Sisareni syyttää minua lastensa huostaanotosta, vaikka vain kerroin totuuden
Sisareni lapset sijoitettiin keväällä, ja nyt koko suku käyttäytyy kuin minä olisin henkilökohtaisesti vienyt heidät pois. Todellisuudessa tein vain lastensuojeluilmoituksen asioista, joista vastuullisen aikuisen kuuluukin ilmoittaa.
Sisareni kutsuu kasvatustaan rennoksi. Käytännössä lapset valvoivat myöhään, söivät välillä muroja päivälliseksi ja olivat pois koulusta. Asunto oli jatkuvasti sotkuinen, tiskit haisivat ja pyykit lojuivat lattialla. Lapset vaikuttivat iloisilta, mutta eiväthän lapset itse ymmärrä, millaisissa oloissa heidän pitäisi elää.
Autoin pitkään. Vein ruokaa, ostin vaatteita ja maksoin laskuja. Kiitokseksi sain kuulla, ettei toinen lapsista käytä sinisiä vaatteita ja ettei heidän perheessään syödä jauhelihaa. Minusta on röyhkeää nirsoilla, kun joku toinen maksaa.
Tilanne paheni, kun sisareni alkoi seurustella uuden miehen kanssa. Mies ei tietääkseni ollut väkivaltainen eikä käyttänyt huumeita, mutta en pitänyt hänen olemuksestaan. Hän esimerkiksi pyysi minua ilmoittamaan ennen kuin tulen heidän kotiinsa. Siinä vaiheessa minulle tuli tunne, että minut yritettiin sulkea lasten elämästä.
Sisareni väitti minun arvostelevan kaikkea. Sanoin vain suoraan, jos jääkaappi haisi tai lasten hiukset olivat likaiset. Hän lakkasi vastaamasta puheluihin ja vaihtoi vara-avaimen paikkaa. Olin käyttänyt avainta pari kertaa tarkistaakseni tilanteen, kun hän ei vastannut.
Viimeinen pisara oli, kun yhdeksänvuotias kertoi olleensa seitsemänvuotiaan sisaruksensa kanssa yksin kotona. Sisareni väitti käyneensä 25 minuuttia lähikaupassa, mutta lapsen mukaan hän oli poissa "tosi kauan". En voinut ottaa riskiä.
Tein ilmoituksen. Kerroin sotkusta, koulupoissaoloista, rahaongelmista, uudesta miehestä ja lasten jättämisestä yksin. Mainitsin myös, että sisareni vaikutti epävakaalta, koska hän oli huutanut minulle puhelimessa ja katkaissut puhelun.
Kun ensimmäisestä ilmoituksesta ei seurannut mielestäni mitään, tein kaksi lisää. Yhteen kirjoitin, että tukiverkosto on huolissaan. En varsinaisesti kysynyt muilta, mutta äitimmekin oli joskus arvostellut kodin sotkua. Kolmannen ilmoituksen tein nimettömänä, koska sisareni keskittyi aina minuun eikä lasten tilanteeseen.
Lopulta nuorempi lapsi meni kouluun pakkasella ilman ulkohousuja. Koulukin teki ilmeisesti ilmoituksen, ja lapset sijoitettiin väliaikaisesti.
Nyt sisareni väittää minun vainonneen häntä, menneen luvatta asuntoon ja yrittäneen saada lapset itselleni. En ole sanonut haluavani heitä pysyvästi. Kerroin vain sosiaalityöntekijälle, että voisin toimia läheissijaisena.
Lapset eivät kuitenkaan tulleet minulle, koska sisareni oli sanonut, ettei luota minuun. Minusta se kertoo paljon. Hän antaisi lastensa mieluummin asua vieraiden luona kuin turvallisen sukulaisen kanssa.
Äitini käski pyytää anteeksi ja myöntää, että ylitin rajat. En ymmärrä mitä rajoja. Ilmoittaja ei päätä sijoituksesta. Jos kodissa kerran oli kaikki kunnossa, miksi lapset sitten otettiin pois?
Sisareni sanoi, etten saa enää koskaan tavata lapsia. Vastasin, että siinä tapauksessa teen tarvittaessa uuden ilmoituksen, koska lasten eristäminen läheisestä sukulaisesta ei kuulosta terveeltä. Hän väittää nyt, että uhkailen häntä.
Minä olin ainoa, joka uskalsi toimia. Silti minusta tehtiin pahis.
Huoh. Nykyään totuuden puhumisesta näköjään rangaistaan enemmän kuin lasten laiminlyönnistä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mä voin vain kuvitella noiden lasten vihan määrää, kun kasvavat aikuiseksi ja saavat tietää, mitä heidän tätinsä on tehnyt heille (perheen rikkominen). Toivottavasti eivät katkeroidu. Mikään ei ole järkyttävämpää, kuin että rikkoo perheen syötyjen murojen tai nurkassa pyörivien villakoirien vuoksi!
Kun he kasvavat aikuiseksi he ymmärtävät miten paljon täti on heitä auttanut, ostanut ruokaa, vaatteita, maksanut laskuja jotta heillä pysyisi koti ja sähköt... Äiti ei ole osannut arvostaa lainkaan saamaansa apua. Ehkä nyt kun sitä tarjoaa lastensuojelu hän huomaa miten paljon enemmän häneltä vaaditaan kuin koskaan aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin vain kuvitella noiden lasten vihan määrää, kun kasvavat aikuiseksi ja saavat tietää, mitä heidän tätinsä on tehnyt heille (perheen rikkominen). Toivottavasti eivät katkeroidu. Mikään ei ole järkyttävämpää, kuin että rikkoo perheen syötyjen murojen tai nurkassa pyörivien villakoirien vuoksi!
Kun he kasvavat aikuiseksi he ymmärtävät miten paljon täti on heitä auttanut, ostanut ruokaa, vaatteita, maksanut laskuja jotta heillä pysyisi koti ja sähköt... Äiti ei ole osannut arvostaa lainkaan saamaansa apua. Ehkä nyt kun sitä tarjoaa lastensuojelu hän huomaa miten paljon enemmän häneltä vaaditaan kuin koskaan aiemmin.
Joo ja kohta ne ovat käsi ojossa että täti mä tarviin uudet farkut,täti mä tarviin junaliipun, täti maksaisitko mun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oppivat että sinä maksat. Kun vuokra on myöhässä tai pitäisi päästä festareille, täti auttaa ja maksaa kaiken.
"Kun he kasvavat aikuiseksi he ymmärtävät miten paljon täti on heitä auttanut, ostanut ruokaa, vaatteita, maksanut laskuja jotta heillä pysyisi koti ja sähköt..."
Meidänkin suvussa on tällainen "täti". Kun tämä kontrolloiva sukulainen heivattiin ulos, kaikkien elämänlaatu koheni. Monella se "auttaminen" on vallankäytön muoto. Pakko"autetaan" ja sitten huudetaan ympäriinsä, miten "minä olen joutunut, kun ei ne pärjää". Monesti ne pärjää paremmin, kun tälle pakko"auttajalle" laitetaan rajat.
Vierailija kirjoitti:
"Hyvin toimittu ap! Paskoja vanhempia on! Vastuuttomia haisevia tautisia varkaita ja mätisäkkejä. Tuloksena traumaisia mukuloita ja jatkumoa."
Meinaatko että lastenkodit ja nuorisokodit ovat auvoisia paikkoja? Aika moni on niissä pahasti traumatisoitunut. Tiedätkö kuinka paljon nuorisokodeissa on seksuaalista ahdistelua ja jopa raiskauksia? Tiedätkö kuinka paljon nuoria pahoinpidellään nuorisokodeissa ja lastenkodeissa, niin toisten lasten kuin henkilökunnan taholta? Miettisin kahdesti, ennen kuin tekisin lasun, jos kotona ei ole väkivaltaa, sillä lastenkodeissa ja nuorisokodeissa sitä riittää.
Kaiken syypää paskat itsekkäät saastavanhemmat kuitenkin !
Vierailija kirjoitti:
Meillä on melko siivotonta koska mulla on adhd. Joskus syödään aamupalaksi jäätelöä tai päivälliseksi muroja,
Mutta lapsilla on puhtaita vaatteita, vatsat täynnä ja ovat rakastettuja sekä onnellisia,korvataan pieniä tuloja mielikuvituksella. Nyt ollaan telttaretkellä olohuoneessa. Voi hel"2tti jos jonkun mielestä olisin huono äiti siksi,että lattialla on muutama villakoira ja jääkaapin oveen roiskunut vähän kahvia!
Ulkoile läski!
Vierailija kirjoitti:
Jos ap.n kertomus on totta, niin et auttanut sisartasi pyytettömästi vaan kyllä tuon kertomasi perusteella tosiaan autoit, jotta saisit määrätä ja lapset itsellesi et niinkään, että hänen asiat menisi parempaan suuntaan, koska aloit tehdä monia lasuja saadaksesi oman tahtosi toteutumaan. Ihan aiheesta sisaresi kokee, että teit tahallaan noin saadaksesi lapset itsellesi. Olisi ehkä ymmärtänyt yhden lasun, mutta tekstistäsi jotenkin tuli ilmi, että kun sisaresi ei halunnut enää apuasi aloit tehdä entistä enemmän lasuja saadaksesi lapset. Voi olla, että huolesi on ollut osittain aiheellinen, mutta siinä vaiheessa kun teit sen ekan huoli ilmoituksen sinun olisi pitänyt ymmärtää, että sisaresi saa itse päättää mistä hän sen avun itselleen ottaa vastaan. Ja sitten tuo, että olit huoli ilmoitukseen vähän epärehellisesti kirjoittanut, että lähipiiri on huolissaan vaikka oikeasti olit itse pääasiallisesti se huolissaan oleva saa nyt sinut näyttämään valitettavasti aika epäluotettavalta ihmiseltä. Sekin, että pidät sukulaisuuden perusteella oikeutenasi olla lasten kanssa on minusta erikoista ja kontrolloivaa. Ei sinulla ole sisaren lapsiin mitään oikeutta. Vanhemmat saa päättää. Tiedän kurjaa kun kasvatusmallit ja arvot ei kohtaa, mutta tuokin että sisaresi huusi ja suuttui sinulle ja sinä sen perusteella alat häntä diagnosoimaan kertoo sekin siitä, että haluat kontrolloida kovasti ja sinua pitäisi totella aukottomasti, yrität olla vallan kahvassa.
Sanoiko hän halunneen lapset omiksi ? EI !
Mielestäni tuo tarina kuulostaa omituisen siskon holhoamiselta... Jutut muuten ei mielestäni kovin ison oloisia.
Suomalainen yhteiskunta lähestulkoon perustuu siihen olettamukseen, että 7- ja 9-vuotiaat voivat olla useamman tunnin yksinään kotona. Samoin kuin siihen, että lähtevät itsenäisesti yksin kotoa kouluun pukien päälleen mitä pukevat.
Huono provoyritys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on melko siivotonta koska mulla on adhd. Joskus syödään aamupalaksi jäätelöä tai päivälliseksi muroja,
Mutta lapsilla on puhtaita vaatteita, vatsat täynnä ja ovat rakastettuja sekä onnellisia,korvataan pieniä tuloja mielikuvituksella. Nyt ollaan telttaretkellä olohuoneessa. Voi hel"2tti jos jonkun mielestä olisin huono äiti siksi,että lattialla on muutama villakoira ja jääkaapin oveen roiskunut vähän kahvia!
Jäätelö aamiaisena ja murot päivällisenä ei ole asiallista ravitsemusta lapsille
Toivottavasti sisaresi haastaa sinut oikeuteen vainoamisesta, jos tuo on totta.
No ei todellakaan yhtään lasta noilla perusteilla sijoiteta. Hyvä, että edes sosiaalintyöntekijän puhelinsoittoa enempää tulisi.
-Sotkun pitäisi olla narkkiluolatasoista ja siitäkään ei tulisi varmaan kuin palveluita avuksi kotiin
-Kaikilla on oikeus olla pitämättä yhteyttä sukulaisiin. Suomessa ei ole sosiaalisesti normaalia mennä toisen kotiin vara-avaimella milloin vain. Sosiaalityöntekijä pitäisi outona tällaista ilmoitusta.
- Tuon ikäiset lapset viettävät 9/10 kodeista jo itsekseen pari tuntia
-Toppahousuttomuus ja likainen tukka on ihan normi näky opettajille
"Tilanne paheni, kun sisareni alkoi seurustella uuden miehen kanssa. Mies ei tietääkseni ollut väkivaltainen eikä käyttänyt huumeita, mutta en pitänyt hänen olemuksestaan. Hän esimerkiksi pyysi minua ilmoittamaan ennen kuin tulen heidän kotiinsa. Siinä vaiheessa minulle tuli tunne, että minut yritettiin sulkea lasten elämästä."
Lukekaa ajatuksella, mitä ap kirjoittaa. Mies pyysi ilmoittamaan etukäteen ennen kuin tulee kylään. Siinä vaiheessa tehtiin lasu, kun koettiin, että yritetään sulkea perhe-elämän ulkopuolelle. Perheen mies yritti vetää terveet rajat, ja sitähän ei ******** siedä. (Lisää haluamasi sana tähtien kohdalle. Valtaosa meistä on kohdannut ihmiset, jolla on vaikeus antaa muiden elää omaa elämäänsä, jokaisella on varmaan oma nimityksensä näille.)
Harmi, lapsilla olisi ollut viimein (miehen tultua perheen järjenääneksi) mahdollisuus vapautua tätinsä kontrollista. Päätyivät sitten sossujen kontrolliin. Sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö aamiaisena ja murot päivällisenä ei ole asiallista ravitsemusta lapsille
Ei niin mutta ei sen vuoksi lapsia sijoiteta. Kaikkeen te luulette varojen riittävän.
Helvetin huono provo, liika sepustus paljastaa.
Jos tämä on totta teit ihan oikein. Sitä ihmettelen miksi lapsia ei sijoitettu luoksesi. Olit läheinen ja valmis sijaisvanhemmaksi. Ei kai vanhemmilta kysytä lupaa siihen mihin lapset sijoitetaan.
"Helvetin huono provo, liika sepustus paljastaa."
Varmasti on provo, mutta silti hyvä keskustelu, koska tällaisia ihmisiä on oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ok.
"Ei kai vanhemmilta kysytä lupaa siihen mihin lapset sijoitetaan."
Sukulaissijoitukseen vaaditaan aina vanhemman lupa. Jos vanhempi kieltää sukulaissijoituksen, sitä ei koskaan tehdä.