä.
Kyllä on kenguttanut kun harvoin ylipäätänsä paistan tai grillaan pihvejä kotona tai mökillä, koska puolisoni on perheemme pihvin paistaja. Niin erään kerran väsyksissä sitten ryhdyin lehtipihviä paistelemaan, mutta nuijin sitten niitä kaupasta ostettuja pihvejä kiireissäni lakatun koivupöydän päällä sen kaupan vihreän pakkausalustan ollessa pihvien alla ja unohdin laittaa paksun puisen alustan alle. Prkl. Metallinen nuijapäähän oli mennyt läpi ja päätyssä on nyt kiva lievähkö reikäinen pintakuviointipläntti. Vieras ei älyä ehkä katsoa ja ei näe röpölöä kuviointia, mutta kun itse näen, jos katson tietystä kulmasta pöydän päätykantta. 😅 No, jos joku vieras hoksaa, niin voinhan kertoa, että lapsenlapsi moukaroinut jollain terävällä esineellä😉😁